Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Capsol Technologies ASA - Karbonfangst

Kjent i bransjen det, egentlig ikke noe rykte, Ordning Sund og Kielland svak destruktiv ledelse i pen. Men de er jo ikke i Capsol lenger, så betyr lite. Bra de skiftet ut for Capsol imo.

Burde jo være kjent her også, da governence er ekstremt viktig før investeringsbeslutning.

Kielland har gjort en glimrende jobb i Capsol de årene jeg har sittet i aksjen.

Når det er sagt er overgangen til Lam perfekt for selskapet der de er nå. Dette er også den virkeligheten vi får forholde oss til og ikke det som har vært.

1 Like

Så bra👍

Skulle gjerne hørt konkret forklaring bare, er det snakk om aksjonærer som har tapt penger og sutrer, eller er det relevante overtramp… uansett mitt inntrykk fra Capsol er at ledelsen er og har vært tillitsvekkende

Det har jeg hørt fra styremedlemmer og ansatte, men betyr lite om ledelsen her er byttet, hadde vært noe å fulgt med på om de fortsatt va delaktig. Er det noen triggere i nærmeste framtid eller er det waiting game til 2026?

Det er ofte avvik mellom offisielt volum og faktisk volum. Det er også ofte avvik ifht hva som spesifikt kommer frem i lister over kjøp/salg. Det gjelder alle aksjer jeg følger med på. Jeg har ikke tatt jobben med å finne ut av hvorfor det er slikt. Tipper det er noe med innland/utland, hvor og gjennom hva det er kjøpt/solgt. Man vet jo at de fleste større aktører handler mye gjennom darkpool. Det er mye skjulte volumer. Det er også mye misvisende i offisielle ordrebøker. Bots og algoritmer. Hvordan rapportering og ajourføring av lister er ifht det vet jeg ikke. Helt håpløst at det er sånn for enkle investorer som ønsker å ha kontroll og forstå, men det har lite med det enkelte selskap og gjøre!

Det er flere nært forestående potensielle store triggere. LarsErik64 har postet de flere ganger over. De største og viktigste nå er en FID på Stocholm Exergi som er kommunisert fra Xergi skulle komme nå i Q1. Videre skal selskapet over på hovedlisten nå i Q2. Kombinasjonen av de to blir forhåpentligvis potent! Om FID ikke er positiv er det ikke krise, for det er en svært omfattende pipeline med mange egg i kurven. På den annen side så hadde det vært veldig positivt med en skikkelig proof of concept og demonstrasjon av lisensmodellen til Capsol. Det vil umiddelbart trigge en større betaling, langsiktige lisensinnteker og vise at teknologien og forretningsmodellen til Capsol er vinnende, som jo vil gi en god medvind inn mot notering på hovedlisten…

1 Like

300k på salg, større selger som selger her?

Ender stort sett opp med at noen kjøper i et større blokksalg. Vært mangfoldige slike det siste året. Umulig å få solgt over børsen på grunn av lav omsetning, men mange pengesterke som har økt kraftig og som plukker opp det som blir tilgjengelig.

Ser ikke noen sannsynlighet for at FID ikke blir positiv, men ser at den vil bli å komme senere enn forventet (Q1). Jeg tror fortsatt at FID og opplisting er samkjørt fra selskapets side, gjerne med noen ekstra drypp fra markedsavdelingen.

Det er i tillegg noen ekstra FID`er på vei, men det mest spennende er i mine øyne avtalen med Holcim hvor Capsol faktisk kan sikre seg den største aktøren globalt innen sementsektoren. Dette er, i mine øyne, uten tvil den viktigste kontrakten en kan vinne som karbonfangstaktør da dette er den største aktøren i det viktigste segmentet.

Holcim har, sist de telte, 2 301 anlegg i 66 land med opp mot 70 000 ansatte.
Totale utslipp knyttet til produksjon er i 2022 indikert til 130 millioner tonn. Nå er ikke alt dette EoP, men Exergi er til sammenligning 800 000 tonn.

