Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Kjenner ikke så godt til Karl Oscar, men har sett noen videoer og podcaster. Blir interessant å se hvordan han vil gjøre det som forvalter. Kunne fått en flyging start for et halvt år siden. Tiden vil vise hvordan timingen er nå.

1 Like

Han var jo privat trader på egen hånd før han ble med i nordnet.

Utrolig flink på å formidle kunnskap om faget er han utvilsomt.

1 Like

Spennende! Karl Oscar er min favoritt siden jeg startet i 2016, har lært mye av han både teknisk og hvordan vi skal se på aksjemarkedet i et verdens perspektiv /USA perspektiv.

Beste er jo den tørre humoren og metaforene :joy:

2 Likes

Noen som kjenner til hvordan rapportering av “dagens” % opp ned virker for f.eks. Storebrand Fornybar? Mitt inntrykk er at det oppdateres for gårsdagen før lønsj engang? hva med mandager?

Mandager oppdateres med fredagens utvikling :slight_smile:

1 Like

før åpning?

Nei, det oppdateres rundt samme tid som alle andre dager :slight_smile:

1 Like

Kjøpte mitt første fond på IKZ kontoen på Nordnet forrige uke: ARKK eller Ark Innovation ETF som investerer i såkalt “Disruptive Innovation”/ Ny teknologi.

Legger ved link: https://ark-funds.com/arkk

Har forsåvidt hatt grei avkastning på de få dagene jeg har vært inne og lurer på om noen andre som er inne her eller har en formening om fondet?

På forhånd takk!

Sitter på både Handelsbanken Bærekraftig Energi og Storebrand Fornybar Energi i Sbanken. Nå skal vel Handelsbankens fond ut av Sbanken, og avgiftene går vel opp fra april en gang mener jeg å huske.

Når jeg ser på fondene så ser det ut som de er forholdsvis like i sammensetning. Har hatt veldig godt avkastning på Handelsbanken Bærekraftig Energi siden september og lurer derfor å selge meg ut og øke i Storebrand Fornybar Energi og et par andre fond.

Jeg er kun i Storebrand, forvalteren har gjort det godt også i et annet Storebrand fond.
Jeg ville sjekket ut Handelsbanken sitt fond, ikke lett å si hvilket som gjør det best fremover. Begge vil sannsynligvis gå i samme retning, og begge vil sannsynligvis ha lavere avkastning i år enn i fjor, hvis ikke så kommer jeg snart til å bli rik😅

Har ARKK og ARKG.
Har veldig tru på Cathie Wood sin strategi. Men vær obs på store kursutslag. (ekstremt for fond)

Søk Ark Invest på youtube og du finn masse info. Cathie Wood har ofte oppdateringer og synspunkt som ho deler villig.

Fordel med ETF at det handles som ein aksje. Slepper å vente på kjøp og salg.

2 Likes

Hvor går rik-grensen? :slight_smile:

1 Like

Liker ARK veldig godt, men mye av aksjene har gått mye, og fondet har blåst opp noe enormt. Siden dette er ETFs, så ser jeg fort for meg at det kan komme en korreksjon i de ETFene om ikke lenge, dersom ting blir litt volatilt. Men er absolutt på samme side når det gjelder Cathie, og spesielt prospektene rundt Genomics

1 Like

Er jo nettopp det - det er lettere å gjøre det rått når man er «passelig stor» enn når man er avhengig av å flytte myyyyye penger.

Year-to-date ETF inflows now stand at $455.1 billion, ahead of the $289.5 billion seen at this same time a year ago and not far from the all-time annual record haul of $476.1 billion set in 2017.

https://www.etf.com/sections/weekly-etf-flows/weekly-etf-flows-2020-12-10-2020-12-04?nopaging=0

Vel, var vel litt stor i kjeften der, men per nå vil jeg ha høyere pensjon enn lønn i dag.
Skulle vi få en dobling igjen så blir det pent.

Overhodet ikke, tenkte mer generelt - når er man rik?

Vi er vel alle relativt rike, men må man ha formue på 5-10-15 mill for å være rik?

Nei, jeg er rik i dag. Har hus, to biler, bobil, en liten gammel landstedsbåt, har vanligvis minimum 3 uker sommerferie, helst 4 uker, vi kan stort sett kjøpe det vi har lyst på, av vanlige ting.
Jeg sier det til barna: Vi er rike, men det må dere ikke fortelle noen, for vi er ikke rike i form av mange millioner i banken.:sweat_smile:

8 Likes

Et interessant poeng.

På verdenskala så er vi vel alle topp 1%, og pr. definisjon rike.

Hvis vi ser på Norge så har vi vel ca. 200.000 dollarmillionærer pr 2020 (estimat fra 182 000 i 2019).
Det tilsvarer 3.75% av befolkningen. Sammenlignet med disse så er jeg pr. definisjon ikke rik (hvis dollarmillionær er målet).

Så har du som i posten nevnt over. Man ser på seg selv som rik fordi man har “nok”, og lever et trygt og fint liv.

Det minner meg om en diskusjon vi hadde på et prosjekt hos min gamle arbeidsgiver. Det nærmet seg den årlige lønnsforhandlingen, og jeg spurte gjengen “hvor mye penger må du tjene i året før du er fornøyd, og alt over bare er en bonus?”. Dette ble stilt til en gruppe mennesker med ca. lik utdanning, alder (+/- 5 år) og arbeidserfaring. Svaret var at noen var fornøyd med 700k, og noen av de andre ikke var fornøyd før de tjente minst 1.5m. Store forskjeller. Veldig interessant at de fra Oslo-vest lå høyest, og de fra utenfor Oslo-området lå lavest. Kan ha vært tilfeldig, men jeg tviler.

2 Likes

Nettopp. Alle vil ha mer, og fanden vil ha fler - som det heter seg.

Jeg tror ingen ville sett på meg som hverken rik, eller at jeg tjener godt.

Men;

• Jeg kan handle mat hver gang jeg er i butikken og tar meg selv i å nesten ikke høre etter hva totalsummen er når jeg kommer i kassa.
  • Jeg kjøper egentlig det jeg trenger uten å bekymre meg.
  • Hver gang jul og bursdag nærmer seg er det i grunnen bare et nytt lass sokker som jeg virkelig trenger.

Da er jeg vel…rik? Eller, jeg har “nok”?

11 Likes

Vicki Robin har gjort undersøkelser på hvilken lønn personer hadde vært fornøyd med, og brorparten svarer det dobbelte av det de har idag.

1 Like