Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bull & Bear-sertifikater

I praksis låner du penger for å øke eksponeringen din. Disse pengene betaler du rente på. Så hvis kursen er flat så vil verdien synke. Jo høyere gearing, jo mer penger låner du, og desto høyere blir rentene på en flat dag.

Knockout i bull/bear er den prosentvise endringen som må til for at
kursendring i prosent gange gearing er større enn 100%.
10% nedgang i et bullprodukt med 10x gearing = god natt.

9% nedgang i et bullprodukt med 10x gearing = du taper 90%. Hvis produktet kostet 100 kr så er det nå verdt 10 kr.
Hvis kursen går 10% opp neste dag(tilbake igjen til da du kjøpte bull), så dobler verdien av produktet seg, fra 10 til 20 kr. Du sitter altså med 80% tap selv om underliggende har samme pris som da du kjøpte produktet.

Samme regnestykket får du også med 10% oppgang dag 1 og 9 % nedgang dag 2.

Bull/bear har ikke utløpsdato? (Her må noen gjerne rette på meg hvis jeg roter)

Bull/bear har en market maker på kjøper- og selgersiden med en liten/stor spread avhengig av gearing. Men når kursen er volatil kan market maker bestemme seg for å ikke handle, og da sitter du med et produkt du ikke får solgt. Dette kan vare noen sekunder, eller det kan vare i timer og dager.

Min anbefaling: Holde seg langt unna høy gearing. Det er jævlig kjipt å få kalde føtter når du sitter med høy gearing og underliggende har falt 4-5% intradag.

3 Likes

Er dette innafor å gjøre?

Du kan jo prøve å klage, men desverre er man prisgitt market maker i disse situasjonene, tror jeg. Alle sertifikater har jo risikoen med at market maker kan gå konkurs, i verste tilfelle… :confused:

Jeg har bedt om å få hjemmel i avtalen som er inngått, får bare slengt denne her tilbake :Når kan jeg klage eller reklamere på Nordnets tjenester? - Nordnet

For et korrupt system

2 Likes

Ja, dette systemet der er bare dritt til tider.

Hvilket produkt er det?

Jeg kommer til å skrive en klage på dette her. De har ikke hjemmel i inngått avtale til å tvinge meg ut av posisjonen slik som dette.

1 Like

til hvilken pris blir du kastet ut da Kaei , for nå tror eg at eg hadde solgt :rofl:

Nei det sier de jo ingenting om. De sier bare at “Selger man seg ikke ut så vil restverdien bli utbetalt på konto om et par uker”.

Du får neppe beste kurs om du blir innløst

1 Like

ok, så bare kjøper la på nesten 400 kr. ta penga er mitt råd.

Det er dette som er problemet. Er minimalt med støtte å få når jeg blir tvunget gevinst sikring på 250+% på 2 dager.

1 Like

Det der med å tvinge folk til å selge er skikkelig råttent… Men i verste fall klarer ikke market maker å dekke opp for alle som har gevinst og da risikerer du at de går konk. Bedre med 250% i hånden enn 400% på taket? :sweat_smile:

1 Like

Ja, men det tar vekk litt vitsen med obx bear / bear olje / etc . Når en ser oppførselen der papirer går i gevinst.

kjøpte NEL x3 i dag tidlig. 23 % foreløpig. Kan den gå helt til 30? @Hocki eller @Nocturne sitter nok med fasitten. Lyst å dele den?!

Nice. Vet ikke med Noc , men jeg har ihvertfall 29 som target.

1 Like

Har du den inne?

Jepp! En av mine esg plays som jeg tror på denne og kommende uke!

1 Like

Det ser konstruktivt ut, men det er et stykke opp til trendendring på daily.
29-30? Jeg klarer ikke å ha så “langt” perspektiv kjenner jeg. En dag av gangen.
Close ut av denne trendkanalen vil være en god pekepinn.

Hvilket papir har du @kaei ?

1 Like