Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Det er en del fond som du får sluttkurs samme dag dersom du legger inn orderen før kl 13 - men tar gjerne et par dager før du får pengene, jeg liker likevel vanlige fond siden du slipper transaksjonskostnader og blir tvunget til å tenke på litt lengere sikt enn ETFene. ETFer har spread og kurtasje så det blir ganske stor forskjell på La oss si 12 handler. La oss si kurtasje 0,15 % x 2, spread 0,15% x 2 gir jo 0.6% minus på en handel i 0. I tillegg har du jo også potensielt valutakostnader. I det eksempelet sitter du igjen med 3% minus etter 12 handler i 0. Jeg handler stort sett basert på ukeschart så da er det greit for meg å ta sluttkursen den dagen.

4 Likes

Hvor finner ein ut hvilken fond dette er?
Hos Nordnet har det tatt opptil 6 dager før handel faktisk ble gjennomført. Så eg har egentlig gitt opp fondsandel på grunn av dette.

I min bank (Avanza) får jeg opp denne informasjonen på en liten “mer info” flik når jeg er på siden for å kjøpe fondet, så får jeg opp denne type informasjon. Her er et eksempel på et indeksfond som blir kjøpt og solgt i sluttauksjonen samme dag dersom man legger inn før kl 13. Men det tar 2 dager før pengene er inne på kontoen (og man kan handle med dem igjen).

Screenshot 2020-02-19 16.20.31

1 Like

Det er jo lett å se at de som har hatt befatning med BlackRock world technology har hatt en super erfaring med dette så langt!

Ikke la et par % i høyere kostnader stå mellom deg og veldig mange flere % høyere avkastning :star_struck:

Har selv byttet deler av fonds porteføljen over hit. Snart tror jeg DNB teknologi blir byttet over også.

1 Like

Du tenker det er mer å gå på?

Vurderer mine fond og markedet generelt hele tiden. Bytter gjerne om gresset ser grønnere ut i et annet fond. Selvsagt kan det være en tilfeldig ku på tur som har besørget god gjødsling, men har gresset vært grønt og fint i lengre tid tenker jeg det gjerne skyldes at bonden vet hva han holder på med :wink:

Jeg vet hva jeg hadde gjort - all in! :star_struck:
Tror du oppsiden er større enn nedsiden - go for it!
Nedsiden kan du uansett begrense selv - selg om det begynner å gå nedover bakke. Det virker nesten som om noen tror en fondsinvestering er som et ekteskap. Det er det absolutt ikke. Det er bare å bytte eller gå ut når du måtte ønske det, og det koster ikke noe ekstra! (Ok, det er noen som tror at ekteskap også er slik - det er feil :smiling_face_with_three_hearts:)

3 Likes

Godt sagt! Er jo fint mulig å selge fond, men vanskeligere å time vs enkeltaksjer som gjerne har klare triggere.

2 Likes

Men det går an å følge med på det store bildet. Jeg solgte f.eks. Stort sett rubbel og bit to uker før finanskrisen i 2008. Men de 5000 jeg ikke brydde meg med å dumpe ut står fortsatt, og har blitt til 26K. Er man lagsiktig nok…

2 Likes

For fond som går urovekkende bra følger jeg også med på de underliggende aksjene.

1 Like

Jeg synes fond helt klart kan times, eller så har jeg bare hatt veldig flaks :slight_smile: Da mener jeg indeksfond eller veldig spesifikke fond innen en region eller sektor. Jeg ser mest på teknisk analyse når det kommer til trading, og da er fundamentale nyheter din verste fiende, så klart det kommer fundamentale nyheter som vi har sett f.eks mye av i år, men de har ikke like stor påvirkning som fundamentale nyheter i small cap aksjer der aksjen kan finne på å doble seg eller halvere seg på en god eller dårlig nyhet.

1 Like

Hallo folkens :slight_smile: Har et spørsmål som er aktuelt for meg i disse tider. Jeg har penger i et fond i Storebrand, på en fondskonto. Jeg vurderer å trekke disse pengene ut av markedet en periode grunnet en uoversiktelig situasjon i markedet, men ønsker ikke å utløse skatt på avkastningen. Vil det være et omtrent like trygt alternativ å flytte pengene til et høyrentefond (Storebrand Høyrente) og dermed unngå å utløse beskatning? Det er vel egentlig risikoforholdet mellom cash og høyrente jeg spør om da, kanskje. I mitt hode vil det være verdt en minimal/liten risiko for å slippe å måtte skatte for avkastningen. Noen tanker? Takk!

Bør man avvente litt i disse Coronatidene?

Selger folk unna fond eller står de over fallet ?

Rir av stormen og fortsetter å sette inn hver måned :slight_smile:

2 Likes

Mine fond har endelig begynt å stige

1 Like

Har du fond som e short index ?

Gull og sølvgruver

1 Like

Lyst å navngi fondene du kjøper? evt link til post hvor disse er navngitt?

1 Like
  • BlackRock - World Gold A2
  • Amundi Funds CPR Global Gold Mines A
  • Invesco Gold & Precious Mtls A USD Acc
  • AuAg Silver Bullet A
4 Likes

Takk!.