Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Noen som har noen erfaringer med å hente ut kapital som er låst i bolig, justere nedbetalingsplanen slik at man sitter på mer eller mindre den samme kontantstrømmen per måned. For å så sette dette i indeksfond ?

Blir giring med renten til et boliglån, relativ lav risiko over tid.

Sjekk ut dette fondet fra Storebrand og. Mye innen vann, men også en del innen avfall. Betydelig lavere forvaltningshonorarer, 0,75%.

Har selv dette og fornybar fondet til Storebrand og mener de utfyller hverandre bra og er innen megatrender for fremtida

1 Like

Det fondet er diskutert 4-5poster opp.

Hvis du er intressert i enkelt selskaper som jobber med feks. overvåkning av drikkevann, gråvann og overvann. etc anbefaler jeg at du kikker gjennom denne video presenasjonen fra selskapet Talkpool. https://www.youtube.com/watch?v=ldlayumMegs

Supert og takk for tips👍

Man kan ikke vurdere Sissner sitt fond så lenge han sitter short Tesla med urealisert tap som ikke er bokført…

Fornuften har forduftet og TESLA pumper videre. https://e24.no/boers-og-finans/i/OpBK1O/investeringsselskap-spaar-tesla-aksjen-i-7000-dollar-aksjen-hopper-over-ti-prosent

Fondets kurs må vel kontinuerlig justeres ut ifra verdien av posisjonen vel?
Vil synes det hadde vært veldig merkelig hvis det ikke var tilfelle.

2 Likes

Shorten er jo en bitteliten del av fondet. Skjønner ikke hvorfro folk maser sånn.

Var vel tidligere sagt at posisjonen var på ca 2,5%. Spørsmålet er vel om 2,5% var når shorten ble inngått under 200$ eller om det var når den passerte 600$.

Samme for meg hva folk gjør, men jeg hadde vertfall sett litt nærmere på dette om jeg skulle handle i dag.

Edit: Blir vel litt uriktig av meg å si at shorten ble inngått under 200$. Fritt etter hukommelsen så ble den vel inngått høyere. Problemstilling er om størrelsen var 2,5% på 200$, 400$,600$ eller nå 800$

https://www.nettavisen.no/okonomi/jan-petter-sissener-om-tesla-smellen---vi-ma-vaere-ydmyke-pa-at-vi-kan-ha-tatt-veldig-feil/3423916894.html
“Han tror eksponeringen i Tesla fremover kan utgjøre 2-3 prosent av verdiene i Canopus-fondet.”

Dere får tolke denne her. Virker som var 2-3% “fremover” når Tesla var rund 640$.

Men samtidig sa han “Sissener rundt 3,5 prosent av Canopus-fondet, litt avhengig av hvordan man regner på det.”

1 Like

Forhåpentligvis har de trykket på Stop Loss knappen

Edit:
Virker som de har ca 3-4% short Tesla, og ellers short indeks

Dette ble vell publisert før Tesla åpnet i dag.

“Det er flere år siden Sissener og fondet satset på kursfall i Tesla-aksjen med en shortposisjon. Papirtapene de siste to månedene har økt i takt med Teslas eventyrlige oppgang på børs, og beløper seg nå til omtrent 67 millioner kroner.”

1 Like

« Likevel er han fortsatt klar på at han ikke vil kaste posisjonen med det første.»

Begynner å bli lei høyrente nå, men kan vel pretty much garantere et krakk hvis jeg begynner å jafse litt fond når jeg først har avventet som en tosk. :slight_smile: (Viktig å være ærlig med seg selv)

4 Likes

Hmm, hvis jeg forstår det riktig, hvis index er på ath kjøp aksjer på slutten av måneden, hvis ikke selg alt og kjøp statsobligasjoner?

Når dama sitt fond leverer 32% avkastning i 2019 og du selv, med aktiv forvaltning, leverer en god del mindre. #hvorforsitterjegikkeifond

3 Likes

Precisely. Kona gikk inn med litt i mai og har 20% opp og jeg har til og med klart å tape på noen enkeltaksjer. :roll_eyes:

Eg var så teit at eg handla fond for kidsa sine sparepenger i forrige uke - hele summen i ett (oppmot 20 000 til hver) fordi det blei sagt at det var best fortjeneste i det enn å fordele utover… Angra sjølvsagt i løpet av helga siden eg da hadde tid til å lese meg opp litt, det blir snakka litt all over om faren for børskrakk og at vi nå er på all time high, osv… Eg er ganske ny og grønn og fikk litt hetta. No vurderer eg å selge utigjen fondet deira for å heller kjøpe på nytt i rater fremover… Hva ville dere gjort?

Da dette er langsiktig hadde jeg ikke stresset for mye med dette, men fremover hadde jeg hatt månedelig innskudd eller kvartalsvis.

Kidsa skal vel ikke ha gleden av disse før det blir aktuelt med BSU osv.

S

1 Like