Blir ikke så veldig stor del av porteføljen, men er absolutt noe jeg har troen på kan lønne seg over tid. EM er jo mye forskjellig, så man må nesten gjøre litt undersøkelser. Jeg vurderer gå inn i flere land og dermed spre det litt mer, men ikke kjøpe selve indeksen likevel. Så om man f.eks tar 4 land med 5% hver så er EM delen 20% av porteføljen.
Jeg må nesten se an hvordan ting utvikler seg litt før jeg tørr å gå for enkeltland, krisen nå kan jo fort avdekke problemer jeg ikke har sett. India har jo for eksempel shadowbanking problem osv som vi har vist om, men jeg vet ikke hvor store problemer det vil få, og om de vil vedvare. Noen land er jo mer eksponert mot dollar og kan dermed tjene mer på et evt fall. Samtidig risikerer en at dominoeffekten allerede er i gang og at ting går dårlig selv om dollar svekkes.
Du får følge saken ang (Gjensidige) Nordea, kanskje flere som har krav.
Etter 3 lange måneder er saken endelig over!
Puljen med fondsandeler som skulle flyttes til ny ASK i Nordnet, ble til slutt tilgjengelig der 27. mars, 9,5 uke etter bestilt flytting.
Siste del av midlene jeg bestilte flytting av, var på plass hos Nordnet 16. april, over 12 uker etter bestilt flytting. Dette var kontanter fra fond solgt av Gjensidige(Nordea) siden fondet ikke er tilgjengelig hos Nordnet.
Har dokumentert via portefølje og ordrehistorikken i den nye spareavtalen på ASK-en i Nordnet, at jeg ikke har hatt ønske om å være investert i disse fondene.
Har kjempet med nebb og klør i denne saken, og utrolig nok ble det gjennomslag til slutt i dag!
Jeg får nå dekket tapet jeg har hatt ved å ikke kunne selge fondene 2-4 uker etter bestilt flytting slik jeg ble lovet. Tap utregnet fra snittkruser 2-4 uker etter bestilt flytting, opp mot kursene jeg solgte fondene til så snart de ble tilgjengelig hos Nordnet.
Media-saken Janno viser til over her, ble også brukt for å presse på litt.
Har for lengst mistet telling på antall telefoner, meldinger og e-poster i saken.
Det har vært et litt sånn “David og Goliat”-preg over hele greia, FANTASTISK DEILIG å “vinne” til slutt
Gratulerer! Skulle bare mangle, men digg å få erstattet tapet.
Jeg kjøpte DnB Teknologi og Lannebo Vision på Ask rett før det smalt, Lannebo ligger noen prosent i pluss nå, DnB i minus, totalt kun et par prosent i minus.
So far so good.
Det er vel på grunn av valutaeffekten?
Det er godt mulig, har jeg faktisk ikke tenkt på👍
Har kjøpt Lannebo til barna, de har gjort det godt over tid.
Bedre enn Canopus (som skal stige i gode og dårlige tider) utvikling i år er -18.17 % (i NOK)
Men ja helt klart lettere vise til positiv avkastning hvis du måler i NOK enn f.eks USD, de som viser positiv avkastning i USD imponerer.
Spm:
Er ikkje dette ein litt uvanlig måte å starte eit fond på?
Her ser det ut til at ein først skal tegne seg fondsandeler og så skal fonde starte å kjøpe seg inn i forskjellige aksjer.
Det vanlige er vel at fond starter opp eks 1 år før for å så selge seg inn til den store massen. (oss “privatinvestorer”)
Var i hvert fall en megatrend i 2009 - 2015, litt sent å komme med dette nå? Og i tillegg en liksom-kul “futuristisk” font
Poenget med å komme med det nå er vel å ri COVID-19-bølgen som jo gir et enormt fokus på sektoren. Forsåvidt ikke noe merkelig med å starte fond innen denne sektoren men om det er fordi man tror dette blir stort de neste årene eller fordi man tror mange er interessert i å sette penger i fond som investerer i denne sektoren akkurat nå kan jo selvsagt diskuteres
Høres ikke umulig ut å selge fond med dette akkurat nå:
"Bioteknologi brukes blant annet i jakten på nye medisiner og vaksiner og kan også være med å løse klimautfordringene.
Fondet åpnes for tegning 5. mai.
Kanskje det hjelper om man venter til i morgen? Evt. er chat’n til DNB alltid behjelpelig. Finner den selv ikke under dnb sin fondshandelside.
Er det ikkje 5 mai i dag? Eller er dette som ein emisjon? (IPO) Så når dei seie tegne dei meiner tegne andeler som i ein emisjon?
Ps. Sendt dei ein mail no.
Informasjon om det nye Bioteknologifond kommer i morgen har eg fått beskjed om
Da er fondene tilgjengelig. Jeg lurer litt på det 20% honoraret der. Hvilken referanseindeks skal de måles mot? Er R’fondet noe å holde seg unna eller lurest å fordele sparing på alle tre?
Har du sett under Nøkkelinformasjon og Faktaark?
Er vel bare å holde seg unna fondet her?
Sissener har vel ikke så mange fans på TI😉
Hvis du referer til Disney-shorten står det jo at de er i pluss på den investeringen.