Det er ikke noe skjulte kostnder, men det er kanskje litt få aksjer osv.
Men hvorfor vil du ikke betale 0,2% -0,5% for å få et større utvalg å velge i?
Det er ikke noe skjulte kostnder, men det er kanskje litt få aksjer osv.
Men hvorfor vil du ikke betale 0,2% -0,5% for å få et større utvalg å velge i?
Nå som Trump sier han skal signere del 1 av avtalen med Kina kan kanskje dette være noe å satse på;
https://www.nordnet.no/market/funds/16802491-dnb-usa-indeks ?
Med oppgangen som har vært i 2019 skulle en tro mye av dette er bakt inn i markedet?
From an overall macro environment though, Asian frontier countries are either in a strong position or are seeing a big improvement as the higher interest rates and currency weakness of 2018 lowered unnecessary imports and helped to improve current account balances. Bangladesh, Pakistan and Sri Lanka, all of which suffered from widening current account deficits in 2018, witnessed a reduction in their current account deficits – a much needed boost to macroeconomic stability. Vietnam on the other hand continues to post a current account surplus thanks to rising exports.
(Source: International Monetary Fund)
GDP growth in Asian frontier markets is also expected to be bottoming out for countries like Pakistan and Sri Lanka, while economic growth rates remain robust in Bangladesh, Kazakhstan, Mongolia, Myanmar, Uzbekistan and Vietnam. However, despite stable to improving macro-economic indicators, investor sentiment towards frontier and emerging markets was extremely weak in 2019 due to the factors mentioned above, i.e. trade tensions and their impact on global economic growth rates.
(Source: International Monetary Fund)
This is an important point as frontier and emerging equity markets, despite having a stable to improving macro environment and/or stable to improving GDP growth rates, have been underperforming developed stock market indices i.e. the U.S. As the chart below shows, the S&P 500 Index has outperformed frontier and emerging markets by a large margin over the past decade while valuations in frontier markets, and more specifically in Asian frontier markets, have become very attractive relative to expected growth rates. The AFC Asia Frontier Fund now trades at its lowest ever P/E multiple while many of the fund’s markets, as well as stocks, are trading at a big discount to historical valuations.
Hvilke index fond i hvilke markeder ønsker man å ha?
I 2019 var jeg veldig heldig med fondsporteføljen da jeg var nesten all in i gullgruver første halvdel og så fikk jeg en veldig fin reise i Pakistan på slutten av året.
I 2020 er min følelse at det kan svinge mye og mellom forskjellige markeder / aktivaklasser. Jeg har derfor valgt å allokere ganske defensivt inspirert av Harry Browne sin evighetsportefølje som går ut på 25% aksjer, 25% gull, 25% korte renter og 25% lange renter. Ligner litt på Ray Dalio sin All Weather portfolio.
Iflg John boogle, Indeksfondets far, så anbefaler han så brede fond som mulig, og f eks 70% total US og 30 total world.
Anbefaler varmt å lese: The Little Book of Common Sense Investing av Boogle.
https://www.amazon.com/Little-Book-Common-Sense-Investing-ebook/dp/B075Z6HSCJ
Ser jeg ikke er alene om å vekte lavt “til feil tid”, men stusser litt over at de øker eksponeringen når mye av oppgangen har vært - det må bety de tror ting skal videre opp?
(Jeg er klar over at de økte i desember også.)
“What part of the cycle we’re in?”
"They’re selling stuff costing 60 bucks at 0% interest downpayment. That’s the part of the cycle we’re in. "
Hvis man tar feil og tviholder på sitt valg så blir det bare vanskeligere å vanskeligere å kjøpe seg inn igjen. Alle tar feil og da er det bare å bite i det sure eplet og starte på nytt frigjort fra sine dårlige historiske valg, det er vel det Storebrand gjør her, aksjemarkedet har fortsatt fint moment og de vil være med på toget. Når markedene eventuelt snur ned igjen er så klart vanskelig å spå. At det vil komme pullbacks underveis kan vi regne som helt sikkert.
Selvfølgelig, men mye taler for at det snart skal rase litt, men det er også mange faktorer som lover bra. Man får ta sine valg…
Prøver meg litt i SEB Asset selection opportunistic
https://www.nordnet.no/market/funds/16801114-seb-asset-selection
Hedgefond har fått dårlig rykte og det ikke uten grunn siden indeksfond har gitt mye bedre avkastning de senere årene. Dette fondet gjorde det bra i 2014 og ellers ikke gitt noe særlig avkastning. Så er spørsmålet om kanskje 2020 kan bli et nytt år med god avkastning her?
SEB Asset Selection Opportunistic tar sikte på å skape
kapitalvekst på lang sikt i et absolutt perspektiv. Fondet har
derfor ingen referanseindeks. Fondet tar posisjoner globalt i én
eller flere av følgende aktivaklasser: aksjer, valuta, obligasjoner
og råvareindekser. Avkastningsmålet er den risikofrie renten
pluss 10 % i året, målt som et gjennomsnitt over en periode på 3-
5 år.
Hei folks!
Har til nå hatt månedlig fondsparing i ASK via Gjensidige.
Nå som Gjensidige er oppkjørt av Nordea, skal de legge ned fondshandel via Gjensidige-plattformen.
Gjensidige har vært meget oversiktlig og intuitiv, og jeg har aldri hatt tanker om å flytte sparingen over på en annen plattform. Nå har jeg ikke noe valg.
“Halvautomatisk” flytting går til Nordea, så det må litt mer egeninnsats til for å flytte til noen andre.
Har blitt nettbankkunde hos Nordea nå for å få sett litt på plattformen, og det ser jo hinsides ut-datert og rotete ut…
Et google-søk på “Nordea erfaringer” gir jo heller ikke noe kjempeinntrykk.
På bakgrunn av dette er jeg på jakt etter anbefalinger.
Har Nordnetbruker med ASK jeg “bruker” til aksjehandel (Gammel Netfonds -kunde)
Er månedlig fondsparing i Nordnet innafor og oversiktelig?
Noen andre anbefalinger?
Det virker som at alle plattformene jeg blir småforelska i, blir oppkjøpt og destruert…
Var småaktiv aksjehandler i gode gamle Netfonds med en 10-20 kjøp/salg pr. mnd.
Den første handlingen jeg har gjort siden Nordnet tok over, var i går.
Da gikk jeg helt ut av Funcom tett på 5% i pluss(better safe than sorry)
Morroa med aksjehandel døde litt sammen med Netfonds
Ser litt på Sissener Canopus, men skulle gjerne likt å vite fondets hovedposisjoner før jeg kjøper andeler.
Ved å trykke på “innhold” får jeg opp de største plasseringene, men jeg klarer ikke se hvilke posisjoner som er long og hvilke som er short. Er jeg helt blind?
Alle de er “long”, og en obligasjon i NAS
Takk. Synes det kunne fremgått klarere.
Noen som har sett på/er investert i Sissener Canopus og har noen tanker?
Jeg kunne tenkt meg å plassere noen midler i et aktivt forvaltet hedgefond. Gjerne et fond med hoveddelen av sine posisjoner på OSE, litt enklere for meg å følge med da.
Synes det ser ut som Canopus følger Osebx mer eller mindre, så ser på det mer som et vanlig aktivt forvaltet fond på den litt defensive siden, altså ikke helt det jeg ser etter i et hedgefond.
Interessant å se hvor godt de korrelerte.
Tips til andre hedgefond? Eventuelt fond litt utenom det helt vanlige (DNB, Odin osv.)
Bruke egen nettleser, Nordea Investor som er veldig enkel og bruke
Jeg har sett litt på hvilke fond som investerer i løsninger for vannteknologi og har gått inn i dette fondet allianz global water fund:
https://lu.allianzgi.com/en-gb/pro/our-funds/allianz-global-water
Andre som har tanker rundt segmentet? Michael Burry, mannen bak the Big Short har også offentlig uttalt at han har investert tungt i selskaper med fokus på bærekraftige løsninger rundt vannteknologi.
Vann er jo helt nødvendig og stadig mer av kloden sliter med nok vann.
Ikke dum ide, skal sjekke ut det fondet. takk for tips.