Takk for svar. Joda dette er jo langsiktig - sjølv om kidsa er 11 og 13. Eg tenker hvertfall oppmot en 10 års tid, til vi er kommet til BSU, jobb og etableringsfasen. Og planen er månedlige innskudd fra nå av. Men da prøver eg å roe nervene mine litt og lar innskudden stå i fred så sant det ikkje kommer andre svar som skremmer meg
Er kanskje ingen trøst men det er egentlig ingen av oss som vet hva som er lurt å gjøre før i ettertid
Men de jeg mener du ikke skal høre på er såkalte “rådgivere” i banker. De vil bare selge deg det de selv er tjent med at du kjøper.
Er det snakk om 10års horisont så overlever fondet et krakk på 30% om det skulle skje første året.
Vil uansett levere høyere avkastning over tid.
Satt selv 600k i indeksfond her om dagen i en transaksjon og sover ikke noe dårlig av den grunn.
At markedet er all time high er riktig, men om det er verdt å engste seg for et eventuelt børskrakk vil jeg si er bortkastet tid. Jeg forstod det slik at du kjøpte fond til ungene dine og dette vil dermed være en svært langsiktig plassering. Markedet vil ha flere nedturer på veien uansett. Det kan likevel være en idé å unngå fond med OSEFX som referanseindeks foreløpig.
Vi gjorde det samme for barna i fjor. Satt inn 30k fordelt på 5 fond hver og har hatt månedlig sparing siden. Vurderte også som du og fordele det utover, men nå er flere av fondene opp 20+ prosent. Det går opp og ned men med litt tidshorisont så går det nok bra
Ok - puh - tusen takk for alle svar. No er eg roligere med nervene tilbake på plass. Som nybegynner uten alt for mye erfaring på plass er det lett å bli skremt… Spesielt når man tuller med andre sine penger…
Kan eg spørre om hvorfor dere valgte å fordele summen på 5 ulike fond? Eg har satt alt i globalt indexfond fordi eg trodde det var best Med unntak av 10% (2k) som kids fikk velge et eget fond som vil gjøre det mer interessand å følge med på (opplæring ). Begge valgte da DNB teknologi
Rett og slett for spredningens skyld valgte et globalt indeksfond, samt indeksfond rettet mot henholdsvis Asia, Europa, USA og fremvoksende markeder.
Takk for svar. Absolutt ikkje dumt- har vært innom tanken på at eg kunne tenke meg flere fond, spes når eg ser kor godt feks USA -indexfond har gått - så mulig eg må vurdere å inkludere flere fond når eg skal handle månedlig…
Husk at markedene som regel er i all-time-high hvert år. Hvis ikke hadde det ikke vært 10%+ årlig oppgang på indeksene år etter år.
Klart. Risikoen for et krakk er der alltid (som jo kan være en god anledning til å fylle på mer), men over tid går det som regel oppover.
Føler det har vært snakk om at “nå kommer snart krakket” siden 2015…
Kidsa mine er i 3 800 kr + hver på sine 50K siden slutten av desember. De begynner å forstå at fond er kult! Og da er til og med 1/5 plassert i treige Nordea stabile aksjer. Ville være litt forsiktig slik at de ikke opplever at ting går helt feil vei. Har dessuten lovet dem at mor garanterer for at det ikke skal gå i minus…
Tar hun ansvar for å garantere for flere?
Var der ikke noen fondsprodukter med garantert avkastning en gang, eller bare drømmer jeg? Kanskje «fondsforsikring» kunne vært et nytt forsikringsprodukt?
Står fondsa i navnet på kidsa?
Nope!
Det finnes, men heter dessverre «høyrente» bankkonto. Og den «høyrenta» er ikke mye høy gitt
Ehh, nei, 2.15% p.a. drar ikke veldig i vei - og det er egentlig “god” rente. TINA + FOMO osv…
Trolig ja eller så sitter man med både fond og obligasjoner hele tiden og lar “ATH or not” bestemme hvilken av de som får det månedlige innskuddet?
Jeg tolket som sistnevnte, men enig at den ikke var helt crystal clear.