Eg har vore inne i begge ei stund. Fungerer bra. Merk at ETF har kurtasje ved kjøp/salg, noko em del fond ikkje har. ETF har ofte litt lågare årleg avgift. Første har 0,49 % årleg avgift, andre 0,40 men i tillegg 3 % på kjøp/salg.
Jeg har kikket litt på ulike vekst og tech-fond i morges for å krydre porteføljen litt. En ting jeg har merket er at mange av disse sitter med relativt mye kontanter. Alt fra 3-8+%.
Er det slik at de føler prisingen på det de har av aksjer er høy og sliter med å finne godt prisede steder å sette pengene i arbeid?
Valutasikring: Jeg ser KLP Aksjeglobal Mer Samfunnsansvar finnes i 2 varianter der den merket II er valutasikret - er det fornuftig å satse på fremfor originalen?
Jeg registerer at det er mismatch mellomg %± ,meldt og beløp tjent på Storebrand fornybar, og at ASK kontoen min på nordnet alstå kan vise pluss uten at % er forandret fra dagen før , % lagger med kanskje hele dagen på selve fondet, mens kontoen er oppdatert på ± tidligere eller rundt lunsj, det er vanskelig å forholde seg til.
Er det noe annet sted jeg kan følge med enn på min ask nordnet konto?
Jeg har fondsporteføljen min registrert på morningstar.no. Der kan man følge bevegelsene i % daglig. Ellers kan man google feks “Storebrand fornybar energi oslo børs”, så finner du bevegelsene på børsens hjemmeside
Nei!!!
Valutasikring gir deg en dobbel smell i nedgangstider så det synger etter!
Kronen svekkes stort sett alltid opp i mot euro/dollar i nedgangstider og det fungerer som en buffer mot tap av fondsverdien din i kroner og øre.
Er den valuttasikret så får du hele smellen ved at markedet faller.
Over tid så har man bedre forventetavkastning til lavere risiko enn ved valutasikring
Takk
Har funket fint for meg siste 6 måneder, passer man litt på så er det ikke noe problem.
Vet noen om et fond innen elektrisk mobilitet? Som omhandler hele kjeden fra råstoff til ferdige biler og ladere etc.
Bruker nordnet, men fant et med typ 3 % ++ i avgifter. Litt vel stivt.
Har endret litt i fondportføljen også, ut med infrastruktur og redusert Precious Green, rett og slett for å ta ned aksjeeksponering litt. Inn med Skandia Realräntefond med rente som følger inflasjonen og økt BGF World Gold Fund. Med andre ord en defensiv portefølje siden jeg tror det kommer et større kræsj i år, men forsøker samtidig å gardere meg mot inflasjon.
Storebrand Fornybar Energi er definitivt det dårligste fondet jeg har atm. På den positive siden så har jeg også Nordea Climate and Enviroment som tikker rolig oppover.
Bra! Alltid lurt å spre sjetongene på litt forskjellige hester
Definitivt. Jeg har totalt sju fond i forskjellige sektorer.
Nordea Climate and Enviroment gjør det faktisk veldig bra. De ligger å kniver med DNB Teknologi i avkastning hos meg.
Noen som har tips til gode råvare fond.
Ser for meg det som en god hedge mot inflasjon
Jeg har sett litt på bgf world mining - men den har gått ganske mye fra bunnen allerede
Takk skal sjekke den. Tror råvarer vil fortsette opp.
Lurte på å kjøpe 2 REIT`s via Zero Konto på Nordnet for langtidssparing. Minst 10 år.
Noen ulemper med å spare i REIT som betaler utbytte via Zero ?
Tenkte på disse 2
Du mister kildeskatt(15% av utbyttet), eneste minuset jeg kommer på.
Da ser det endelig ut som denne går rette veien igjen🙏
iShares Electric Vehicles and Driving Technology UCITS ETF USD (Acc)