Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bull & Bear-sertifikater

400k postene til banken styrer jo kursen uansett, så blir jo bare handlet innenfor spreaden der. Og de postene beveger seg kun i takt med Q318 terminkontraktene på Nasdaq, og der er det jamen ikke mye aktivitet ila en dag.

2 Likes

Jeg tenker å selge min trade ila juni så får vi se om det blir restskatt eller penger igjen på skatten :slight_smile:

Der har vi det. Takk.
Hva tenker du om dette med prising på underliggende ENOFUTBLQ3-18, som du nevner i en tidligere post.
Hvem er egentlig aktørene som påvirker denne?

Er det slik at den handles etter forventet fremtidig strømpris innenfor perioden (frem mot 30.09.18)? I så fall vil vel denne være preget av nyheter som dukker opp ang Acer, kabel til Skottland og annet.

Den bruker jeg å ta en titt på daglig.
Acer tror jeg blir for langt i fremtiden til å påvirke strømprisen i Q3, men jeg vet jo ikke.

Hvem som handler de terminkontraktene der vet jeg ingenting om :stuck_out_tongue:

1 Like

Einar Aas sikkert :joy:
Ser kursen har beveget seg nå. Hva blir bunnen her mon tro?
edit: på bear el x4 h

Hei hvor det går :smile:
For lite nedbør. Dårlig hedge mot økt strømpris i hjemmet :wink:

1 Like

Hvis jeg forstår morgenrapporten fra Energisalg riktig, så har nedbør lite med saken å gjøre.
Prisen øker vel pga alle andre faktorer enn forventet nedbørsmengde.

Når det er sagt så er vårsmeltingen hos oss av det tørre slaget. Snøen fordamper og blåser bort. Hvis det er gjennomgående i norden vil tilsiget i magasinene bli mindre enn forventet.

Regnet hadde forhindret fordampning :wink:

Ble nettopp kjøpt en post for 741.000 SEK, så noen har vert fall troen. :slight_smile:

2 Likes

Fikk mail av nordnet i dag med varsel :slight_smile: : “Du har et verdipapir med negativ verdiforandring på mer enn 10 %” :sweat_smile:

Med snitt på 10sek hvordan er % utslaget på investeringen nå?

Er vel nesten 50% det da. :stuck_out_tongue:

Ok, det funker. Hadde trodd det var vesentlig mer med x4

Magasiner nede i 25%
https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-vassmagasinstatistikk/vassmagasinstatistikk-veke-15-2018/

Den er nok kraftig økende nå. :slight_smile:

Nja, må ha meir regn først. Snøsmeltinga over 1000 meter er ikkje å skryte av ennå.

ENOFUTBL som bear el x4 h baserer seg på er såvidt jeg kan finne en indikator for den NORDISKE strømprisen, altså ikke bare den norske. Dermed er nok ikke snøsmelting veldig avgjørende totalt sett, er vel først og fremst vi i Norge som baserer oss på vannkraft. Vet ikke hva øvrige nordiske land har som hovedkilde for strøm, men det er vel mye kullkraft fra Tyskland? Uansett, prisene går nok tradisjonelt sett ned i hele Norden når det går mot sommer.
Andre som har grublet på dette, eller har alle bare antatt at det er den norske strømprisen vi vedder mot?

1 Like

Norden = Norge, Sverige, Finland og Danmark

Og Norden domineres av vannkraft har jeg lest. Men får inntrykk av at co2 kvote prisene, kull prisene og den tyske prisen har vanvittig mye å si for prisutviklingen på denne strøm indexen. Så det er nok mye kullkraft og tysk import som du sier ja. :thinking:

1 Like

Bra, var usikker på om det var mest Norge. Har nok snødd bra i hele Norden denne vinteren

Ser den nordiske (day ahead) spot prisen er nede på 32 EUR/mwh nå, så det lover jo bra. Så lavt har den ikke vært på flere måneder tror jeg!

3 Likes

Dessverre frykter jeg at spotprisen har mindre å si for terminkontraktene. Blir det forespeilet en våt sommer hadde nok det hatt mer effekt.

1 Like