Ikke glem at forvaltede fond har blitt billigere
Ja, det stemmer. Jeg hadde ingen forvaltede fond på Nordnet. Så for meg personlig så var det et lett valg.
Nyttig info - flyttet fond fra Klp til nordnet, mot strømmen! - for å samle alt! Har registrert endring, men ikke tatt hensyn til merkostnadene. Oversiktlig å ha alle fond samlet for sammenligning.
Har fondene i Kron og Sbanken. Litt dårlig utvalg i Sbanken kontra Nordnet dog.
Storebrand Fornybar Energi er i disse dager 3 mnd gammelt. Fondet har levert bra siden oppstart, som alt annet etter mars.
Noen som ser noen forskjeller på dette fondet kontra Handelsbanken Bærekraftig Energi?
Det er eldre enn som så, man kunne jo kjøpe det via Storebrand i fjor
Lite historikk å finne på morningstar.
https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F000015CQZ
Er fornybar energi det samme som “bølge”?
Ja, går under bølge
Jeg sendte mail til Storebrand når dette fondet skulle gå fra å kun handles via Storebrand til å kunne handles på ASK via Nordnet og spurte om det fortsatt er samme forvalter. Det bekreftet de at det er. Så slik jeg forstår det har de samme folkene forvaltet fondet fra oppstart i mars 2018 og frem til i dag, selv om det på hjemmesiden er oppgitt at forvalteren kun har forvaltet det siden juni 2020. Jeg har ikke fulgt veldig nøye med, men har sett på de fleste månedsrapportene, og det virker som at det gjøres aktive justeringer i posisjonene. Hittil har det jo gått veldig bra, men det har “alt” av fornybart, så det blir spennende å se de neste årene hvordan dette fondet går!
Når det gjelder forskjeller mellom Storebrand Fornybar Energi og Handelsbanken Bærekraftig Energi, så er forvaltningdavgiften hos storebrand 0,75 mens den hos Handelsbanken er 1,5. Handelsbanken sitt forvalter betydelig større beløp. Jeg finner månedlige rapporter fra Storebrand, men i farten kun halvår/år fra Handelsbanken. Jeg finner heller ikke i farten en fullstendig liste over alle posisjonene hos Handelsbanken, men det finner jeg hos Storebrand. Korriger gjerne hvis noen finner det og jeg tar feil!
Jeg vurderer å gjøre noen endringer i min fondsportefølje. Og jakter på innspill.
Forutsetninger for porteføljen er at den må kunne være på ASK og at alle kjøp kan gjøres gjennom spareavtale. Porteføljen blir en blanding av aktive og passive fond.
Trenger tips til biotech og emerging markets fond, spesielt.
Slik ser jeg for meg at porteføljen skal se ut:
- KLP AksjeGlobal Indeks V(i) 20%
- First Norden Fokus(a) 20%
- Coeli Global Select(a) 20%
- KLP AksjeNorden indeks(I)10%
- BGF Next Generation tech (a)5%
- BGF World Tech(a) 5%
- TIN Ny Teknikk(a)5%
- First Nordisk Eiendom(a) 5%
- Emerging markets 5% (trenger tips)
- Biotech 5 % (trenger tips)
Hva tenker folket?
obs obs
Går du på den svenske Nordnet siden får du mye større utvalg av fond enn om du er på den Norskesiden.
Jeg har nå alle pensjonsfond i Storebrand Fornybar, har en verdistigning på mellom 40 og 50 % på siste ni måneder.
Har en liten slump selv, gode forvaltere Har også Fremtidens byer, går ikke like godt men spennede portefølje
“Noen som ser noen forskjeller på dette fondet kontra Handelsbanken Bærekraftig Energi?”
Prisen er ulik. Storebrand sitt koster 0,75% i året mens Handelsbanken er på over 1% (1,05 hos Sbanken og 1,5% hos Nordnet). En annen forskjell er at Handelsbanken sitt kan handles hos Sbanken mens Storebrand sitt ikke kan det.
Selve innholdet i fondet skal jeg ikke mene for mye om. Topp 10 inneholder endel selskaper jeg ikke kjenner til.
Noen som har sett på fond innenfor emerging markets og vurderte det nye indeksfondet til Nordnet?
Gå heller for klp sitt, er billigere om man ikke velger Nordnet.
Nordnet har kun innført disse for å tjene mer penger selv, plattformavgiften ødelegger for de andre. Kommer til å kutte ut Nordnet på indeksfond.
Jeg har alle fond samlet hos Nordnet og er veldig fornøyd med det. For en som vil ha alt samlet og som investerer mer i aktivt forvaltede fond enn indeksfond er det vel ingen som slår Nordnet pt.?
For aktive fond kommer de greit ut, men for meg som stort sett eier bare indeksfond er ikke Nordnet aktuelle lenger.
Hva trur dere om ETF som ARK har?
https://www.etf.com/channels/ark-etfs
Noen som har fulgt ARK og Catherine Wood?
Kron sin tilnærming på Indeks er fin synes jeg. Grei kostnad og inkludert rebalansering.