Capsol fikk en fot i døren hos Holcim nylig, og vinner de frem med sin løsning og blir preferert teknologi globalt…

https://newsweb.oslobors.no/message/614001

"The contract covers the technology supplier input for a feasibility study, as well as further pre-FEED engineering if successful in the technology selection for the project. The feasibility study has received funding from the UK Government’s Industrial Energy Transformation Fund (IETF). Aggregate Industries UK’s engineer is Petrofac, a leading global engineering, procurement and construction (EPC) company.

The cement industry is one of the world’s largest hard-to-abate emitters accounting for approximately 8% of global CO2 emissions, and one of Capsol Technologies’ key segments.

Carbon capture is the most efficient solution to decarbonising cement production, where up to 60% of the CO2 emissions come directly from the conversion of calcium carbonate to clinker. The International Energy Agency (IEA) has estimated that the cement industry will account for 170 million tonnes of captured CO2 in 2030, rapidly growing to 480 million tonnes in 2035 and 1.3 gigatonnes in 2050."

Mitt uttrekk fra dette er at Capsol bare hos Holcim har et potensiale som tilsvarer godt over 50X Exergi.

Vi får håpe kontrakten med det Holcim-eide anlegget i UK ender i et strategisk samarbeid med Holcim globalt.

2 Likes

Når forventes tildeling fra Holcim?

Holcim Group is the world’s largest cement producer, and could be a key client to CAPSL. This particular plant is part of the Peak Cluster, which aims to have carbon storage operations up and running from 2030. Hence, we would expect FID for the project to be taken around 2027, at which point a technology licensing contract could be awarded. If CAPSL wins this contract, we would expect a license fee of around NOK ~70m, with little to no incremental opex.

1 Like

Ikke noe FID før -27, men det kan komme mange da om det de ser np fungerer så bra som alle tror.

Minner om at Holcim har haugevis med anlegg globalt

Sier litt om mulighetsvinduet

1 Like

Regner med det er flere som har fått ingeniør studie til Holcim også blir den beste løsningen valgt. Har litt problemer med at Capsol skal ha en så fantastisk og beste løsning når jeg vet det er et hav av selskaper i hele verden som spesialiserer seg på karbonfangst og at de største oljeopreatørene har pøset inn penger i forskning, utvikling og implementering av karbonfangstteknologi. Det er massiv konkurranse som har ført til innovasjon og utvikling, og flere selskaper konkurrerer om å utvikle og tilby effektive og kostnadseffektive løsninger for å fange og lagre karbondioksid fra ulike kilder som kraftverk, industrielle anlegg og andre utslippskilder. Men kan ikke Capsol veldig godt, så kan godt være at de har akkurat den unike løsningen. Samarbeider de med noen større?

Åpenbart

PS; ingen som tar noe på forskudd her. Derav rådende kurs.

God oppsummering. Capsol har faktisk en av de bedre teknologiene for fangst, kanskje spesielt for sement, og da mye på grunn av energieffektiviteten og mangelen på giftig avfall (som aminobasert).

Kost / nytte er åpenbart positiv for Capsol vs. de øvrige som ikke benytter Capsol sin patentbeskyttede teknnologi.

Det er bare at utviklingen går så ekstremt fort, så er dette godt nok eller allerede yesterday teknologi? Bare finn meg irriterende, men er nysjerrig på selskapet pgs Aaleby, da jeg synes han er dyktig, så skyld på han om jeg er en irriterende mygg.

Prinsipielt sett så er alt av innvendinger positivt. Bra du pirker og graver. Fortsett gjerne med det

Er vel mest av alt dyktig på å være for tidlig ute :wink:

Tenker som så at det er det skjer og at posisjoneringen som foregår her og nå må hensynta eksisterende teknologi. Ikke hva som vil kunne komme etter hvert. Selv om det helt klart er et moment å ha i mente, at dagens teknologi neppe vil forbli morgendagens særlig lenge.

Alt tyder på at Capsol er konkurransedyktig per dags dato og da bør det kunne bli en hyggelig reise om/når ketchupeffekten kommer. Hjelper også på at selskapet allerede har hentet penger for å satse hardt i Nord-Amerika (hvor karbonfangst er i ferd med å bli virkelig big business) og at Capsol guider å bli cash positive iløpet av dette året.