Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Har havnet i en litt teit plattformbyttecoronavirussituasjon, og lurer på om det er noen som har noen gode råd:

• 21.01.20 Bestilte flytting av ASK fra Gjensidige til Nordnet i forbindelse med at Gjensidige ble oppkjøpt av Noreda, og Gjensidige i den forbindelse skulle slutte å tilby fond.
    Fikk da beskjed om en 3-4 ukers behandlingstid - ok!

• 12.02.20 Fondsporteføljen min hadde en eller annen dag før dette forsvunnet fra oversikten hos Gjensidige, og var heller ikke på plass hos Nordnet. Ringte derfor Gjensidige som står for flytteprosessen for å etterlyse status. Fikk da beskjed om at ASK-en var i en flytteprosess og at de forventet at kontoen ville være på plass hos Nordnet ca 03.03.20

• Coronakrakk

• Coronakrakk

• Coronakrakk

• Coronakrakk

• Coronakrakk

• 11.03.20 Fortsatt har ikke ASK-en dukket opp hos Nordnet, og den har som sagt ikke vært synlig på nettsidene til Gjensidige fra før 12. februar. Sendte en melding til Nordnet for å høre om de hadde noe status, fikk svar om at de ikke hadde mottatt noe fra Gjensidige enda, men om det var sendt fra Gjensidige burde den være på plass hos de innen 1 uke.
    Ringte på nytt til Gjensidige (Nå Nordea), der kunne de fortelle at ASK-en var i en flytteprosses, og de kunne ikke gi med noe mer konkret på stående fot, og unnskyldte seg med treghet hos fondsforvaltere… Fikk etter en del frem og tilbake beskjed om at han ville sende henvendelsen min til de som sitter på fondsforvaltningen i Nordea, så vil de ta kontakt pr. e-post eller tlf…

Rundt en måneds tid har jeg altså ikke hatt tilgang til å hverken følge utviklingen, kjøpe eller selge noe som helst av beholdningen på denne kontoen.
Flytteprosessen som skulle ta 3-4 uker, har nå tatt over 6 uker.
Har jeg noen slags form for rettigheter her i forhold til eventuelt urealisert tap, jeg i utgangspunktet kunne ha hatt mulighet til å selge for å unngå i perioden?
Jeg ble aldri opplyst om at jeg ikke ville ha tilgang til porteføljen under flytteprosessen.

I slike situasjoner, så må man ringe inn og få dem til å selge manuelt, utover det så tviler jeg på at du kan få noe gjennomslag. Hvis det er mye penger er det muligens advokatmat.

Vurderer egentlig å starte opp ukentlig sparing i fond både for meg selv, samboeren og ungene snart jeg.
Da burde man i hvertfall få med seg bunnen :grimacing:

5 Likes

Hva skjer egentlig dersom et fond bestemmer seg for å legge ned?

Taper man alt eller blir man kjøpt ut til markedspris?

De selger vel resterende posisjoner og betaler ut?

2 Likes

Jeg har begynt, men var vel litt tidlig ute.

alt selges og du får din del av restene.

1 Like

Vurderer å legge inn en rolig opptrapping av fond nå. Ting må jo på lengre sikt være relativt ok nå?

1 Like

På sikt ja, men spørs hva som skjer med USA fremover. Synes markedene der har falt vel lite, så langt er det i hovedsak Norsk indeks jeg kjøper. Samt litt i klp Framtid, men kjøper kun på røde dager så langt :slight_smile:

1 Like

Ja, jeg har håndbremsen på enda. Joda, 6% opp, men det falt da mye mer i går og dagen er ei over.

Jeg må være litt ødelagt i “huet”. Jeg har kjøpt litt biotech i dag, men skeptisk til indeksfond… :grimacing:

1 Like

I dag har jeg bare tradet litt i Hunter, Parb og Nhy :slight_smile: Indeksfond klarer over tid å gjøre en bedre jobb enn meg :slight_smile: Er i grunn ikke en trader, liker heller ikke å lete etter raketter og kaster meg aldri på hyper.

Jeg har fra et tidligere arbeidsforhold litt tjenestepensjon i Nordea Liv. For noen uker siden flyttet jeg det meste av pensjonsmidlene over fra vanlige aksjefond til obligasjonsfond. Valgte “Nordea Kort Obligasjon”. Det har vært en trygg havn tidligere i korte eller lengre nedgangstider.
Fondet beskrives å være investert i norske renteinstrumenter.

Leser i Makro-tråden at risikoen er i ferd med å stige i obligasjonsmarkedet.
Noen som kan si noe om det fremdeles kan være trygt å sitte i rentebaserte obligasjonsfond?

Det er vanskelig å si sikkert: i utgangspunktet burde det være et ganske trygt fond, men det er likviditetsproblemer i markedet som gjør at det blir problemer når mange skal selge og få kjøpe (dvs feilprising kan oppstå). Kan ikke se hvilke selskaper som fondet har investert i. Med den spesielle situasjonen vi har nå kan jo selskaper som tradisjonelt sett blir ansett som trygge få helt nye problemer som gjør at kreditt ratingen kan være feil. Risiko er vel om du ønsker å flytte tilbake til aksjer og handelen er stengt eller fondet feilpriset på det tidspunktet.

Man burde vel egentlig bare sitte i korte rentefond i tider som dette. For å si det sånn, bankinnskudd er egentlig like greit. Som @holmes sier, likviditet er et problem.

1 Like

Ja, men bankinnskudd er litt vanskelig på tjenestepensjonen - det er problemet institusjonelle investorer står ovenfor nå, de kan egentlig bare velge mellom obligasjoner og aksjer. Selv kortrentefond har stengt ned handel på grunn av likviditetsproblemer / vanskelig å prise obligasjonene.

1 Like

Fin dag i fondporteføljen :+1:

4 Likes

Noen som har noen tanker rundt emerging markets i disse tider, og eventuelle anbefalinger på den fronten. Sitter blant annet og titter litt på indeks som speiler MSCI Emerging Markets Index. Følte at Emerging var ganske hot allerede i starten av fjoråret, og at det ikke var dyrt i forhold til aksjer på det tidspunktet. De synker vel som alt annet i disse tider, noe som gjør rabatten og oppesiden desto større. Men de er kanskje mer utsatt også da unge økonomier er mer sårbare enn eldre mer modne økonomier. Samtidig tenker jeg at dette kan gi store muligheter i ulike vertikaler i Emerging.

Lurer på om det er mange av de landene som har gjeld i USD og dermed vil slite med det?

1 Like

Ja under krisen sliter de pgr dollaren squeezer opp.
Det fører til mange problemer. Samtidig blir det en voldsom lettelse når/om dollaren etterhvert nå begynner på langsiktig svekkelse igjen etter å blitt ferdig med squeeze opp.
EM er absolutt blant de tingene man bør se sn fremover. Vanskelig si når de er bunnet ut, kan være både før og etter oss i vesten. De fikk jo massiv sell off nå, samtidig er jeg ikke sikker på at dollar peak er ferdig. Så lenge jeg fremdeles tror på ytterligere sjokk nedover i vesten avventer jeg EM.
Men det blir langsiktig holding av EM fond etterhvert :+1:

3 Likes

Noen tanker om hvilke EM som er mest attraktive? Eller tenker du generell eksponering mot EM er greit nok, uten å tenke for mye over vekting?