Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bull & Bear-sertifikater

Mulig dumt spørsmål, men må jeg ikke finne en norsk tracker? eller er strøm, strøm? på samme måte som olje?

Har ikkje funnet nokon. Men så er vist straumprisane ulike frå leverandør til lecerandør. Kanskje spørre dei som utsteder derivatet?

Jeg tror BEAR EL DNM er norsk tracker på nordnet.

Strømprisene i Norden baserer seg vel på prisen hos nordpool, så stort sett samme pris over hele fjøla, men bear el 4x er svenska Handelsbanken sin iværtfall

2 Likes

Føler meg ganske trygg på den her no. Sklir varmt og godt framover, over alt.
700 milliardar tonn meir snø på den nordlege halvkule enn vanleg.

2 Likes

Ser bra ut nå ja!
Samtidig er jeg spent på hva som skjer med CO2 kvotene etter 30 april.
Alle bedrifter skal ha rapportert utslipp 31 mars og levere CO2 kvoter 30 april. Dette er nok med å presse prisen på kvotene nå, som igjen vil påvirke prisen på kullkraft tenker jeg.
CO2 kvote prisene er for øyeblikket rekordhøye


Forventar fortsatt høge prisar.
Spørsmålet blir vel - dyrare?

Vannmagasiner nede i 27%
http://vannmagasinfylling.nve.no/Default.aspx?ViewType=AllYearsTable&Omr=NO

1 Like

Spotprisen fikk seg et skikkelig løft idag :sweat:

Tror http://www.nasdaqomx.com/commodities/market-prices er de underliggende produktene til Bear El.

Nei? Då hadde vel ikkje dette produktet fått 4,16% i dag? 0.o

Nei skulle jo ikke tro det. Men litt googling så finner jeg at Bear El baserer seg på SHB power index,
som igjen baserer seg på Nordic electric power som trades på Nasdaq Commodities (NORX). Tallene som du ser på linken over er kun pr 13 april tenker jeg. Ser forøvrig at det plutselig dukket opp flere produkter der nå.
ENOD1704-18 som er eneste produktet med + på siden er heller ikke oppdatert etter kl 9. Så er tydeligvis ikke veldig realtime den oppdateringen der. Den baserer seg helt sikkert på day-ahead kursen på nordpool, og den bruker oppdateres rundt 13:00.

http://www.handelsbanken.se/p125/atla/warrantsse/prospectus/INDEX_SHBPOWER.pdf

1 Like

Da kan jeg svare deg på akkurat hva denne baserer seg på :slight_smile:
Den kvartalsvise terminkontrakten med nærmest utløpsdato, i dette tilfellet ENOFUTBLQ3-18. Når den nærmer seg utløp vil instrumentet rulle over på Q4 terminkontrakten. Så tror ikke vi får se noen 100% i denne, men grei avkastning kan den nok gi :slight_smile:

aha, ringte du og spurte?

Kan du forklare nærmare, forsto ikkje heilt det du skreiv der :stuck_out_tongue:

Instrumentet baserer seg på utvikling til den kvartalsvise terminkontrakten med tidligst utløpsdato. Så det baserer seg på strømprisen i et gitt tidsrom en gang i fremtiden. I dette tilfellet er terminkontrakten med tidligs utløpsdato i Q3. Så uansett hva spotprisen sier idag påvirker ikke det kursen på dette instrument direkte.
Derimot vil magasinvannstand, vær og vind påvirke hva kjøperne/selgerne tror prisen for strøm i fremtiden vil være. Disse terminkontraktene er også idag på et rekordhøyt nivå. (Har det siste året ligget mellom 26 og 28 EUR/MWH, men ligger idag mellom 30-32. Så maksimal oppside, om denne skulle finne veien ned til gamle trakter, er ca 60-70%.

Etterhvert som vi nærmer oss utløpsdatoen for Q3 kontraktene, vil instrumentet rulle videre til neste terminkontrakt, Q4, slik at kursen på instrumentet alltid vil være basert på strømprisen på et gitt tidsrom i fremtiden.

Du sitter vel også bull i oljen? Det er isåfall en fin naturlig hedge til dette instrumentet.

1 Like

Maksimal oppside på 60-70%? Hvordan vil du forklare at BULL EL X4 H (som følger samme underliggende) har hatt en avkastning på 444% siden Desember da?

Eg veit ikkje - men kan være følgande;

Vinteren var overraskande kald, etc.
Det er på den andre sida ingen overraskelse at snøen kjem til å smelte og at vi får meir vatn i magasina framover.