Tror etfer i så fall, de vanlige råvare fondene har veldig mye olje eksponering
Edit: muligens bgf World mining for metaller
Tror etfer i så fall, de vanlige råvare fondene har veldig mye olje eksponering
Edit: muligens bgf World mining for metaller
Beklager om noen leser denne to ganger, men poster denne her etter anbefaling.
Jeg har nylig begynt å spare 15-20 000 hver mnd til egenkapital til bolig. Ser for meg å spare i 3-5 år. Har 60 000 i innskuddskapital. Det kan virke som at globale indeksfond kan være den lureste måten å spare på mtp. at jeg ikke har kompetanse på fond/aksjer på nåværende tidspunkt.
Hvilken megler er best å bruke? Nordnet?
Hvilke fond er hensiktsmessige?
Hvordan ville du/dere brukt innskuddet, og hvor ville du spredt 20 000 pr mnd?
Det er skuffende lite fond tilgjengelig som fokuserer på verdiaksjer. Den eneste jeg vet om er Storebrand Verdi A, men den er begrenset til norske aksjer og er i mine øyne stivt priset. Jeg har kastet inn håndkleet for lenge siden her og gått over til ETFer for å få en fornuftig faktoreksponering.
Noen som tegnet seg i det nyoppstarta Paleo Fund til Karl Oscar Strøm? Synes opplegget virker veldig bra, med et mandat som kan gi en god diversifisering i en long-portefølje.
Blir spennende å se utviklingen i tiden framover.
Hvordan får man tegnet seg?
BGF European Value dekker Europa
Klipp og lim:
«Hedgefond for profesjonelle investorer i Norge - Tegningsperioden er nå avsluttet.»
Hva med Storebrand Global Value A?
“Fondet er et modellbasert faktorfond, som fokuserer utelukkende på verdifaktoren.”
Ser ut som det har gjort det bedre enn indeks de siste ukene. 0,75% i forvaltningsavgift.
Høh, jeg trodde det var det samme fondet men med globalt navn, men jeg ser nå at det er to forskjellige fond. Jeg syntes personlig det er litt få bedrifter i porteføljen (60-90) sammenlignet med indeksfond, men sånn på første øyekast følger den så og si MSCI World Enhanced Value-indeksen til tross for at den har høyere forvaltningsavgift (som er… overraskende bra).
Om du ikke har lyst til å inn i ETFer, eller har lyst til å kunne gå raskt ut og ikke tenke på kurtasje/valutavekslingsgebyrer, så ser den ut fra det jeg leser grei ut. Men merk at den har tidligere hatt perioder der avkastningen varierer veldig fra det en større verdiindeks gjør.
Hvor langt ned skal Storebrand Fornybar Energi da mon tro? Ned 25% på en måned nå.
Litt merkelig at kursen har stupt så mye. Fondet sitter tross alt hovedsakelig på aksjer i store, etablerte energiselskaper i USA, Asia og Europa, selskaper som faktisk tjener penger og ikke kan sammenlignes med de såkalte “grønne” selskapene som nå florerer på børsene i Norge og fortsatt har langt frem før de vil tjene en eneste krone.
Valuta spiller inn i tillegg, der har euro svekket seg en gode del sammen med dollar
Fant du noe fond som dekket behovet? Jeg er også på utkikk etter et lignende fond!
Nei.
rayman:
Ja, valuta spiller også inn. Det som nok i tillegg har hatt stor betydning er alle skriveriene om at de såkalte “grønne aksjene” er betydelig overvurdert og derfor skal ned. Vi så uttalelser fra norske finanskjendiser om den type aksjer som kort oppsummert sa “SELG ALT”. Høyst sannsynlig snakket disse kjendisene om “grønne” småselskaper som nylig er notert på Oslo-børsene, som lokker folk med vanvittige budsjetter men som har laaaangt frem før de vil tjene en eneste krone.
Storebrand Fornybar Energi sitter imidlertid med sine største plasseringer i store selskaper som har eksistert lenge og som tjener godt med penger, i USA, Asia og Europa. Men, mange har allikevel fått kalde føtter grunnet disse advarslene om “grønne aksjer”, og derfor solgt sine andeler. Det starter en ond sirkel idet fondet da blir tvunget til å selge aksjer i flere selskaper for å realisere de kontantene som investorene skal ha tilbake. Som da fører til kursnedgang i aksjene og dermed i fondet, som igjen forsterker karusellen og så har vi det gående med stadig flere som selger i en panikk.
Nå har det forhåpentligvis roet seg ned, kursen har gått opp både for “grønne aksjer” generelt og også i fondet to dager på rad. Hvis det stemmer at panikken omsider er over så vil kursnedgangen på ca 30% nå være over slik at oppgangen igjen kan starte.
Den onde sirkelen starter vel med at 10åringen er å tur opp, noe som kan føre til økte renter som igjen vil påvirker vekstaksjer.
Ja, men økte renter påvirker jo hele aksjemarkedet i negativ retning, ikke grønne aksjer spesifikt.
Nei, men verdiaksjer vil tåle det bedre enn selskaper som taper på driften.
Sant nok. Men nå er jo som jeg sa i et tidligere innlegg de store aksjepostene i fondet bestående av store og gode selskaper som faktisk tjener penger, og som ikke må sammenlignes med «gull og grønne skoger»-aksjer som det er dukket opp mange av på de norske børsene siste året.
Greit med en sunn korreksjon.
Fordelen de grønne vekstaksjene har når renten stiger er" grønne lån" ( Derfor eks Røkke skilte ut all forybar i Aker horizons)
Grønn industri er fortsatt et viktig fokus område til EU, da det skaper mye arbeidsplasser enn vs eks digitale selskap.