Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

"– Alle disse markedene deler disse to kjennetegnene: boligpriser er frikoblet fra lokale inntekter, og økonomien viser forstyrrelser knyttet til pengepolitikken, som økte utlån eller en boom i bygg- og anleggssektoren, skriver Saxo Bank.

– I det lange løp er det mest risikable markedet likevel Norge. De siste tiårene har eiendomsprisene steget til himmels, og byggeindeksen, et annet signal på markedsforstyrrelser, nådde nylig sitt høyeste nivå siden 2000, skriver banken.

Norske husholdninger har en gjeldsgrad på 220 prosent, en av de høyeste i hele OECD. Huseierne vil tape mye hvis boblen brister, og mange vil ikke klare å betjene lånet, sier Saxo Bank."

Hva tenker dere om boliglånsrenten? Skal den videre ned eller er det lurt å fryse den her?

Har 2.15% rente på lånet mitt.

Tiåringen ligger på 2,7 i USA

1 Like

Klarer du å fryse den 5-10år på 2,15% rente hadde jeg kjørt på. Men tviler på du får lov til det.

Jeg har nettopp tatt 3 år på 2,15 og er godt fornøyd med det. Den kan selvfølgelig gå litt mer ned, men jeg tror det er veldig lite å hente. Oppover derimot kan man teoretisk tape ganske mye (selv om jeg ikke ser det som så veldig sannsynelig heller)

2 Likes

Har selv 3 år på 2.15 og fornøyd med det

Snakker dere nå om 2,15% effektiv?

Nominell, 2,23 effektiv tror jeg

effektiv 2,24 i think. Står til januar 2021. Vi får se om det var lurt.

har 75% med fast rente 10 år og 25% med flytende

Jeg tror 0,16% påslag for 3 års fastrente er veldig billig forsikring mot renteøkninger. Norges bank har jo en prognose med 0,75% høyere rente i 2020, så da blir snittet 1,99+1,99+0,75 / 2 = 2,37%

2 Likes

Danskebank økte fadtstrenten idag 2,25 var effektiv igår og er nå den nominelle renten jeg får. Tror du traff bra👍

Noen spm ang boliglån,

  1. Hvis jeg plutselig blir arbeidsledig, er banken da pliktig til å gi meg avdragsfritt lån dersom jeg trenger det?

  2. Hvis ikke de er pliktig, pleier de å gjøre det?

  3. Hvor lenge kan man ha avdragsfritt lån?

  1. Nei
  2. Vet ikke
  3. Så lenge banken tillater det

Banken skal ha tilbake pengene sine. Har hørt om tilfeller hvor de har godtatt avdragsfrihet noen år, men om de ikke ser det som realistisk at du vil bli i stand til å betale avdrag innen rimelig tid så tar de heller sikkerheten.

Uansett viktig at det sekund en ser at det blir trøbbel må en kontakte banken og spille med åpne kort.

Nok av de som begynner med korttidslån for å prøve å komme over en kneik og det er slippery slope deluxe

3 Likes

Banken skal ha tilbake pengene, men de vil ofte hjelpe deg om du har problemer. De tjener jo på å gi deg avdragsfrihet siden det betyr at du er belånt lengre

1 Like

Det @Evilfreud sa. I Danmark er det vanlig med langt lengre nedbetalingstid enn i Norge. Hvorfor det ikke tilbys her til lands vet jeg ikke, men type boliglånsforskrifter er vel medvirkende årsak.

I et nedsdgående marked vil banken stadig tape penger hvis du er overbelånt. Det ønsker den ikke, så de kan kreve at du selger boligen. Om markedet har gått opp en stund og trenden er positiv er det ingen grunn for banken å ikke tilby avdragsfrihet med mindre myndighetene krever noe annet.

Saken er at bankene er mye mer restriktive på grunn av krav fra mydighetene. Spør du meg burde avdragsfrihet være helt i orden. Men jeg blir ikke spurt :disappointed_relieved:

1 Like

Hva synes du om avdragsfrihet på boliglån?

2 Likes

Hva tenker folk her inne om en som skal inn i boligmarkedet nå? (i Trondheim)

  • Kjøpe bolig i 2018, renten forblir lave på 2-3%
  • Avvente 1-2 år til før boligkjøp, rentene skal OPP OPP OPP og vil presse ned prisene litt ned.
  • Kjøp vis du vil ha tak over hodet og ha noe eget, du tjener uansett på det i lengden.

0 stemmegivere

1 Like