Du kan ta ut tilsvarende det som er innskutt før du må skatte. Dvs. du kan ta ut 500k, og deretter beregnes det skatt på 250k når de tas ut.
Dette var utenom ASK og da vil man vel måtte skatte?
Beklager, misforsto.
Dersom du kjøpte alt samtidig så skatter du av andelen du selger. 500k inn, dagsverdi 750k (500k inn +250k økning). Hvorav du selger 250k (1/3 av dagens verdi) betyr gevinsten du realiserer er 83.33k (1/3 av total økning).
Disse 83.33k skattes som aksjegevinst, altså 35.2% om du solgte i fjor, 37.8% om du selger i år.
Om du handlet fondsandeler i flere omganger så skattes du etter “first in first out” altså antas det at du selger de eldste andelene først.
Skjermingsfradrag er litt mer komplisert, men sagt enkelt så blir skatten litt lavere om du har holdt andelene dine lenge.
Alt dette sendes automatisk til skatteetaten dersom det er snakk om et fond hos en norsk aktør.
Er det noen som har noen tanker eller anbefalinger på high yield fond? Er dette en kategori dere ser på? Finnes det gode alternativer i Norge? Er dette et godt tidspunkt for høyrenteobligasjoner?
Det finnes nordiske obligasjoner med kort durasjon eller flytende rente som har yield i 10%-området nå, det virker som et brukbart alternativ. Sisseners fond ser overbevisende ut, men er voldsomt dyrt. Alfred Berg Nordic High Yield er i samme område og betydelig billigere.
Pål Ringholm, som går for å være en av Norges beste kredittanalytikere, har så vidt jeg har fått med meg best troen på utenlandske high yield fond med flytende rente.
Men la oss fokusere på nordiske fond, slik du er inne på. Alfred Berg Nordic High Yield virker veldig populært for tiden. Jeg lette i den siste månedsrapporten men kunne ikke finne noe informasjon om den effektive renten. Vet du hvor man finner denne?
Jeg merket meg at forvaltningshonoraret er på 0.80%, mens for Sissener kun 0,20%. Sisseners fond har førøvrig en effektiv rente på 8,9%.
Når det er sagt, hvordan går du frem for å vurdere om et obligasjonsfond er dyrt eller billig, altså hvordan vurdere du at Sissener er dyrere enn Alfred Berg annet enn av NAV-kursen før førstnevnte er høyere?
EDIT: Flyttet til Obligasjonsfond: Ulempe at utbytte ikke utbetales til aksjonærene? - #16 av medlem
Sissener-fondet har transaksjonskostnad, pluss forvaltningsgebyr, pluss resultatebasert gebyr. Til sammen blir det en ganske høy prosentandel. Når jeg sier dyrt er det avgifter jeg tenker på, ikke mismatch mellom pris på fondsandeler og underliggende.
Alfred Berg Nordic High Yield finnes billigere hos Kron, hvor totalprisen er 0.50%. Jeg har ikke sjekket absolutt alt, men jeg mener det blir konkurransedyktig forvaltning for high yield.
Jeg skulle gjerne visst hvordan man finner effektiv rente for slike fond. Morningstar har tall, men oppdaterer sent, e.g. tall fra årsskiftet for Alfred Berg-fondet: Porteføljefordeling | Topp 10 beholdninger | Alfred Berg Nordic High Yield C (NOK) | ISIN:NO0010668106
edit: rettet fra tegningsgebyr til transakjsonskostnad
Det er da vel ikke noe tegningsgebyr på Sissenerfondet via meglerhus? Totalkostnad hos Nordnet er vel 0,53% og hos Pareto 0,55%.
Og hvis de klarer å slå ref.indeksen med 20% på high yield fondet så skal jeg jamen gladelig betale ekstra for det resultatet…
Beklager, transaksjonskost ikke tegningskost. “indeksen” de sammenligner med for resultatbasert honorar er NIBOR pluss 1 prosentpoeng, det er en lav list sammenlignet med typisk risiko på obligasjonene de kjøper. Med høyvannsmerke og generelt bra historie på avkastningen de klarer å oppnå så er det fremdeles et greit fond, men totalkost er ganske stiv.
