Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

World Tech gick om storebror TIN Ny teknik för en liten stund sedan .

Spennende nykommer om et par månder

NorQuant Kapitalforvaltning har nå fått konsesjon til porteføljeforvaltning og ordreformidling fra Finanstilsynet. Selskapet håper å lansere sitt første fond, NorQuant Multi-Asset, i desember. Det vil være mulig å handle fondet bl.a. gjennom Nordnet. Mer informasjon om fondet og lansering kommer.

1 Like

Skal snart kjøpe noen fond. Her sett meg ut disse foreløpig etter en lett screening i dag. Men tar gjerne i mot forslag til andre også. Noen av dere som har sett på noen av disse fondene?

Noen grunn til at du ikke har med Storebrand Fornybar Energi? Samme forvalter som Global Solution, har gått ca 70% siden start i slutten av juni, forgjengeren som var et såkalt bølgefond gikk vel over 60% i fjor, var i minus 2018 som var første år.
Jeg posta video fra Nordnet med forvalteren i Pensjonstråden.

2 Likes
2 Likes

Nå får dere i Norge også endelig kjøpe disse fondene (har begge)

4 Likes

Hvordan stiller folk seg til fornybare fond etter de store oppgangene? Vurderer omveltning av generell sparing, og prøver å øyne noen aktuelle fonds-kandidater. Innspill settes stor pris på!

1 Like

Nyhetsbrev fra NorQuant

Vi inviterer til et webinar om

NorQuant Kapitalforvaltning sitt første fond

onsdag 9. desember kl. 14:00 - 15:00

I januar lanserer NorQuant Kapitalforvaltning sitt første fond,

NorQuant Multi-Asset , et regelstyrt, kvantitativt fond, som investerer i forskjellige aktivaklasser og dynamisk tilpasser seg forskjellige markedsforhold. Vi inviterer til en presentasjon av fondet. Med som gjestepresentatør er Bjørn Erik Sættem fra Nordnet.

Påmelding

• Fondet NorQuant Multi-Asset har som mål å oppnå en avkastning på linje med det globale aksjemarkedet, men med betydelig lavere risiko.
  • Fondet oppnår en bedre diversifisering enn tradisjonelle aksje- og kombinasjonsfond ved å benytte flere forskjellige aktivaklasser via ETFer (aksjer, eiendom, renter og råvarer). Strategien er «long only», og investerer ikke i derivater.
  • Fondet bruker momentum i aktivaklasser.
  • Kortsiktig volatilitet og korrelasjon brukes for å sette sammen en optimalisert portefølje.
  • Risiko kontrolleres ved å kontinuerlig tilpasse eksponeringen basert på markedsforholdene.
2 Likes

Burde man ha spareavtale og fond på Ask eller af?

Ask for da kan du bytte fond uten å måtte skatte av gevinst, kun når du tar ut mer enn hva som er satt inn.

1 Like

Takk​:raised_hands::raised_hands::raised_hands:

Hva med enkelt aksjer, Norge? Og hva bruker man af til?

AF bruker jeg kun til Merkur og aksjer som er registrert utenfor norden, alt annet går rett på Ask kontoen. Bruker Zero konto til utenlandske (usa og Canada) utbytteaksjer, synes det er lettest :slight_smile:

1 Like

Hvorfor bruker du ikke zero konto på Merkur?

Har gjort det også, blander litt :slight_smile: Kommer an på hvilken bank jeg bruker og hva som er målet med aksjen :slight_smile:

Å utsette skatt er vel det lureste, om du ikke bare taper penger da :joy:

1 Like

Edit: bør kjøpe fond i ASK, gull å kunne kjøpe og selge uten å måtte skatte før avslutning av konto.

Vil råde dere som vurderer fond å sjekke ut Storebrand Fornybar Energi.
Det har gått som ville nøkken hele året, var opprinnelig kun et fond for Storebrand sine kunder, jeg plasserte alle pensjonskontoer i Fornybar energi i februar.

Dette er selvsagt en risikosport å putte alle egg i en kurv, men i stedet for å kjøre safe og velge anbefalt profil og gå i null eller i beste fall 5-10% så velger jeg å satse. Min satsning så langt fører til at jeg om ønskelig enten får mye høyere pensjon, eller så kan jeg pensjonere meg to år tidligere, altså ved 65 år i stedet for 67 år og ha samme pensjon.
Dette forutsatt at ikke fornybarsektoren kollapser totalt.
Ved å kjøre såkalt sikker/anbefalt profil så har en fortsatt risiko, men en er også garantert kraftig redusert avkastning!

Har hatt en stigning siste 12 mnd ca 110%.

Ble mulig å kjøpe som vanlig aksjefond i slutten av juni, SBanken tok det vel inni september-oktober.
Har steget 6,2% siste 14 dager når siste kjøp ble foretatt, 11% siste måned, siste seks måneder over 80%.
Har selvsagt absolutt ingen garanti for fremtiden, men det ser ut til at det er mer å gå på.

Hvis man kjøper utlandske fond eller ETFer, burde man kjøpe de på ikz?

Er klar over det :slight_smile: