Verdt å lese om man er interessert i caset for Emerging og Frontier markets
Har nordnet og på noen av fondene mine så står det avkastning og avkastning (lokal valuta). Hva betyr dette i praksis? Ser det er noen prosent imellom de to.
Hvis du feks har et fond i Euro, så gir det en avkastning ift Euro.
Men du kjøper fondsandel i NOK, da får du positiv eller negativ avkastning om krona svekker eller styrker seg mot Euro.
Slik som ved valutalån.
Finnes det ulemper ved ETFer som jeg overser?
Nå kan ikke jeg veldig mye om dette i praksis; jeg ser selv på hvordan jeg skal flytte over indeksfondsporteføljen min til ETFer. Ut fra det jeg kan se virker det som det korte svaret er at det er mye teknisk dilldall man unngår å tenke på hvis man kjøper indeksfond. Arbeidet rundt å flytte en portefølje vekk fra Nordnet over til en bank som ikke tar en flat plattformavgift er mye mindre enn arbeidet rundt å sette opp en ETF-portefølje. Nå skal jeg ikke la det stoppe deg altså – om du er interessert og villig til å sette deg inn i det (som det virker) er det all heder til deg
Den største ulempen med ETFer er vel i all hovedsak at det er en mer manuell jobb enn å putte inn X kroner i et fond: Du har kurtasje, du må kjøpe hele aksjer, du må spesifisere budpris, osv. For ETFer fra utlandet er det også en vekslingskostnad, som er på 0.24-0.25% for Euro på Nordnet akkurat nå.
Om man sparer små, faste beløp kan dette ha mye å si om man er usikker på hvilke ETFer og hvilken fordeling man ønsker mellom dem. Det vil være en særdeles dårlig deal å manuelt kjøpe ETFer månedlig om man sparer 1000 kroner i måneden. For å ta Lyxor ETF New Energy som eksempel: Man får kjøpt 3 aksjer per måned til ca 1100 norske kroner. Og av de 1100 kronene for de tre aksjene er 51-52 kroner kurtasje og vekslingskostnad. At forvaltningskostnader er 4.7% av innskutt kapital med en gang gjør vondt!
Nordnet har selvfølgelig en løsning på dette som hjelper en god del på kostnadsbiten: En månedlig spareavtale der man kan kjøpe opptil 4 ETFer fast kurtasjefritt (men ikke valutakostnadsfritt – dette er fremdeles 0.24-0.25%). Den støtter ikke alle ETFer og det trekkes kun den 5. i måneden, men for indeksfondene er dette helt ok gitt at kursen er såpass lav at du kan kjøpe minst en aksje.
Utbyttepolicy er også noe man må tenke på: Lyxor ETF New Energy betaler utbytte, og hvordan skattereglene er rundt dette vet jeg rett og slett ikke. Jeg har hørt av en bekjent at ETFer som betaler utbytte helst burde ligge i Irland, for hvis ikke må man søke skatteetaten om skatten man betaler på utbytte i hjemlandet. Jeg tror dette gjelder skatten man betaler til Frankrike i Lyxors tilfelle, men er sannerlig ikke sikker. Av den grunn har jeg kun holdt meg og sett på ETFer med akkumulert utbyttepolicy – det gjør at jeg også slipper å reinvestere utbyttet og betale kostnadene knyttet rundt det.
Ellers er det jo verdt å nevne at verdipapirene er som regel i en annen valuta. På lang sikt skal ikke dette ha noe å si (med mindre du tror/spekulerer i valutaendringer), men det er greit å være klar over det.
Hei
Jeg hadde tidligere i år mesteparten av sparepengene mine i fond, men ble grepet av panikken i mars og solgte alt av fond og aksjer. Sett i ettertid hadde det kanskje være like greit å sitte gjennom stormen. Tenkte å begynne å etterhvert begynne å sluse pengene tilbake i fondsparing igjen, men tenker å spre kjøpene. Hadde tidligere ca 50% DNB Teknologi, 30% DNB Global indeks, 10% Blackrock world gold fund, 5% Norge indeks og 5% Alfred berg gambak.
Hva tenker dere om situasjonen idag? Vurdere å avvente til etter valget i USA. Eller å begynne å kjøpe igjen forsiktig hver uke, eller måned fremover. Hvilke fond ville dere spart i? Strategien er langsiktig (10-20 år++). Sparer i en ASK hos DNB, med de begrensninger det fører med seg.
Tundra Pakistan er vel ned 55% over de siste 3 årene. Swing-trader du disse fondene eller ser du en grunn til å tro de står foran en ny opptur?
Swing trader, men når det underliggende markedet trender oppover kan jeg godt sitte lenge Gjenstår å se om vi vil få en slik lang trend nå.
Har dere noen erfaring med etf fra ark? Feks denne: https://www.nordnet.no/market/etfs/16583264-ark-3-d-printing
Ja, har ARKK i portisen. den har gått rimelig ok til nå iår.
Tundra Pakistan Fund A SEK slås samman med Tundra Sustainable Frontier Fund A SEK
Ser ut som jeg får finne noe annet å leke med
Det var vel egentlig bare snakk om at NOK ville styrke seg, ikke at f.eks USD vs EUR skulle svekke seg. Eurosonen trykker vel omtrent like mye penger som statene?
Jeg har sett begge teoriene, mange som snakker om dollarkollaps
Jeg ser Nordnet selger ishares Gold Trust. Er det noe man må tenke på ved å kjøpe det fondet versus mer tradisjonelle fond i Norge?
Valuttasvingninger vil naturligvis også påvirke utfallet ettersom det er i USD. Til gjengjeld har den en OK expense ratio.
Kva nettmeklar har lavest gebyr på indeksfond? Bruker Nordnet, og med ny prismodell hjå Nordnet blir indeksfonda dyrare.
Ta en titt på sbanken.
Alle er vel billigere enn Nordnet nå. Flytter selv til Pareto, greit å ha et godt utvalg av ETFer i tillegg. Synes også de nye nettsidene virker bra foreløpig.
Hvis eg forstår den nye prismodellen til Nordnet riktig auker kostnaden for eksempelvis KLP Aksjeglobal indeks V frå 0,18 til 0,39 %.