Da må man inn i Nordnet, finner lite slikt på Sbanken?
Hør med banken om de ikke kan åpne for det.
Fornybar er en megatrend, men likevel, Storebrand Fornybar går vel i overkant bra. Eller kan det fortsette år etter år? Putte “hele” pensjonen i dette neste 10 år?
Jeg har flyttet på pensjonen flere ganger, følger med😉
Jeg har sansen for First Norden Fokus, snart First Veritas.
Nå har Thomas Nielsen laget en ny video gjennomgang. https://youtu.be/K8k2eKIJJQw
Hei, jeg tenkte å investere i KLP AksjeGlobal Indeks V da det er dette Nordea gir tilgang til, fondet har en kostnad på 0,18%. Men ser at fondet har hele investeringen i KLP AksjeGlobal indeks 1 A som har en kostnad på 0,10%. Hvorfor er det slik? og hvorfor får jeg ikke tilgang til dette fondet?
Skal inn i noen fond nå. Tror jeg vil holde meg til Norge. Noe pga. valuta, men også fordi jeg føler Norge er en slags trygg havn i de usikre tidene vi er inne i. Ikke mange land som har kapasitet til å subsidiere næringslivet slik vi har her.
Tenker relativt lav risiko, men skal være aksjefond pga. verdsettelsesfradraget på selvangivelsen. Har sett på Landkreditt Utbytte A.
https://www.landkredittbank.no/landkredittfondene/vare-fond/landkreditt-utbytte/
Noen som har tanker? Evt. andre forslag?
Hvorfor ikke bare ett norsk indeksfond?
Kort svar: Jeg tror risikoen i disse usikre tidene er lavere med et godt aktivt forvaltet fond.
Indeksfond er naturligvis aktuelt og selvsagt, men nå tenkte jeg på tips til aktivt forvaltet fond.
Kvantitative fond.
Noen som vet om det finnes slike fond for oss vanlige ?
Hadde vært greit og hatt et fond som ikke er styrt av mennesker, men av big data.
Finnes et bra et i London som jeg ikke husker navnet på, men tror du må ha litt kapital for og delta.
Som kjent ligger Oslo Børs i London hvor resten av trader datamaskinene står, men er vel liten vits for meg og leie plass når jeg kan kjøpe meg inn i et fond som allerede har plass
Skjønner ikke helt hva du mener, men jeg tipper faktorfond kan være en løsning…
Hvis ETF notert i USD ikke er en deal breaker så er kanskje AIEQ det du ser etter.
Kan handles på blant annet Nordnet
Noen som har noen stalltips innen Hedgefond-sfæren uten for stor valutarisiko om dagen? Kan nystartede Polar Multi Asset her i Norge være noe å vurdere?
Kan ikke se noen har skrevet noe om “spareroboten” Kron her. Jeg undersøkte for en stund siden og fant at de kunne tilby indeksfond til veldig lav kostnad. Hvis man bare vil ha en trygg havn for den langsiktige delen av porteføljen, er det noen grunner til å styre unna Kron?
Fra siden deres https://www.kron.no/: Årlig honorar er 0,23 - 0,24 %. Dette består av 0,15 % i forvaltningshonorar til Kron og 0,08 - 0,09 % i honorar til fondene. Når vi handler ETFer til deg legges det på 0,05 % i engangskostnad for det fondet.
Hva er kron?
Kron.no sparerobott fra Formuesforvaltning.
Ok, aldri hørt om. Men formuesforvaltning er jo seriøst nok.
Jeg så raskt over Plan Indeks - Høy Risiko, og fikk egentlig bekreftet at de vekter fremvoksende markeder mye mer enn jeg har sett er “vanlig”. Og det skriver de jo også på Tema Indeks-siden sin:
Hvorfor skal jeg ikke bare kjøpe et vanlig indeksfond?
Et vanlig indeksfond kan være en god løsning, men vi mener det er viktig å få med seg såkalte fremvoksende markeder, hvor mye av verdensveksten skjer, og en porsjon rentefond tilpasset din situasjon og tidshorisont.
Utheving gjort av meg; det hinter jo til at de tar et aktivt valg for deg basert på ting de tror om markedet fremover. Jeg klarte heller ikke finne ut om de følger noen indekser fra MSCI/FTSE, men det ser ikke slik ut for meg. Følgelig er det vanskelig for meg å si om dette faktisk er “virkelig” passivt eller ikke.
Jeg vil ikke anbefale dette over Kron, men kan foreslå et alternativ du i det minste kan tenke på:
KLP AksjeVerden følger MSCI All Country World-indeksen for 0,25% årlig. Da vet du i det minste at du følger en indeks. Og om du har lyst til å spare mer og har interesse nok til å rebalansere nå og da selv kan du investere 90% i KLP AksjeGlobal Indeks V og 10% i KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II. Det koster 0,19% året, og er ca. det KLP AksjeVerden Indeks gjør for å følge indeksen. Dette forutsetter at du ikke betaler noen plattformgebyrer (F.eks. vil Sbanken gi denne prisen om du har fondene hos dem).
Jeg har brukt kron nå i noen måneder. Oversiktlig og lettvint med god app. Ikke satt inn de største beløpene der enda da jeg vil prøve meg litt frem først, men ser bra ut så langt. Hvis du har lyst til å prøve dem får du 200,- ved å følge denne linken: https://kron.no/api/referral/invite/tur6f