Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/03/12/megatrender-som-talar-for-green-tech.html

Et spennende fond som investerer både i fysisk gull og green tech selskaper

Litt kjedelig at det ikke han handles på ASK (kun 56% aksjeandel pr. nuh)
Så litt på Silvet Bullit også for en stund siden.
Det han heller ikke handles via ASK på Nordnet. Selv med en aksjeandel høyere enn minimumskravet på 80%. Tok en telefon til Nordnet og spurte, de kunne ikke svare på stående fot, men skulle undersøke og komme tilbake til meg. Det er vel sikkert et halvår siden nå… :roll_eyes:

1 Like

Jeg har Silver Bullet på ASK

2 Likes

Nordnet??

Ja, nordnet

@Jeff , hmm… Mulig de har ordnet det da, uten å gi meg noen beskjed. Føler ikke akkurat kundeservicen til Nordnet er helt på topp. Har du hatt Silvet Bullit lenge?

Her er forresten fonds-porteføljen min for tiden.
(har en annen ASK-konto sammen med kona også, noe mer risikoavers den)
image
Har gått som hakka møkk det siste året!
Timet ikke toppen perfekt, men solgte meg helt ut for rundt 3 uker siden for å flytte pengene over på en annen konto for å kunne ha en egen ASK-konto til fond, og en til kun aksjer.
Underveis i denne prosessen ble det tydelig at vekst/tech korreksjonen dro seg til mer markant, og jeg valgte da å flytte avkastningen fra den siste året (rundt 38%) rett inn på billånet - så nå er bilen nedbetalt og jeg unngikk i tillegg mesteparten av korreksjonen :smiley:
Når jeg satt opp handlelisten og spareavtalen på den nye kontoen, trakk jeg inn et par indeks -og utbyttefond for å spre risikoen pittelitt i tilfelle krakk.
Er nå opp 3,18% siden det første kjøpet på den nye kontoen gikk gjennom 06. mars. :slight_smile:
Blir et spennende år mht. covid, vaksinering, renter, USD/NOK, FED osv. i hvert fall!

1 Like

Jeg mener jeg gjorde første kjøp rundt nov/des i fjor, så godt mulig det har blitt tilgjengelig nå nylig.

1 Like

Kan virke som om de fornybare energi fondene omsider har stabilisert seg. Hvertfall basert på uka som har gått. Vil dere si at det er et godt tidspunkt å investere nå, eller ville dere ventet litt til for å se an?

Virker som det antyder litt til akkumulerings phase ja?

Jeg har bare akseptert at jeg ikke vet noe og det er ekstremt vanskelig å synse kursutviklingen til noe så luftig. Så sparer per mnd i fondet.

Jeg har akseptert at det er høy risk og at det muligens ikke være sektorvinner de neste få årene, men potensielt høyere avkastning inn mot 2030 :slight_smile:

2 Likes

Alcur er et spennende fond som jeg vurderer å putte noen av Natto pengene inn i. Noe så uvanlig som et hedgefond som gir avkastning. Fin sharpe-ratio på 3,5 siste året. Minste innsetting 100 000 og handles månedsvis så dette blir i så fall en langsiktig plassering. Ser ikke ut som om denne kan handles i Norge.

https://www.alcur.se/alcur

Utrolig track record når det kommer til å unngå negative år

I samme periode har OSEBX gått fra 440 til 1060 eller 7,6% i snitt. Det banker jo hedgefondet over tid? Så hva er poenget? Kortsiktig spekulasjon?

Ett indeksfond ser ut til å være like bra :slight_smile:

Grunnen til å ha hedgefond er først og fremst for å unngå store drawdowns. Se 2007-2008. Indeksfond herfra og 10 år fremover tror jeg ikke vil gi stor avkastning.

Indeksfond fra 1. januar 2007 til 16. mars 2021 er det jeg har sammenlignet med. Er jo ganske nær “worst case”? Det vil være noen få ganger hedgefondet vil ha gitt bedre avkastning enn indeksfondet, men stort sett, så blir det banket… Så, da er vi tilbake til tidshorisont? Evt, så kan man jo kjøre hedgefondet til neste krakk og så bytte til indeksfond? :stuck_out_tongue:

Hvis vi får en tilsvarende 2008 korreksjon vil jeg nok flytte over noe til indeksfond

:point_up_2: I alle fall en del av porteføljen

1 Like

Pga usikkerhet i april, så endte en god slump penger å bare ligge på sidelinjen, kjøpte meg gradvis inn igjen, men med NattoPharma salget, så er jeg tilbake på 25% cash. (cash andel har sunket pga god avkastning, i absolutte termer er jeg på samme mengde cash som i april). Sånn sett, så kunne kanskje 3-5% typisk årlig avkastning vært et poeng?

1 Like

Overraskende lite klassisk energi (olje og gass) blant fondene dere har. Hvorfor?

Sikkert fordi avkastningen på dette har vært ganske laber, men har det helt klart på min watch list. BGF World Energy er den jeg følger med på, eller har du noen andre kandidater?

Nettopp det at den -har vært- laber er det viktige. Oljå er preget av underinvesteringer mer eller mindre siden 2015. Jeg tror o&g er på vei inn i en sterk medvind gjennom en oljepris som kan bikke 80$ i løpet av neste 12 mnd

Dvs, ting har jo allerede steget bra siden bunnpunktet ifjor, men jeg blir ikke overrasket hvis ting stiger solid herifra igjen.

2 Likes