Du har jo tatt MYE mindre risiko
I år synes det har vært vanskelig med fond og lettere med aksjer. Ligger -1% på fondporteføljen så langt i år, mens aksjene stort sett har gått veldig bra. En fordel med fond er at selv om jeg opplever at det har gått skikkelig dårlig er ikke tapet stort, men når det går skikkelig dårlig med aksjer så er det ikke 1 eller 2% ned. Fond kan så klart også falle mye, men jeg er ganske streng med stop loss på fondene mine. Har en halv million i fond, et par hundre tusen i cash og et par millioner i aksjer nå. Aksjene er egentlig verdt mye mer da så klart
Hovedutfordringen så langt i år (i fjor gikk det veldig bra), med den aktive fondsstrategien er at det tekniske har sett positivt ut, men så har det kommet inn fundamentale utfordringer som midtøsten uro og Koronavirus, som jeg har tenkt i hvert fall vil gi noen dipper på 8-10%. I stedet har det falt mye mindre og så korrigert kraftig oppover igjen før neste fundamentale event kommer. Dette har gjort det veldig vanskelig å være aktiv på mellomlang sikt som er min hovedstrategi for i hvert fall en del av pengene. Man burde egentlig enten ha sittet helt i ro eller daytradet på kortere sikt.