Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Capsol Technologies ASA - Karbonfangst

Kan jo også tilføye at i hvertfall tidligere ceo vektla selskapets fokus på ingeniørarbeid og forskning ifb med selskapets prosjekter. Noe som vitner om en bevissthet i selskapet rund viktigheten av tilpasningsdyktighet.

Selskapet og CCS generelt har også en lang historikk bakover i tid, så selvom vi akkurat nå er i en oppstartsfase for utrullering av karbonfangst internasjonal, så skyldes dette først og fremst utfordringer med lønnsomhet for bedriftene ikke at teknologiene ikke har fungert. Capsols lisensbaserte modell er i så måte interessant fordi man senker den finansielle risikoen i utviklingsfasen.
Flere andre aspekter ved oppsettet til Capsol senker også risiko for kundene, som utslipp, energibruk og modulbasert installasjon.

På spørsmål om konkurranse understreker Wendy Lam at det er rom for alle fordi markedet er enormt. Dette kan umiddelbart høres noe optimistisk ut, men logisk hvis verden fortsatt skal ha utslippstung industri.

Ang konkurranse tror jeg største faren med Capsol egentlig er at selskapet kjøpes opp før de får vokse seg store. Men man vet jo aldri såklart. Risiko vil det alltid være.

1 Like

Som en relevant kommentar til akkurat det med oppkjøp kan det nevnes at ACC nå er kjøpt opp av SLB (Schlumberger) for 9,19 per aksje:

Oppkjøp er definitivt et mulig problem også for Capsols aksjonærer…

Liten EDIT:
SLB kjøper 80% av Aker Carbon Capture Holding AS. Eierstrukturen videre var noe diffus… :slight_smile:
Uansett, her har nok Røkke igjen gjort en god deal.

Ja. Aker har et nært forhold til SLB. Der har du vel styrken til ACC.

Tror det ville vært positivt om Capsol hadde blitt solgt til en større aktør også, skal mye til om de klarer dette alene? Har de bra teknologi så vil jo selskapet i såfall bli solgt til premium.

Hva tror dere er grunnen til at acc selger? Trenger cash inn til akh?

Mon tro om man vil se en økende interesse for Capsol når ACC-aksjonærene etter hvert må ut på nytt jaktmarked for å forbli eksponert mot den kommende karbonlagringsboomen.

For min del tror jeg dette har vært et bygg-etabler-selg case fra Akersystemet. De henter noen milliarder i gevinst, og får lagt caset over i SLB.

AKH trenger absolutt penger, så timingen kan tilsi at det er grunnen. De selger jo ikke akkurat på topp.

4 Likes

Tipper de innser at den internasjonale konkurransen er så tøff at kompaniskap/salg til slb er smart på 9.19
Flere tap, som det sist, ville bare endt med enda lavere kurs

Uansett grunn, så er det jo et signal om at det vil skje ting innen CCS i årene som kommer

Pent nødt til å skje mye innen ccs neste årene om vi skal være i nærheten av å nå noe klimamål, problemet med karbonfangst som jeg ser det er at det er så ekstremt mange som satser knallhardt på dette, utviklingen går ekstremt fort og større selskaper som har rå til utvikling videre innovasjon sitter sannsynligvis igjen som vinnere og bare blant de er det ekstremt vanskelig å finne andelen selskaper som tar det store markedet. Blir brukt AI til utvikling og innovasjon, så jeg er litt redd for at Capsol blir for liten på alle områder og at teknologien blir old news veldig fort.

Positiv sunn skepsis👍

For min del tror jeg Capsol både teknologisk og partnermessig sitter godt plassert de neste tre til fem år. Tror også at de er kjøpt opp før nevnte periode er over.

Det er ingen tvil om at CCS er eller vil bli stort, og selskaper med unik teknologi innen dette feltet vil være attraktive oppkjøpsmål. Jeg vet at du har bedre kjennskap til selskapet enn meg, så skal lese meg litt mer opp på Capsol. Ikke dårlig tegn for Capsol at acc blir kjøpt opp.

Anbefaler denne

2 Likes

Ett skritt nærmere

2 Likes

Vet ikke om du / dere så presentasjonen ulike karbonfangstselskap holdt, Sparebank 1 Markets Energyb Conference den 27.2.24. Deltagere var Capsol, ACC, Geoloop, og Carbon Circle.

Temaet konsolidering og oppkjøp dukket opp, og samtlige deltagere var tydelig enige om at dette var noe det ville måtte komme en hel del nyheter på fremover. Det tok jo ikke lang tid før den første nyheten kom. Noe sier meg at resten av bransjen nå har fått med seg Schlumbergers grep med ACC, og selv ser på konsolidering / akkvisisjon av tilgjengelige (som Svante, Climeworks, Capsol o.l.). Nok en gang ser jeg en tydelig fordel for Capsol med sitt fokus på non-toxic / energieffektiv patentert teknologi.

Skal sies at investeringsbeslutning ikke er forventet å komme før mot slutten av året, med muligheter for ytterligere forsinkelser.

Nytt for meg dette, takk for at du leter / deler.

Skal sies at dette lett kan være politisk utspill for å “stresse” politikere som vil ha festtaleprosjekter raskt i gang :slight_smile:

Uansett er Capsol et long-play om ikke oppkjøpsspøkelset tar oss før den tid.

Påvirker vel sånn sett ikke caset utover at det forklarer hvorfor ting tar tid.

Ting tar alltid tid - caset er bedre enn tidligere pga siste tids nyheter

okt.to/tnPVTX Podcast fra Ceraweek. Siste del om CCS. Det viktigste er vel at det fremdeles er reguleringer og kostnad som er de to store tema for å få akselerert CCS.

SB1 i dag:
Stockholm Exergi permit & ACC read-across

On Thursday, Stockholm Exergi announced that the company has been granted permission by the Swedish Land & Environment Court to build out its carbon capture plant. This permit was an important step towards Stockholm Exergi reaching FID. This was previously expected to happen within Q1 24, but evidently, the decision has been somewhat postponed. According to the press release from Stockholm Exergi, another question that must be answered before FID is taken is how the state support system for bio-CCS will be designed. The Swedish Government is currently working on this issue, and Stockholm Exergi hopes that the support scheme will soon be in place.

As a reminder, CAPSL will receive the entire license payment for the Stockholm Exergi plant once FID is taken. We expect the license fee to be in the area of NOK 20m.

In our mind, the ACC deal that was announced last week is supportive for our CAPSL investment case. Because of their different business models, comparing ACC and CAPSL on multiples is not really apples-to-apples. That said, our impression is still that CAPSL looks undervalued compared to the price point ACC is effectively getting acquired at (NOK 9.2 – NOK 11.4/sh depending on performance fees). In addition, it is interesting to see that there are industry players that are willing to pay a substantial premium to acquire carbon capture technology plays. We believe CAPSL should, at the very least, be an equally attractive M&A target for majors looking to expand their carbon capture business.

4 Likes