Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Etter at Nordnet la om prisstrukturen sin på fond er dei ikkje lenger konkurransedyktig på indeksfond. Eksempelvis hjå SBanken får du KLP AksjeGlobal Indeks V til 0,18 %.

1 Like

Jo, men de er jo det på sine egne indeksfond? De sier selv at 9 av 10 fond blir billigere. Uansett om det stemmer eller ikke, så mener jeg at alle indeksfond blir dyrere med unntak av sine egne. Der er de minst like rinelige.

Vil ETFer som følger de identiske indeksene være et alternativ for deg? Å kjøpe/selge koster 0.1% i transaksjonskostnader + 0.25% i valutagebyr, men over tid vil dette koste mindre for de billigste ETFene som følger en indeks. Matten fra Nordets blogg tilsier at det er fornuftig på lang sikt.

Jeg benytter meg av Lyxor Core MSCI World for å følge MSCI World Index Developed Markets, og om jeg hadde vært direkte eksponert i fremvoksende markeder ser iShares Core MSCI EM IMI ut som det rimeligste som følger MSCI Emerging Market IMI. Merk dog at denne følger IMI-indeksen. Om det har noe å si for deg får du evaluere – de har også en som følger den direkte MSCI Emerging Market-indeksen, men den er noe dyrere.

Merk: Om du ønsker å rebalansere blir 0,7% surt sammenlignet med vanlige fond, men for de fleste som har månedlige innbetalinger vil nok ikke dette bli noe problem i praksis. Og hvis det blir det kan man eventuelt vurdere en ETF følger en eller annen all world-indeks i stedet, f.eks. Vanguard FTSE All-World.

Hvis dere 1) hadde tenkt at sannsynligheten for en korreksjon av betydning er stor og 2) derfor ville ta noe penger ut av aksjefond og inn i tryggere havner, men ikke ønsker å ta pengene ut av konto for å unngå å utløse skatt, hva ville dere gjort? Jeg har lite kunnskap om rentefond eller andre fond som er skapt for ruskete tider. Noen gode tips? :slight_smile:

Cash på konto?

3 Likes

Dette er verdiutvikling for min pensjon i Storebrand, alt står i Storebrand Fornybar energi. Jeg vurderte om jeg skulle sikre noe rundt dippen i oktober, fondet hadde gått som ville fanden.
Det har gått over 50% fra dippen i oktober til nå.
Håper du evt er bedre enn meg til å time når du skal selge og kjøpe igjen.:wink:

2 Likes

@sparkonge Har fondskonto i Storebrand, har ikke funnet muligheten til å bare ha pengene der uten at de er investert i noe. Men jeg er elendig på å lete, så kan hende det er mulig. Da er jo det et åpenbart alternativ, skal sjekke det ut!

@Duogdu Jeg er garantert ikke bedre enn deg til det :wink: Men lysten til å prøve er der. Og nå har jeg vendt tilbake til det samme så mange ganger at jeg nesten snart sikrer noe gevinst bare for å slippe å tenke på det mer :sweat_smile: (det gjelder samme fond som du snakker om, Storebrand fornybar energi)

1 Like

Jeg aner selvsagt ikke om fondet fortsetter med positiv avkastning i år, men det er minimum fem år til jeg går av med pensjon, sannsynligvis 8-10 år, så jeg har tid til en dipp og allikevel ha mulighet til å gå i pluss ift dagens saldo.

Absolutt, langsiktig sparing bør jo gjøres uten å tukle med inngang og utgang med mindre man er over snittet dyktig. Og det er jeg definitivt ikke.

Jeg tror det var denne tweeten som fikk meg til å rynke litt på nesen nå i kveld: https://twitter.com/KarlOStrom/status/1359956558885646342?s=20

Ikke på grunn av enkeltaksjen som nevnes, men kan tenke meg det finnes mange lignende eksempler i dette hjørnet av investeringsuniverset

1 Like

Kan nevnes at Storebrand Fornybar Energi har 5% av kapitalen i Plug Power Inc. 3. største selskap i fondet.

1 Like

Alle har en agenda?

1 Like

Det har jeg ingen holdepunkter for å tro, men registrerer at det ikke er et uvanlig standpunkt for tiden at mange grønne aksjer er boblete :slight_smile: Men det er jo mange eksempler på at det at et standpunkt er vanlig ikke betyr at det er riktig. Vi får se :slight_smile:

1 Like

Hvis man sprer seg f.eks på 4 forskjellige temaer / fond så reduserer man nok risikoen endel. F.eks: 25% grønne fond, 25% sølv/gull gruver, 25% Emerging/ frontier og 25% indeks. Så kan man vekte om hvert år og totalt sett trolig få en bedre avkastning med mindre svingninger.

3 Likes

Min fondsportefølje:
image

Vekting ca. 25%, 25%, 15%, 12,5%, 12,5% og 10%.

Hadde hatt mye Landkreditt Utbytte også hadde jeg ikke eid egenkapitalbevis direkte som tilsvarer mer enn 100% av fondsporteføljen.

4 Likes

Ser solid ut, du har lite mot S&P500 / Global indeks sånn ved første øyekast?

Hva er snittkost?

Ikke bare ved første øyekast, det er null globale indeksfond.

Vurderer det løpende, men per nå har jeg kommet til at jeg synes spredte aktivt forvaltede fond er et interessant substitutt til globale indeksfond.
Nordnet sin avgiftsløsning (som klart favoriserer aktivt forvaltede fond) spiller også inn.

Fondsporteføljen har litt over 30% avkastning siden oppstart i høst. Tviler på at man ser en slik økning igjen på lenge og det gir meg egentlig litt betenkeligheter med å øke så foreløpig har jeg litt cash.

Dersom verdiaksjer skal ta over for vekstaksjer, hvilke fond bør man nå satse på?

Utbytte fond kanskje?

1 Like

Finn fond der selskapene investerer i ny drift med gevinst og allerede har god cashflow?

Oljeselskap med lav break even er jo mitt enkleste tips før Saudi åpner kranene i hvertfall.

Noen gode fond for jordbruks- og råvarer (kobber, osv)?