Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Du har jo tatt MYE mindre risiko :sweat_smile:

I år synes det har vært vanskelig med fond og lettere med aksjer. Ligger -1% på fondporteføljen så langt i år, mens aksjene stort sett har gått veldig bra. En fordel med fond er at selv om jeg opplever at det har gått skikkelig dårlig er ikke tapet stort, men når det går skikkelig dårlig med aksjer så er det ikke 1 eller 2% ned. Fond kan så klart også falle mye, men jeg er ganske streng med stop loss på fondene mine. Har en halv million i fond, et par hundre tusen i cash og et par millioner i aksjer nå. Aksjene er egentlig verdt mye mer da så klart :slight_smile:

Hovedutfordringen så langt i år (i fjor gikk det veldig bra), med den aktive fondsstrategien er at det tekniske har sett positivt ut, men så har det kommet inn fundamentale utfordringer som midtøsten uro og Koronavirus, som jeg har tenkt i hvert fall vil gi noen dipper på 8-10%. I stedet har det falt mye mindre og så korrigert kraftig oppover igjen før neste fundamentale event kommer. Dette har gjort det veldig vanskelig å være aktiv på mellomlang sikt som er min hovedstrategi for i hvert fall en del av pengene. Man burde egentlig enten ha sittet helt i ro eller daytradet på kortere sikt.

1 Like

Noen som har noen tanker om Odin Eiendom C og forhåpninger om fremtidig utvikling her?

Fondet har jo gjort det helt fantastisk det siste året! Men så ser jeg litt på de underliggende aksjene, og mye her synes nå fryktelig dyrt. Nærmer vi oss et punkt hvor potensialet snart er tatt ut?

Jeg tror Stockholm er et veldig bra case på bedriftseiendom i mange år fremover, så jeg ville sagt kjør på.

1 Like

Skiftet forvalter “nylig”? Så ikke gitt at man skal forvente samme relative utvikling?

Slengte akkuratt en liten industriarbeider årslønn inn i Core Ny Teknik.

De dro ca 30% ifjor og det er liten grunn til at de ikke skal dra det samme iår.

2 Likes

DnB Teknikk ligger på snaut 23% i snitt de siste 10 årene…
Har du sett på Lannebo Teknikk?
Jeg sparer i begge for barna.
Har i dag startet med 100k i hver av de.
(Over og ut i Funcom, har 20-25% igjen der nå)

1 Like

Global indeks gjorde nesten det samme og

Mange fond gjorde det bra i 2019 pga svekkelse av kronekursen

Dette er er svensk fond, så det er ikke påvirket av svekket Nok.

Ser ut som det gjør det dårligere en referanseindeks ?

Ser sånn ut. Da får de som vil heller kjlpe rederanseindeksen

Jämförelseindex:
VINX Small Cap Net.

3 Likes

Hei. Eg sitter altså med en liten pott på rundt 60 000 (som skal bli mer) i sparekonto i banken, som er tenkt å skulle gå inn i ny bil når eg trenger ny ila tja… - kanskje 2-6-8 års tid. Ut fra avkastning på oppi 30% på noen fond ila 1 år, så får eg veldig lyst å putte desse i fond. Hvis fondet skulle synke i verdi og være i en dårlig periode når eg trenger de, så må eg jo berre låne til bilen og vente med å selge fondet til bedre tider. Men er det altså noe i veien med å putte desse pengene i fond og spekulere litt med så kort horisont…? Og ser alle bare langsiktig på fond? Ingen som ser kortsiktig på det og selger etter et godt år og vurderer og bytter til nye fond med javne mellomrom?

Trenger ikke investere hele beløpet idag. Ta 2k imnd kanskje i globalt indeksfond fra den sparekontoen?

Jeg er risikopervers, og ville nok hatt det meste investert, og om markedet går ned 50%, så fortsetter jeg jo å spare, så ville alltids greid å spare opp den bilegenkapitalen kjapt “uansett” hvor dårlig markedet ville blitt.

Her må du bare finne utav hvilken risiko du selv er villig til å kunne ta.

2 Likes

Ganske stor forskjell på 2 og 8 år i aksjemarkedet. En strategi er at man har mer renter jo nærmere i tid man trenger pengene, 10% for hvert år er en tommelfingerregel, så f.eks 2 års perspektiv ville tilsi 80% i rentemarkedet eller sparekonto og 20% aksjer, 8 år ville tilsi 20% / 80% . Og at man da flytter gradvis over i rentemarkedet hvert år.

Når det gjelder det andre spørsmålet er jeg ganske kortsiktig når det kommer til fond siden jeg prøver å vokse de pengene jevnt og trutt hvert år uten store nedtrekk. Men risikoen er jo da at man trader seg bort så klart. Hvis man skal være kortsiktig er det viktig å se på hvilke vilkår det er rundt handelen i de fondene man ønsker å handle i, når gjennomføres ordren, er det noen kostnader knyttet til kjøp og salg av andeler.

2 Likes

Risikopervers faktisk :joy: Fantastisk ord!! Er litt sånn eg føler meg :see_no_evil: lavlønt men gjeldfri og kanskje med litt for stor risikolyst og litt for lite respekt for faren for nedturer… Må bare sjekke hva flere flere tenker så eg får funnet ut om det eg tenker er innafor eller om eg er for naiv og uerfaren i markedet og kan finne på å gå på en smell… :wink:

Ble litt interessert i Core Ny teknik, og ser på Morningstar at referanseindeksen til dette fondet er MSCI World / Information technology. Der kan man se at indeksen har slått fondet (over lang tid hvis man ser på fondsinformasjonen fra før de byttet eiere).

Fant dette fondet fra BlackRock som ser ut til å samsvare bedre med indeksen: BlackRock Global Funds - World Technology Fund A2: https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04AMX

Kostnad er litt høyere (1,81% på Nordnet).

Noen som har erfaring med fondet?

1 Like
1 Like

Lurt å huske på det tar tid før man får vite beholdningen, så her kan feks Halvorsen være ute igjen allerede
“Innrapporteringer til det amerikanske finanstilsynet (Sec) viser at fondet ved utgangen av 2019 eide aksjer i Tesla verdt rundt 22 millioner dollar (204 millioner kroner). De samme aksjene er i dag verdt 41 millioner dollar (379 millioner kroner).”

Bra teft han her da.
Vi vet jo ikke når i fjerde kvartal han kjøpte, men det var jo akkurat da det virkelig begynte gå bra. Etter nyttår har jo det bare eskalert.
For alt vi vet har han kjøpt aksjer på 2-300$ i Q4 oh cashet ut noe jævlig nå :sweat_smile: var en liten posisjon da egentlig. Kun 22M av 34mrd $

1 Like

Finnes det noen ETF indeksfond for Oslo Børs? Kjøp og salg av disse, hvor mye avvik blir det vs hvis man kunne handlet indeksen direkte?

Jeg tenker å kanskje gå over til fond i stedet for enkeltaksjer og så heller bruke TA for å justere hvor tungt jeg er investert - fra 0 - 100%. Prøvde det med et indeksfond som ikke var ETF og det var aaaaltfor lang delay og uoversiktelig til at det var mulig.

@holmes du driver kanskje med dette fra før av?

Fant disse to, og synes det er litt rart at de har gått ca motsatt vei i dag, men ca likt siste år?

3 Likes

ETF er bedre enn fond, spesielt viss ein vil trade.

Savner egen ETF tråd. Noen som kan litt om ETF og vil lage ny tråd med ein start guide?

2 Likes