Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Capsol Technologies ASA - Karbonfangst

Har bare fått med meg hva som har skjedd med kursen. Det har kommet inn flere spennende muligheter innen sement ja, men det har ikke gitt noe kursoppgang, snarere tvert imot

Regner med at du har fulgt opp denne og er ute av selskapet

Vi andre får fortsette med å ha fokus på ballen. Blir :sleeping: når du skyver kurs foran deg heller enn å stå på egne stødige bein.

Ang kursutvikling så kan man jo også ta en titt på svingningene intradag : rimelig kort vei mellom høyt og lavt i denne aksjen

At US forsøker å pulverisere ESG er også noe å ha i mente.

Børsmelding fra AKSO; Aker Solutions preferred supplier for a CCS Project, depending on ```
client’s final investment decision (FID) and necessary governmental approvals.
Nærliggende å tenke at dette er samme prosjekt som Capsol er inne i? Må da være plankekjøring at dette prosjektet blir realisert?

Så vidt jeg vet er ikke AKSO og CAPSL involvert i samme prosjekter?

Aker Solutions’ scope of work includes engineering, procurement, and
construction.
Capsol tar seg av teknologien rundt selve karbonfangsten? Innser at dette blir spekulativt…

Aker Carbon Capture blir vel det og ikke Capsol

Hva slags prosjekt tenker du på? Det er ikke Stockholm.

Er det sånn at Aker Solutions ikke tar på seg byggingen hvis ikke Aker Carbon Capture også er involvert.
Jeg tenkte som så for Stockholm Exergis Bio-CCS-prosjekt at Aker Solutions tar seg av byggingen, CAPSL står for karbonfangstteknologien. Utelukkende på bakgrunn av de siste børsmeldingene fra AKSO og CAPSL, men det kan jo åpenbart være et annet prosjekt AKSO er foretrukket inn i.

Antar at det er et annet prosjekt

Noen grunn hvorfor? (Ønsker bare å lære)
AKSO regner med å bokføre ordren i Q1, antar derfor FID på dette prosjektet er ventet snarlig. Stockholm Energix har avventet statsstøtte før endelig FID. Støtten er på plass nå. Mye som passer her, men spiller vel uansett ikke så stor rolle. Treig dag på jobb her, så i det spekulative hjørnet. Beklager om det blir uinteressant.

Såvidt jeg husker er det SAIPEM som leverer infrastruktur

Du har rett, klarte ikke finne noe om det, men SAIPEM ga svar. Takk.

4 Likes

AKSO kan også tilby andre løsninger, spesielt når ACC ikke er i Aker gruppen lenger.

SAIPEM hadde fått letter of intent en tid tilbake; men jeg har hørt rykter for ikke lenge siden at deres EPC pris ble for høyt … så det kan godt hende at det er nå AKSO som får prosjektet…

https://newsweb.oslobors.no/message/637381

Oslo (Infront TDN Direkt): Capsol Technologies sin portefølje av modne prosjekter inkluderte ved utgangen av fjerde kvartal 2024 prosjekter med en samlet karbonfangstkapasitet på mer enn 17 millioner tonn CO2 pr år, sammenlignet med 15 millioner tonn CO2 ved utgangen av foregående kvartal og 11,9 millioner tonn ved utgangen av 2023, en 43 prosent økning.

Det fremgår av selskapets presentasjonsmateriale i forbindelse med Pareto Securities’ Power & Renewable Energy-konferanse torsdag.

2 Likes

Hehe, godt å høre at jeg ikke nødvendigvis er helt på jordet :slight_smile:

Som en skrev på et annet fora: “Når man ser slike grafer så må det vere verdt å spørre om kvifor myndighetene/Longship /Brevik valgte en aminløsning”

Feil folk i feil stilling? :man_shrugging:

Vært moro å snakket med dem på Norcem, om hva de tenker om akkurat dette og om de angrer noe.

2 Likes