Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Bull & Bear-sertifikater

Skulle tro det er en god indikator!?

1 Like

Er mange tegn pÄ at prisene vil vÊre hÞye i 2018 i forhold til tidligere Är. Elbiler datasentre og generelt trading vil vel drive prisene opp. Det er heller ingen automatikk i at strÞmprisen er lavere pÄ sommeren enn vÄren, selvom det ofte er slik. Likevel lov Ä hÄpe pÄ en opptur pÄ bear el fra det nivÄet det er pÄ nÄ. Den ligger nesten like lavt nÄ som under sprengkulden i februar, sÄ jeg blir ovverrasket om den ikke gÄr endel. Dessuten har det vÊrt et par stÞrre poster de siste dagene og null volum pÄ bullpapiret. Deler nok ikke forhÄpningene om at den skal opp pÄ desembernivÄer.

1 Like

Det er en endring i prisene i 2018 vs de siste Ärene tilbake til 2002, -2018 har vist en signifikant Þkning sÄ langt.
SpÞrsmÄlet er hvorvidt den klarer Ä opprettholde differansen for resten av Äret, klarer den det, er ikke 400% mulig, mister den derimot futten er 400% innafor. Uansett, reint statistisk gÄr prisene ned ila vÄr sommer. Juni/juli er historisk de mnd med lavest strÞmpris.

link?

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly1/?view=table

1 Like

Edit: Det var ikke day ahead. Det var i dag. :smile: Day ahead endte pÄ 35.

Herlig, snittet for juni mnd siste 4 Ă„r er 22,69
Pt mÄ vi tilbake til midten av feb for lavere pris. Trenden er fin!

SÄ vidt jeg kan forstÄ er dette chart over underliggende:

https://borsrum.handelsbanken.se/Handelsbankens-Index/Ravaruindex/SHB-Power/
edit:
Jeg prÞver meg pÄ et veldig grovt overslag:

snitt for mid juni fra 2013-2017 er ca 204. FÞr dette lÄ den mye hÞyere. NÄ ligger kursen pÄ 247 og det kan se ut som den er i en stigende trend pÄ lang sikt
 Et grovt overslag sier meg at den maks vil kunne falle 20% fra dagens.
Dvs 80% med 4x gearing. Og dette er dersom den i det hele tatt faller ned fra denne toppen den er pÄ nÄ.

Andre tanker her?

1 Like

MÄ sjekke ut dette pÄ mandag!
I tilfelle er det bare Ä lukke posisjonen for min del. FÞlger ikke strÞmprisen slik jeg sÄ for meg.

1 Like

@Konamixx har jo vÊrt inne pÄ det tidligere i trÄden. Men skjÞnner fortsatt ikke hvordan dere lander pÄ 400%

Skulle dette papiret mot formodning agere pÄ strÞmprisens utvikling :wink:
SĂ„ bĂžr vi se en videre stigning her i ukene framover.

Ingen ting er sÄ gale at det ikke er godt for noe


04


Steget kraftig
Politiet i Innlandet melder pÄ Twitter at vannstanden i Glomma har steget kraftig.

– Det er stri strĂžm og mye is. Fire gĂ„rder nord for Hanestad er isolert. Beboere vil bli evakuert.

Hovedredningssentralen SÞr-Norge skriver pÄ Twitter at de bistÄr med SeaKing redningshelikopter i forbindelse med evakueringen i Østerdalen.


Ventes videre bra med nedbĂžr i Norden denne uken;

2 Likes

Interessant lesning:

1 Like

Ja, definitivt interessant, men tolker det ikke positivt for min bear el 4x posisjon. Var ikke tenkt Ă„ holde til Ă„r 2050 :joy:


Hehe, nei sant. Har nok misforstÄtt litt angÄende denne BEAR EL X4. Burde lest alt dette fÞr jeg investerte. Men jeg har et hÄp om at co2 prisen fÄr et lite krakk etter 30. april, som Konamixx var inne pÄ. ForhÄpentligvis kan dette dra BEAR EL X4 opp mot snittet mitt pÄ 10 SEK. Ser vi derimot ingen nedgang i co2 prisene, tror jeg at jeg selger.

Henter seg inn litt i dag.
Ser man pÄ handelsvolumet siste Äret, er det ting som tyder pÄ en nÊrt forestÄende endring og da forhÄpentligvis vending opp.

55

3 Likes

Bull gull nÄ?

Co2 kvote pris NED, kullpris NED, vĂ„tt vĂŠr i vente, og fare for tĂžrke i vannmagasin er ikke et tema mer. Å kraftprisene bare fortsetter OPP? Blir ikke klok pĂ„ det pisset her. :stuck_out_tongue: Ligger an til Ă„ bli det stĂžrste tapet jeg noen gang kunne forestilt meg. :-1:

Kom meg ut ca i 0 etter at eg forsto at eg ikkje forsto bĂŠret av dette papiret :stuck_out_tongue:

1 Like

Bull/Bear sertifikater er lagt opp slik at det ikkje skal vere lukrativt Ä sitte med det som langsiktig sparing, dvs at dei pÄ ein eller anna mÄte blir resatt til ein viss grad daglig, sÄ over tid vil det aldri fÞlge utviklingen til det ein satser pÄ. Fant ut av det da eg for ei tid tilbake satsa pÄ Brent olje x 3, prisen gikk i dass pÄ oljen, frÄ ca. 45 ned til 27, bull x3 var ned i 8, nÄr oljeprisen var tilbake pÄ 45 sÄ var bull x3 berre 24-25. Heldigvis kjÞpte eg ein del i nÊrheten av bunn og solgte meg ut med nokre kroner i pluss :slight_smile:
Har ikkje satset sÊrleg pÄ bull/bear siden den gang.

1 Like

Bull bear er for daglige trades ja. Blir jo ogsÄ gjerne markedsfÞrt sÄnn.
BrÞt min egen regel og ble sittende med Bear el x 4 h over helgen. Hadde et hÄp om at den fugte strÞmpris, men etter Ä ha studert chartet til SHB power ble jeg ikke veldig bull pÄ dette papiret. Realiserte et tap pÄ 8% mandag nÄr den falt, Fikk noia for at den skal gÄ mye lengre ned, men helt Êrlig Ä aner jeg ikke

edit: eller fĂžlger den strĂžmprisen?