Står at total kostnad hos Nordnet er 0,53%, men har aldri giddet å sjekke om dette faktisk stemmer… Ellers står det at forvaltningskostnad deles mellom utsteder og distributør…
Skrev feil ser jeg angående resultatbasert avgift. Så noe av gevinsten kan bli redusert. Sissener har uansett aldri vært vært billigst på noe:-) Men for meg betyr det en del hva slags obligasjoner de fokuserer på/hvilke segment de er tyngst inne i og at de er aktive.
Ellers har jeg også veldig sansen for Alfred Berg, de er nok i min bok de beste på obligasjoner totalt sett. Har totalt 4 high yield fond da jeg aldri liker å ha alle egga i samme kurv uansett om det gjelder obligasjoner eller aksjer.
Sissener er flinke, men tar seg betalt deretter. Men dersom man først skal ta en høy provisjon så er vel resultathonorar over høyvannsmerke den måten å gjøre det på som er mest fair.
Vil du dele hvem de øvrige high yield-fondene dine er?
Jada det er Holberg Kreditt, Kraft Høyrente og Alfred Berg Nordic. Det har vært et par andre som hadde gitt meg litt bedre avkastning…
Og kunne egentlig like gjerne endt opp med dem siden det var nesten kron/mynt mellom enkelte av dem på hva jeg skulle velge.
Så blir spørsmålet hvor lenge man bør sitte med disse. Kommer nok til å ta noe av dette etterhvert og erstatte med noe som har litt lenger durasjon. Alfred Berg Nordic IG Mid duration tror jeg det vil bli. Men tror high yield er bra resten av dette året. Men ikke hør på meg. Det å spå noe om hvordan verden og markedet vil gå det neste året er nesten umulig mener jeg. Dertil altfor mange ukjente faktorer ennå.
Noen tanker om den stadig økte beskatningen på avkastning?
37+% gjør at fondssparing virker litt mindre attraktivt?
Da vil jo det gjelde alt av aksjer, ikke bare fond om man ser på 37+% alene.
Men man må jo se på renters-rente også, så har man tidsperspektiv. Skal man spare over 20-30år er det ikke mye annet som gir like god avkastning uten å måtte følge mer med.
I Ask konto blir ikke gevinst skattelagt og der kan du også ta ut kostpris og la gevinst stå igjen…
Men sparer man til forbruk innen kort tid så blir det vel gevinstbeskatning uansett hva eller hvilken kontotype man sparer i (hvis man i det hele tatt klarer positiv avkastning i dagens turbulente marked)…
Dessuten, det kommer garantert lavere skattenivå når dagens regjering blir erstattet
Det enkle svaret: Sett det på ASK og utsett skatten til den politiske vinden har snudd.
Hva er alternativet? Enkeltaksjer har samme skatt. Bankinnskudd har lavere forventet inntjening enn inflasjon. Rentefond beskattes 22%, men har lavere forventet avkastning over tidshorisonten du bør ha for aksjefond.
Den faktiske skatten er mye lavere pga skjerming.
…og den faktiske avkastning er mye lavere pga inflasjon
Mulig jeg bør avslutte min ASK og realisere tap, vil tro at skattesatsen kun kan gå ned herfra, kan vel ikke bli høyere? For de rødgrønne må vel bli kasta ved første anledning???
Hehe, den veien er jo økt skatt gunstig.
Takker til dere alle for gode svar, ble litt klokere nå.
Noen gode fondstips fremover da?
(Majoriteteten blir uansett i Storebrand Global Indeks)
Sitter dog med følelsen at aksjer skal bli billigere før de blir dyrere igjen, men har gitt opp å spå…