Jeg har alltid ønsket trygghet og det å kunne klare seg med dagpenger har jeg sett på som økonomisk trygghet.
Tenker det samme som deg @Duogdu, økonomisk trygghet er viktig.
For tiden har jeg egentlig såpass med penger i aksjer at jeg lurer på å kjøpe hytte.
Samtidig, jeg har fiiiiint råd til å leie. Da slipper jeg å dra til samme plassen hele tiden. Fra jeg var 7 til 19 gikk jeg en uke hytte til hytte med fattern. Var sikkert innom 50-60 forskjellige hytter og utrolig varierte opplevelser. Hadde ikke fått det ved å dra på samme hytte hele tida.
Sånn jeg bor nå, så har jeg et godt variert tilbud på dagsturer på ski og fjell. Trives godt med det.
En definisjon er at man er rik når man ikke lenger jobber for penger men når pengene jobber for deg
Økonomisk trygghet og frihet er vel stikkordet for min del også. Hvor mye som kreves kommer vel mye an på hvordan man ønsker å leve. Jeg har ikke dyre vaner og behov for dyre statussymboler så lønnen rekker til både forbruk og sparing. Vil vel ikke definere meg som rik men har god økonomi
Kom over denne på Shareville
Hvis en ser på Storebrand Fornybar energi så gikk den drøyt 100% siste halvår. Men den gikk også over 50% første halvår for Storebrand sine kunder.
Ser en året under ett så gikk med andre ord Storebrand fornybar energi over 300% i 2020, mot Handelsbanken «puslete» ca 140%.
Har ikke fått lest artikkelen, men med over dobbel avkastning tåler en også større svingninger.
I 2019 gikk Handelsbanken 31% mot Storebrand rundt 50% om jeg husker riktig.
Så de som gikk inn i Storebrand 1/1-19 med 100.000 ville hatt ca 460.000 i dag, tilsvarende for Handelsbanken ca 180.000.
Uansett to fond som har gått vanvittig. Hvor lenge vil dette fortsette?
Jeg sitter videre i Storebrand.
Kommer sent til festen her selv, men tenker det er fornuftig med mnd. innskudd til Storebrand Fornybar. Sitter på DNB Tek, Odin C Eiendom, DNB Global Indeks A og KLP FVM II fra før.
Bytta DNB Teknologi til Öhman Global Growth rundt årsskiftet, det har også hatt ganske god utvikling over lang tid, er vel på litt over 30% årlig siste fem år.
Sparer hver måned i Storebrand fornybar og Storebrand Framtidens Byer(får kun kjøpt den via Storebrand), hyggelig reise i begge Har også Handelsbanken og Fondsfinans Global energi(denne har en del olje i tillegg til fornybar, derfor mitt valg), har grei avkastning i de begge
Så hvor er det billigst (og/eller best) å kjøpe fond?
Tenker å gjøre et initielt innskudd og sette opp månedlig kjøp spredt utover 4-5 ulike fond, spørsmålet er hvilken bank som er å foretrekke for nettopp dette.
Jeg vet bare at SBanken reduserte gebyret, om de er billigst vet jeg ikke. Bare husk å bruk ASK, hvis ikke blir det skatt underveis når du bytter fond.
Kjøper meg inn i fondet til Invest Tech, visste ikke de var på Nordnet før jeg så det på twitter i dag
Er det bare meg eller er det svindyrt?
Det er vel bare en teoretisk øvre grense
Nå begynner jeg å lure på om jeg har sovet totalt i timen… Er jo selvsagt jeg som burde åpnet dokumentet og lest det der, men jeg tenkte ikke på at det kunne tilkomme noen sånne ekstra gebyrer
Her er sånn det så ut inne på nordnet:
Ikke sikkert Nordnet har avgift på kjøp og salg, 1,5% i forvaltning er ikke så mye det heller om de slår indeks
Faktaarket er hentet via nordnet.
Jeg kikket på flere fond utenlandske fond i DNB i forrige uke med akkurat samme betingelser når jeg leste igjennom nøkkelinformasjonen. Det står der at jeg må ta kontakt med finansrådgiver for å vite konkret hva det vil bli i gebyrer. Jeg var i kontakt med kundeservice, og de klarte ikke gi meg noen gode svar på hva det faktisk koster og kjøpe/selge fond. Jeg snakket så med fondsavdelingen som kunne svare at jeg måtte bare se på kostnadsfordelingen som kommer opp før kjøpet fullføres.
Jeg tok nok en telefon til fondsavdelingen, og fikk da til svar at DNB ikke tar noen form for kjøp- eller salgsgebyr på noen fond (til tross for at det ofte står f.eks 5% gebyr i nøkkelinformasjonen). Vedkommende jeg pratet med da sa i tillegg at i Norge er det ikke vanlig å belaste slike gebyrer.
Det står MAKS 5%, det er en teoretisk mulighet ikke noe de utøver til vanlig.
Det er stor forskjell på antall fond man kan kjøpe hos Nordnet i de forskjellige Nordiske Land.
Dk: 250
Fi: 640
No: 870
Se: 1630
Må jo være fordi det er mange nasjonale fond som bare kan kjøpes av det enkelte lands innbyggere?
Eller er det andre årsaker?
Hei og beklager om jeg i ren latskap ikke har klart å søke meg frem til andre diskusjonstråder på dette, men jeg fikk lyst til å landet dette en gang for alle
Tema er Nordnet og priser på fond (ref plattformavgift og hva som lønner seg). Både for generell fondssparing, men også i forhold til Pensjonskonto.
Først noen forutsetninger: Jeg kjøper kun indeksfond, og gjerne de med så lave forvaltningsgebyrer som mulig. Mine to favoritter er KLP AksjeGlobal Indeks V og KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II. Jeg har ikke planer om å være mer spesifikk på pensjonssparing, så det er disse regneeksemplene som er relevante.
Jeg har funnet tilsvarende fond hos Nordnet direkte og forsøkt å benchmarke de. Det ser ut som Nordnet sine tilsvarende fond leverer ca samme avkastning og noen ganger litt bedre, men fordi de er Nordnet sine egne så slipper jeg plattformsavgiften på 0,3 % Ergo så vil jo det jo lønne seg for meg å velge Nordnet sine egne.
Nå skal jeg snart flytte pensjonen min, og Nordnet er egentlig øverst på min liste. I det tilfelle vil vel arbeidsgiver dekke alle avgifter som tilsvarer den kostnaden de har fra før, og da regner jeg kanskje med at dette i snitt utgjør 0,3 % (samme som plattformsavgiften), så da spiller det vel ingen rolle.
Er det noen som har synspunkter til dette eller vil arrestere meg på misforståelser? Er det noen som har erfaring med noen av Nordnet sine egne fond og vil dele noen betraktninger eller anbefalinger?