Tinfonder!. Få som slår dem ass på avkastning.
Har du den i norsk eller svensk valuta?
Den finnes kun i Sek
Okey, jeg som trodde Tind Ny Teknik A og F var det samme.
Hei!
Som med så mye kommer det an på situasjonen din. Siden du sier “langsiktig fondsportefølje” tipper jeg at du tenker mer enn 5 år, men om du ønsker å kjøpe hus før den tid og bruke sparepengene til egenkapital burde du nok tenke litt på risikoaspektet og kjøpe en viss prosentandel i rentefond.
Om du klarer å leve med relativt høy risiko og ikke er veldig interessert i å grave i diversifisering/faktorinvestering, er det helt ok å kjøpe et enkelt globalt indeksfond og putte alle sparepengene der. All data sier at aktive fond gjør det dårligere (etter forvaltningsavgift) enn indeksfond over lang tid, og all data sier at “past performance is not an indicator of future performance” – det er ikke uten grunn at dette står over alt
Jeg lar grafen fra denne DN-artikkelen presentere situasjonen:
Personlig er jeg veldig fan av KLP AksjeGlobal Indeks V fordi den har så lave forvaltningskostnader, og det går helt fint å kun velge den. Om du har lyst på noe mer “avansert” kan du “kopiere” hva KLP AksjeVerden Indeks gjør ved å kjøpe 85-90% KLP AksjeGlobal Indeks V og 10-15% KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks I, og spare 0.07% i forvaltningsavgift.
Om du har lyst til å lese deg mer opp på hvordan man kan lage en egen portefølje med høyere risiko og forventet høyere avkastning kan du f.eks. lese Factor Investing with ETFs og prøve å gjenskape dette med ETFer basert i Europa på en aksjesparekonto. Erfaringsmessig vil det kreve litt googling og research for å forstå hva de forskjellige tingene betyr og hvilke ETFer i Europa som tilsvarer de foreslått i artikkelen.
Uansett om du velger aktivt forvaltede fond, indeksfond eller ETFer er det tre ting jeg vil påstå er viktig for enhver fondsplan:
- Putt det i en aksjesparekonto
- Spar fast månedlig
- Ikke prøv å time markedet
De to første er greie nok, men den siste er definitivt det vanskeligste: Når det ser mørkt ut og det er helt krise i aksjemarkedet må man ikke selge seg ut – det medfører i så og si alle tilfeller til tap. Det høres i prinsippet lett ut, men når man står i det er det så fristende å tro at det vil fortsette å gå nedover.
Lykke til!
Takk for detaljert svar!
Det er samme fond. TIN Ny Teknik F kjøper du i NOK og A er i SEK.
Vet ikke om jeg liker opprettelsen av det nye verdensfondet deres. Stjeler ressurser som ellers ville blitt brukt på Ny Teknik. Hva tenker du om det?
(Jeg har en solid andel av min fondsport i Ny Teknik)
Den finnes i NOK også. Ny Teknik F
Har forøvrig opprettet spareavtale på Storebrand Fornybar. Selskapene i fondet er litt friskt priset, men utviklingen i verden er jo i fornybar-retning så satser på at det går bra med lang horisont
Sitter du enda på disse gullprodusent fondene dine? og hva heter de?
hadde du også begynt med fond i emerging markets?
Jeg byttet over så jeg sitter igjen med det fondet som gikk best: BGF World Gold (ca 50% av fondsporteføljen).
Ja, jeg synes frontier markedene (og noen emerging markets) er interessante siden de lagger utviklingen på børsene i vesten og mange av dem vil tjene på lavere dollarkurs (med gjeld i USD). Jeg har satset på Pakistan siden den børsen vil svinge mer enn andre (både opp og ned)
Jeg er har stor andel i dette fondet i pensjon fra arbeidsgiver, ble positivt overrasket når jeg sjekket saldo. Er opp ca 30% siden desember, det må kunne sies å være innafor!
Vektet opp ytterligere i Fornybar.
Hei, tilbake igjen!
Jeg har lest meg mye opp på fondssparering over helgen og har noen nye spørsmål. Jeg har blitt overbevist at indeksfond er veien å gå, men jeg ønsker å ha en liten del av sparing min aktive fond/ETF som har høyere risiko.
En ETF har mye lavere forvaltningskostnad enn et aktivt fond. Og via nordnet slipper man å betale kurtasje. Ta for eksempel sektoren bærekraftig energi. ETFen Lyxor ETF New Energy har 65% avkastning og Handelsbanken Bærekraftig Energi har ca. Samme. Fondet har 1,50% løpende kostnader, mens ETFen har kun 0,60%.
Finnes det ulemper ved ETFer som jeg overser? Nå som det vil bli dyrere å spare i indeksfond etter 1.september vil det ikke da lønne seg å spare i ETFer som følger verdensindeksen? Det finnes flere ETFer som har avgifter på kun 0,20%-0,30%.
Husk at nordnet nå tar flatt gebyr for alle fond
Hva mener du? Kan du utdype?
De innfører platform avgift
På de nye pris listen kan man se at avgiften på indeksfond stiger. Eller snakket du om de nye de skal lansere?
Kommer til å bytte til Sbanken, har stort sett indeksfond og ser ingen grunn til at jeg skal betale mer hos Nordnet enn andre