Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bull & Bear-sertifikater

Godt mulig jeg tar feil :slight_smile: Men jeg bare regnet endringen mellom 32 og 26 og ganget med 4.
Og som @lassar sier, for at vi skal få tilsvarende reaksjon nedover må det bli en overraskende våt sommer. Vinteren har vært kald og tørr, noe som har drevet prisene veldig opp. En normal vår og sommer vil ikke ha samme effekt. Samtidig virker det å være forventninger om høyere strømpriser fremover, enn det historisk har vært.

Edit: Beklager jeg har nok sett på helt feil graf!

Leste av den rød, ikke den blå. Da er jeg mer enig med deg. Om den faller ned til nivået i desember ser vi 400%.

Det eneste som bekymrer meg er at co2 og kull prisene stiger veldig mye. Rent værmessig ligger vi an til å få en stor dipp i strømprisen. Pga de unormalt store snømengdene og den sene våren (som vil resultere i kort og rask smelting med stor flomfare) så må vannkraftverkene sannsynligvis produsere for harde livet, noe som vil resultere i prispress og billig strøm. :smile:

1 Like

Tror du ikke CO2 prisene vil snu når april er over?
Ser også at nedbørsmengden neste 10 dager er varslet å ligge 50% over årstidsnormen, så det vil jo virkelig få hydrokraften til å skyte fart.

Har helt ærlig ingen kunnskap om det. Hva er din tanke ang co2?

Alle Co2 produserende bedrifter rapporterte Co" prod for 2017 den 31 mars, og må dekke dette med CO2 kvoter innen 30 april.
Forklarer nok ikke alt kjøpepress i CO2, men jeg håper at det vil kunne snu litt etter april.
Har heller ikke allverdens kjennskap til dette, men har prøvd å lese meg litt opp i det siste.

https://www.redshawadvisors.com/carbon-price-is-rising-and-the-eu-ets-april-compliance-deadline-is-approaching-what-are-the-influences-on-price-and-will-year-end-compliance-buyers-influence-carbon-prices/

This year prices haven’t stopped rising since January. The most relevant factor appears to be the increased interest from the wider investment community that have all been sold on the idea (mainly by utility equity analysts) that carbon prices will rocket once the MSR goes live in January 2019. Their interest has created something of a self-fulfilling prophecy as Commodity Trend Followers (CTFs) have jumped on the bandwagon as various price levels (based on ‘technical analysis’) have given way. Some of this trading is automated so they take no prisoners in what is a small market relative to the more globalised oil, coal and gas markets. The danger for EUAs is that the market is building up to another major correction, if the bubble bursts the trend followers will sell just as aggressively as they have bought and if the investors’ nerve is tested to breaking point we could see the EUA price halve, just as we did in 2014.

#singingintherain?

1 Like

Begynner å røre på seg nå! La oss håpe dette bare er begynnelsen. :blush: Opp 400% nå, så swappe til BULL etterpå. :sunglasses:

3 Likes

Hvilket snitt endte du på her?
Begynner å se interessant ut nå ved vending.

Noen som kjenner til forskjellen på de to øverste her? (S og H ) som skiller.
Ellers ser det ikke like bra ut hos danskene :wink:
01

Rundt 10 SEK uheldigvis. Var litt for tidlig med å snitte ned. Men har fortsatt troen på at jeg kan tjene gode penger her. :blush:

Forskjellen er nok eieren av sertifikatene (hvilken bank), men det er mye høyere omsetning på Handelsbanken sitt enn på de andre, så prisen på de andre vil ikke bli oppdatert så ofte og dermed kan vi se store forskjeller i avkastningen (som på screenshotten din) selv om den egentlig er den samme. :smile:

1 Like

Får dere opp http://www.nasdaqomx.com/commodities/market-prices idag?

Er ikke børsen i Sverige/Danmark åpen i dag eller? Finner ikke umiddelbart noe om dette på nettsidene. :thinking:

1 Like

tekniske problemer har utsatt åpningen.

1 Like

Noen i insiderchatten skrev tekniske problemer førte til utsatt åpning :slight_smile:

Edit: Too late :frowning:

1 Like

Aahh ok. :smiley:

1 Like

"I løpet av veke 15 gjekk temperaturane i Noreg betydeleg opp, og mot slutten av førre veke var det
varmare enn normalt for året. Dette medverka til at forbruket i Noreg gjekk ned med 10 prosent
samanlikna med veke 14. For heile Norden samla gjekk forbruket ned med 8 prosent.
Trass lågare kraftetterspurnad, var det i førre veke norsk nettoimport for femte veke på rad. Det er
framleis lite vatn i magasinene i Noreg, men ein forventar økt tilsig framover. Både i Midt-Noreg
(NO3) og Nord-Noreg (NO4) var magasinfyllinga i førre veke lågare enn den har vore i NVEs
referanseperiode (2002-2017). "

“Berekna tilsig for veke 15 er 0,6 TWh, som er 50 prosent av normalt. Sum tilsig hittil i år er 8,9
TWh eller 2,3 TWh under normalen. Prognosert tilsig for veke 16 er 3,0 TWh som er 170 prosent
av normalen.”

Tenker at det skal bli fart på vannkraftproduksjonen fremover. Noe som betyr mindre import og billigere strøm. :smiley:

2 Likes

Kjøpte meg inn her i dag med en lyttepost. Snitt 6,15.

Skal bli morro å følge denne, litt uvanlig posisjon for mitt vedkommende :blush::ok_hand:
Været her på Vestlandet har vært deilig i det siste. Lite nedbør og sval temperatur.
Varmepumpen er justert ned fra 30grader med viften på bånn hyler m/ Power mode til normal modus og hastighet nr 2. 60-70% effekt reduksjon.

Om det er været det står på her, så er dette penger på gaten :blush: :sun_with_face::sunny:

Spørsmålet er om det er kjøpere å selge til når prisen smeller opp?

1 Like

Er det ikke slik at banken som har sertifikatet stiller som kjøper? Slik at man ikke er avhengig av andre folk for å få solgt seg ut.

2 Likes

Stemmer nok det @natwo!

2 Likes

Jeg tror banken alltid skal stille kjøp og salgskurs så de skal kunne innløses uansett.

I hvertfall er det sånn med Nordea sine som trades på Nordnet. (Har gjort endel trades med BULL OBX X10 feks.)

Syns det er litt rart hvordan BEAR EL oppfører seg på Nordnet nå bare. Veldig lite bevegelse i kursen, som om den kun endrer seg ved kjøp/salg.
men dette er kanskje vanlig med strømprisen?

Enig! Dette er stort sett problemet med trading av slike produkter via nordnet ol.