Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Tenker å tre inn i fond verden, i møte mot en mulig langsiktig korreksjon av markedet så vil eg vurdere å ta ned risikoen i aksjer og heller flytte over i fond, mye nyttige tips å dra med seg fra tråden her :+1:

1 Like

Selv hadde jeg nok hatt bedre avkastning ved å kun sitte i fond :joy:

Men har i det minste tjent mer enn det jeg gjorde med “høyrentekonto” :grin:

2 Likes

Noen som har erfaring/kunnskap med russiske og sør koreanske fond?

Har per dags dato tre fond med månedlige trekk;

-DNB Global Indeks
-DNB Teknologi
-KLP Aksje Fremvoksende Marked II

Hva tenker dere om disse fremover, og noe dere ville endret? Har vurdert å bytte ut KLP med DNB Health Care…

1 Like

Noen her som sparer langsiktig i fond, for barna sine for eksempel? Jeg tenkte å ta sparingen til barna fra sparekonto til fond, men jeg har kun hatt fokus på aksjer de siste årene. Noen som har gode innspill på en long list over fond jeg kunne startet å se på?
Tenkte på å splitte sparing mellom 2 fond som eksponeres ulikt (eiendom og teknologi for eksempel)

Et alternativ er bsu, om barna er veldig unge.
Ok risikofri avkastning, som blir mange ganger høyere, enn om man venter til barna er 18 pga skattefradraget.

1 Like

Hvordan fungerer det? Barn har jo ikke inntekt og ingen skatt å få fradrag for? Får man som forelder fradraget?

Man får bare renter, men renters renteeffekten de første 18 årene KNUSER å vente til de begynner å skatte.
Bare en tanke, og risikofritt:)

Vil ikke anbefale BSU i tidlig alder, sålenge det er et maxbeløp på 300k. Går glipp av skattefradrag.

Du må ta i betraktning at du putter inn 20k isteden for 25k.

1 Like

Jeg mener jeg sjekket dette engang, tror ikke det er mulig med BSU før ungen skatter selv. 13-14 års alder.

Sparte ca 23000 etter konfirmasjonen til min datter som blir 30 i år, hun tok pengene ut nå, kr 109000, de stod i Skagen: vekst, Kon-Tiki og Global, mest i global, ca 25-25-50%.

Ikke noe å nøle med, start i dag.
For våre yngste barn sparer vi månedlig i diverse fond.
Mest i DnB Teknologi og Lannebo Vision.
DnB har hatt gjennomsnittlig avkastning på snaue 23 % siste ti år.

4 Likes

Takk for denne :+1:t3:

Canopus, avkastning i gode og dårlige tider?

4 Likes

0,52% i snitt siste 3 år. Tror ikke jeg hadde vært fornøyd hvis sissener hadde mine sparepenger.
Ser bedre ut siste 5 år da, men 5,73% årlig må vel være godt under pari det og.

1 Like

Er dette med eller uten gebyrene?

Inkl gebyrer, altså den faktiske avkastningen du hadde fått

1 Like

Det føles ikke veldig sprekt ut og er vel mange av oss amatører som har knust han de siste 5 årene.

1 Like

Du knuser han vel med hvilket som helst indeksfond?

Ja det er vel mange av oss amatører som har hatt flaks og slått index de siste 5 årene og :wink:

De fleste indeksfond har gjort det bedre enn det :slight_smile: