Har du tips om noen fond du eier eller ser på innen dette området?
Personlig har jeg to; ett fond og en ETF
Man kan naturligvis påpeke at jeg kunne klart meg med bare 1 av disse (jeg har ikke veldig gode motargument). Noen liker fond, noen liker ETF. Jeg har endt opp med begge to.
Flott da ser jeg at jeg er på rett spor med BGF world energy
“We are still observing only about 50% of last year’s rig count activity,” EIA analyst Jozef Lieskovsky said by email. “With such a low rig count, even with the increased productivity, production declines in all regions are possible.”
Fallende US-produksjon mens verden åpner opp og vil dermed etterspørre mer. Lovende for oljeprisen H2 21 og utover i 2022.
Et interessant fond med tanke på gjenåpning:
The Fund invests primarily in a diversified portfolio of listed Infrastructure and Infrastructure-related securities of issuers listed, traded or dealt in on Regulated Markets worldwide. The Infrastructure sector includes, but is not limited to, utilities (e.g. water and electricity), highways and railways, airports services, marine ports and services, and oil and gas storage and transportation.
Edit: det var visst bare i Sverige igjen, kanskje noe tilsvarende dette som kan handles på Nordnet i Norge: DWS Invest Global Infras LC - Sammenlign og kjøp fond - Nordnet
Er det noen ulemper ved å ha en liten rekke med fond?
Det er jo for de fleste ingen transaksjonskostnader, så hvorfor ikke splitte opp investeringen?
Noen indeksfond, noen rettet mot teknologi, noen mot det grønne skiftet, et par mot small cap, litt disrupsjon og litt value. Også si at man setter inn 5.000 i måneden så kjøper man de fondene man til enhver tid anser enten som billigst ved at de har falt eller de man har mest troen på.
Og på det viset hele tiden rebalansere mot en lik vekting over tid?
Hva taper man på dette kontra og ha 2-3 fond?
Tror det lønner seg å spre seg på litt forskjellige type fond, men man trenger ikke ha så mange av hver type. Så ville valgt ett fond innen hver kategori, men spre seg på minst 4 kategorier.
Jeg har seks fond jeg putter penger i fast hver måned. Alle forskjellige sektorer. Et verdens industri, et miljø / grønn energi, et it, et asia, et norge miljø (for vi skal jo fase ut olje) og et health care.
Ganske happy med oppsettet og det har vært interessant å se hvordan de har fønket hver for seg igjennom 2020 som var et ganske ekstremt år.
Jeg kunne nok hatt noe høyere avkastning ved å f.eks putte alt i it, men da ting gikk nedover som bare det i mars 2020 så jeg verdien av å ha spredd risikoen. Eks, i mars 2020 falt de aller fleste fondene mine kraftig med unntak av health care fondet som gikk dundrende opp. D.v.s jeg stod av stormen ganske bra da det blåste på det værste.
Jeg har lagt en del i KLP Askjeglobal Mer S. og 10% i Storebrand fremvoksende markeder (Kron Indeks). Det fremstår som en god mix. Liker også enkelheten og som det heter seg har det vel over tid svart seg å kjøpe brede fond og la dem jobbe.
Time in market fikk også ny betydning da jeg leste at dersom du var ute av indeks på de 20 beste dagene over en 15 års-periode så tapte du nesten all oppgang.
Mange mennesker burde også fokusert like mye på å redusere pengebruken som å ta vare på investeringene sine. En Audi e-Tron til 750 000,- skal du jobbe hardt på børsen for å finansiere om du er “mannen i gata”.
Sto det noe om hva som skjer hvis du tok bort de 20 verste?
Vanvittig mye lettere å treffe de beste ved å ha maks time in market enn å sitte ute av markedet i uker og måneder for å unngå å treffe de verste da
De som var superflinke i fjor og hadde gått mye i cash før det smalt fikk jo solid meravkastning, for all del. Men det er ikke en god approach for de fleste
**
When looking at things like this, it’s important to keep in mind that back tests are easy, the real world is hard.
**
Woulda, coulda, shoulda…
Det er hvis du unngår både de dårligste og de beste
Med fare for å undergrave stockpicking: Det man ser er at de som konsekvent kjøper rimelige indeksfond med fornuftig vekting gjør det langt over snittet bra i markedet.
Jeg kjøpe og selger litt her og der, men spareavtalene jeg har satt opp for min bedre halvdel som bare tikker og går (semi-grønn indekspakke med tilt mot litt IT) går mye bedre enn jeg får til - selv om det går litt energi i å følge med på markedet. Det lureste virker å være et jevnt innsig i markedet og når ting innimellom faller veldig - kjøp det du kan/orker å se falle enda litt til.
Perioden fra 2008 har vært bra for indeksfond, men personlig tror de neste årene blir begredelige. Men er vel de siste dråpene som skal presses ut av steinen før dette kan begynne.
No one knows, men jeg er ikke uenig. Men hvis ikke indeks, hva?
IT virker høyt priset som det er? Energi? Er det nå man kjøper ARK på dippen?
Råvarer og gruver tror jeg på
Kobber, Olje og skalerbare bedrifter med høye marginer og ROIC.
Det er mange som snakker om hvor dårlig verdiaksjer har gjort det de siste årene, så hvis du har interesse av å time noe (dvs. tror på en mean reversion av verdi) er det bare å gå inn i fond og ETFer som følger en verdifokusert indeks.
Er det faktisk fornuftig? Eh, hvis du ikke har tro på faktorene blir det jo litt dumt, og hvis du har troen på dem sitter du nok allerede på en faktorfordeling som er fornuftig (og har blitt glad over hvor mye verdi har gått de siste månedene).