Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Vet ikke helt om dette hører hjemme i denne tråden, men er noe jeg har tenkt litt på. Nå er jeg ikke særlig belest eller god på å spå politikk/økonomi, men: Det snakkes mye om valget, og om at markedet frykter det ene eller det andre resultatet. Så leser jeg om Biden og hans ønske om å bruke mye penger på grønn infrastruktur og også r&d på ulike former for grønn teknologi (The Economist - Joe Bidens economic plans). De skriver også at investorer allerede har begynt å hensynta dette i prisingen av selskaper innenfor fornybar energi. Det jeg da lurer på er om kloke hoder her inne ser på brede investeringer i grønne fond som en hedge mot markedets eventuelle reaksjoner på begge valgets mulige utfall? Eller blir dette en alt for forenklet og naiv analyse av situasjonen? Trump vinner = markedet drar med seg de fleste aksjer oppover, Biden vinner = fornybar energi og tilhørende infrastruktur outperformer andre aksjer? Nå er det slett ikke sikkert at markedet når alt kommer til alt setter så stor pris på Trump sin noe uforutsigbare væremåte, men jeg har i alle fall oppfattet av de fleste mener at markedet foretrekker Trump. Setter pris på innspill hvis noen vil nyansere eller fylle ut tankene her!:slight_smile:

Det er det råeste jeg har vært borti, TIN Fonder sitter og livestreamer pubg mens de snakker om investering.

5 Likes

De er ikke supergode da ;D

1 Like

Hehe, er vel forvaltning de er ansatt for :smiley:

Men vanvittig chill vibbe da

Carl for Pres!.

Når et fond plutselig har gått mye opp på kort tid - brukere dere da å selge litt for gevinstsikring? Eller tenker dere ikkje slik om fond? Er ikkje snakk om store summene - men eg har et fond der eg har handla for 8-9000 og har no 35% i avkastning… Vurderer litt om eg burde selge for 3000 (avkastningen) fordi eg tenker det snart vil synke litt igjen…

Selger når magefølelsen sier seg fornøyd :slight_smile:

1 Like

The trend is your friend! Tullete å trade fond med 3k i gevinst ville nå jeg personlig tenkt.

Lag deg en strategi på forhånd, så tas valgene for deg automatisk ved forskjellige utfall. Nå høres det ut som om du blander inn følelser. Som kjent er ikke det lurt. På den annen side, aldri feil å ta gevinst heller, så hva vet vel jeg :joy:

3 Likes

Jeg sitter i fond, ca 10% av portefølje, bytter gjerne innimellom, men trader ikke.
Hvis det er penger du trenger bør de stå på bankkonto, hvis ikke la de stå.

Generelt sett er fond er veldig, veldig vanskelig å time, ettersom det tar 1-3 dager å komme seg ut/inn, så hvis det er mye bevegelser i markedet, så vet du aldri hva du kjøper/selger deg ut på. Hvis du skal prøve å time kjøp/salg, så burde du gå for ETF (exchange traded funds) eller rett og slett aksjer.

Når det kommer til ditt spesifikke fond, hvordan står det til med den sektoren fondet er i? Er den i en sterk opptrend, så tenker jeg det bare er å sitte. Så kan du evt selge når trenden har snudd. Et fint verktøy for å se på trender er linear regression på tradingview.com

Eksempel for OSEBX. Den midterste linjen er trenden, den øvre/nedre grensen er 2 standardavvik (det kan konfigureres)

2 Likes

Hvis du har tjent litt kan du jo vurderer å ta ut litt av gevinsten og rebalansere i andre investeringer.

2 Likes

Anbefaler å sjekke ut Storebrand Fornybar Energi, jeg fatter ikke hva som skjer, men tjenestepensjon og fripolisene mine i Storebrand står i Fornybar Energi, og den stigningstakten er bratt!
4,4 % fra i går til i dag, 9,4 % fra 1/10-8/10…
Rundt 80% siden desember 2019.
Ikke noe som vokser inn i himmelen, men jeg hopper ikke av enda…

4 Likes

Europas subsidiering, og nærmest tvangstraktering av funding til grønne selskap er vel enda såvidt begynt?

Hvor lenge disse selskapene kan prises til slike multipler er nå en ting, men endringene i kapitalstrømmene tror jeg er til fornybars fordel i mange år til.

2 Likes

Ref. mine tanker lenger oppe om fornybart som en mulig hedge mot negative markedsreaksjoner på Biden-seier, mtp hans ønske om å putte penger i både infrastruktur og forskning og utvikling innenfor fornybar; jeg tror grønne fond fortsatt kan ha mye å gå på :slight_smile: Risikoen i grønne enkeltaksjer føles dog stor for tiden. Fort å velge feil aksje. Og for all del, risiko med grønne fond og, men jeg synes i alle fall at det finnes noen grunner til at det skal gå bra. Gjentar at jeg gjerne vil ha mine meninger her utfordret, trenger gode motargumenter for å unngå å bli blendet​:sweat_smile:

2 Likes

Noen som har sett noe på dette fondet? BGF Next Generation Technology

1 Like

Så jeg har 3 pensjons saker.

1. PKB Pensjonskapitalbevis ( som er sammling av alle fripolisene mine).
  2. Innskudspensjon som arbeidsgiver betaler idag
  3. Samt en privat spareavtale i det som heter IPS.

Flyttet hele PKBen over til Storebrand Fornybar flyttet skjedde på mandag, den posten var opp 1,5% da. Idag er den opp 7,9%. Helt latterlig.

5 Likes

Har investert i dette fondet som kombinerer gull og grønne skoger, nei, mener grønn teknologi. Tror dessverre det ikke går å kjøpe i Norge

1 Like

En strategi er å rebalansere f.eks årlig eller kvartalsvis. Flytte over litt fra de fondene som går bra, til de som går mindre bra. Da mener jeg ikke innen samme sektor, men f.eks hvis du har eksponering mot forskjellige tema/geografier i fondene dine. Men man bør uansett la vinnere gjøre sitt og ikke balansere for ofte eller for mye.

1 Like

Burde vi lage en egen tråd for Storebrand Fornybar Energi?
Blir en pen oppgang på i morgen pga SSO, det er en post på 2-3 % i fondet.
Jeg har en oppgang på 27% siste 30 dager…
Drøyt å sitte 100% i et fond, må se etter ett eller flere fond og flytte over litt etter litt.
Jeg har vel vært kun i SFE siden februar, kanskje jeg skal flytte rundt 10% februar -21.
Men jeg holder meg langt unna Storebrand sine profiler, kjører heller ett eller flere indeksfond.

2 Likes