Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bull & Bear-sertifikater

Solgte i dag, samme argument som @lassar :laughing:
Heldigvis en lyttepost, men dog. For noe j#$&/ piss! :joy:

Mao det snur her nå!

1 Like

I følge NVE økte vannmagasiner 0.7% denne uka mot 2.1% ned forrige, kanskje priser går ned snart.

Ja, den går nok snart videre ned om du tenker på bear el 4x prisen :sweat_smile: Reine svindelen.
Se litt i ordreboken ila mandag før du kjøper. Svenska handelsbanken tjener penger som gress på dette opplegget her.

Noen som vet forskjellen på Bull Olje X12 Nordnet,Bull Olje X12 Nordnet 1 og Bull Olje X12 Nordnet 2.
Prisen er forskjellig.
Spread er lik på de tre.

Med andre ord hva betyr tallet til slutt?

Jeg har sett at det ofte er flere versjoner av samme sertifikat med ulik utløpsdato. Etter hva jeg har forstått reduseres gearingen frem mot denne datoen (og da også verdien på papiret?). Sånn sett er det nok mest gunstig å velge den hvor utløpsdatoen er lengst frem i tid. Så det særlig på to BULL TSLA X10-papirer. Det ene hadde en pris på bare noe få eurocent (tiendedels eurocent ble også brukt), mens den andre i ble priset omkring 2,5 euro.

Mange takk for svar.

Noen som vet hva som skjer når et BULL-papir (f.eks. BULL TSLA X10 V3) når “Termination Date” som beskrevet her?

Blir posisjonene automatisk solgt? Går verdien mot null?

Du får utbetalt verdien på papiret ved angitt dato.
Lønner seg dårlig overtid om det er basert på volatile underliggende. Vektstanga virker like godt begge veier, finanisering blir trukket hver dag. Tid jobber imot deg. Men formelen er den samme igjenom hele levetiden til papiret. At det er en utløpsdato er vel for å kunne starte på nytt med ønsket verdi. Lett å se ved å sjekke ETN er som har startet samtidig Long og Short,

Beste bruken av slikt er vel for korte eksponeringer, som hedge eller spekulasjon.
Skal du sitte lenge så er det bedre å låne penger et annet sted (feks. verdipapir sikret)

1 Like

Følge med litt på EL sertifikatene fremover nå.

2 Likes

Problemet med de er at de stort sett gjelder 3 mnd frem i tid, så dagens strømpris har mindre påvirkning.

BULL EL HA står på sin 52w low nå.

3 Likes

Hei,

Jeg er nysgjerrig på Bull/Bear markedet, men har ikke så mye erfaring over tid. Håper derfor jeg kan få noen utfyllende svar på noen spørsmål:)
Er Nordea sine produkter via Nordnet jeg stort sett har fulgt med på.

Er det usannsynlig at kursen kommer tilbake på gamle nivåer sett med ett til tre års perspektiv, dersom oljeprisen øker tilbake til tidligere nivå?

  • Hva skal til for at ett produkt knockes ut? Er det utelukkende produkter som nærmer seg null i verdi, eller skjer det med alle med jevne mellomrom? Ta for eksempel produktet jeg viste til, hvis det øker i verdi igjen vil det fortsatt være sannsynlig med knocking av produktet? Har volum noe å si?

  • Har Bull/bear produktene noen utløpsdato? Slik at du må passe på å selge innenfor en gitt tid?

Ser også at volumet på produktene i “normale tider” er nesten ingenting i forhold til hva det er nå, vanskelig å få solgt?

1 Like

I praksis låner du penger for å øke eksponeringen din. Disse pengene betaler du rente på. Så hvis kursen er flat så vil verdien synke. Jo høyere gearing, jo mer penger låner du, og desto høyere blir rentene på en flat dag.

Knockout i bull/bear er den prosentvise endringen som må til for at
kursendring i prosent gange gearing er større enn 100%.
10% nedgang i et bullprodukt med 10x gearing = god natt.

9% nedgang i et bullprodukt med 10x gearing = du taper 90%. Hvis produktet kostet 100 kr så er det nå verdt 10 kr.
Hvis kursen går 10% opp neste dag(tilbake igjen til da du kjøpte bull), så dobler verdien av produktet seg, fra 10 til 20 kr. Du sitter altså med 80% tap selv om underliggende har samme pris som da du kjøpte produktet.

Samme regnestykket får du også med 10% oppgang dag 1 og 9 % nedgang dag 2.

Bull/bear har ikke utløpsdato? (Her må noen gjerne rette på meg hvis jeg roter)

Bull/bear har en market maker på kjøper- og selgersiden med en liten/stor spread avhengig av gearing. Men når kursen er volatil kan market maker bestemme seg for å ikke handle, og da sitter du med et produkt du ikke får solgt. Dette kan vare noen sekunder, eller det kan vare i timer og dager.

Min anbefaling: Holde seg langt unna høy gearing. Det er jævlig kjipt å få kalde føtter når du sitter med høy gearing og underliggende har falt 4-5% intradag.

3 Likes

Er dette innafor å gjøre?

Du kan jo prøve å klage, men desverre er man prisgitt market maker i disse situasjonene, tror jeg. Alle sertifikater har jo risikoen med at market maker kan gå konkurs, i verste tilfelle… :confused:

Jeg har bedt om å få hjemmel i avtalen som er inngått, får bare slengt denne her tilbake :Når kan jeg klage eller reklamere på Nordnets tjenester? - Nordnet

For et korrupt system

2 Likes

Ja, dette systemet der er bare dritt til tider.

Hvilket produkt er det?

Jeg kommer til å skrive en klage på dette her. De har ikke hjemmel i inngått avtale til å tvinge meg ut av posisjonen slik som dette.

1 Like