Noen tips med tanke på sparing til guttungen over en ca 15 års periode?
Indeks er jo aldri feil, mitt tips er å sjekke ut de indeksfondene Nordnet tilbyr. En mix av noen av de kanskje, lave kostnader er det også.
Nå gikk jeg i fondsfella jeg også. Var innom nettbanken en tur og så at noen fondsandeler i Odin Norden som har godgjort seg helt urørt i en god del år nå, nærmet seg 900% avkastning.
Så kikket jeg på høyrentekontoen og så at der har jeg hele 0,1% rente… ikke lenge etter hadde jeg opprettet en ekstra ASK-konto hos KLP og kjøpt indeksfondene KLP Norden og KLP Global for 50.000 per fond.
I løpet av det første døgnet hadde pengene rentet seg like mye som de gjorde på 1 år på høyrentekonto… jeg tåler litt økt økonomisk risiko for denslags gevinst.
Er 14 år til jeg skal ta ut pensjon.
Har rundt 70k på Pensjonskonto Flex hos DNB.
Vurderer og flytte dette over til Nordnet eller KLP. Noen andre leverandører som kan anbefales ?
Hvilke spesifikke fond bør en gå for ? Noen som er i samme situasjon og har noen gode fond og anbefale ?
Har alltid hatt en god følelse for Alfred Berg Gambak ( DNB tilbyr ikke dette ), og DNB global index.
Samt hvilken leverandør bør jeg gå for. Føler utvalget hos DNB er noe spinkelt
Jeg sparer til mine:
45% BGF World Healthscience
30% DNB Global indeks A
25% Storebrand alle markeder N
Sett på DnB Teknologi?
Har vel rundt 20% i gjennomsnittlig årlig avkastning 10 år.
Ja, har 10% i det fondet. Men har pensjonskonto hos DNB og stort sett deres fond en kan velge i. Kunne eksempelvis tenkt meg Gambak, men det har de ikke.
Hei! Hvordan tenker folk (dere som leser dette) om valutarisiko? Ser på USD/NOK som har vært innom alt fra 5,4 til 10,4 norske kroner for en dollar ila de siste ti årene. Det kan jo ha stor negativ påvirkning på en portefølje dersom man er uheldig med timingen for kjøp og salg. Vil tro dette er mer og mer aktuelt med et voksende utvalg av fond og etf-er for eksempel på Nordnet.
Fører dette til at dere velger norske fond, eller tenker dere at dette over lengre tid går seg til på grunn av fast sparing på svingende valutakurser? Har selv begynt å forsøke å sette sammen en langsiktig fondsplan, men er litt i stuss på hva jeg skal gjøre med tanke på denne problemstillingen
Edit: Har hørt om valutakonto, aldri benyttet det. Kan være det er svaret. I så fall skal jeg sette meg inn i det.
Det enkleste er å se bort fra valuta, kjøp det du tror på. Med det sagt så er det alltid lurt å spre seg på litt forskjellige type markeder uansett så er all in i et land ikke noe jeg tror er lurt uansett. Husk også at valuta som noe handles i f.eks fondet, ikke har noe å si bortsett fra vekslingsgebyr, men det er mer relevant å se på hva fondet faktisk er investert i. Valutakonto tar ikke bort valutaeksponeringen men gir valutaeksponering når du er i cash og kan redusere gebyrer ved hyppig handel.
Valutarisikoen er fremdeles tilstede om du kun kjøper fond med norske aksjer, den blir bare invers av hva du presenterer her: Du går glipp av økt avkastning hvis den norske krona svekkes. Valutavolatiliteten vil alltids være tilstede, men i effektive markeder vil valutakurser ha null forventet endring. Over lengre tid er det vanlig å se bort fra den.
Om du er redd for at krona skal stige kan du vekte mer i norske aksjer, og kjøpe valutasikrede fond for global eksponering. Merk at valutasikring koster litt ekstra (naturligvis).
Men er det svingninger du er mest redd for? Om det er det det som er greia er det faktisk bedre å legge inn global diversifisering enn å la være. Dokumentet Global Equity Investing: The benefits of diversification and sizing your allocation går inn i detalj og sier at det å ha en globale aksjer tilsvarende 40-50% reduserer volatilitet mest (men å redusere volatilitet er ikke nødvendigvis det du er ute etter; les dokumentet, det er bedre enn at jeg prøver å oversette hele saken for deg ). Den viser forøvrig også at det norske markedet historisk sett har vært veldig mye mer volatilt enn markedet globalt.
Om det er svingninger jeg er mest redd for? På en måte er svaret ja. Det jeg har sett for meg er konsekvensen av for eksempel en endring i USD/NOK fra 10 til 5 ila perioden fra kjøp til salg. Dette bare et eksempel for enkelhets skyld. I mitt hode blir dette da et tap på 50 % bare i valutasvingninger. Men usikker på hvor aktuelt dette eksemplet egentlig er, da fondssparing som regel er jevnlig sparing med flere innskudd over år/tiår. På den måten vil det være større sannsynlighet for at dette vil jevne seg ut (tror jeg?).
Det du nevner med at jeg også tar en type risiko ved å ikke eksponere meg for annet enn NOK, gir mening. Samtidig fungerer jeg nok såpass enkelt at NOK virker trygt og kjent, det er liksom det jeg bruker i hverdagen.
Jeg har fått noen gode tips på PM etter min post, og jeg skal også se på den artikkelen du linker til! Jeg har forstått såpass at jeg har veldig mye å lære/forstå rundt valutarisiko og hvordan man tenker på det.
Rådene er uansett samstemte; at jeg ikke skal henge meg noe særlig opp i valutarisikoen ved fondssparing. Takk for svaret!
Er ingenting som tilsier at oljeprisen skal tilbake der vi var i 2010-2013, NOK er en valuta som er styrt mye av prisen på olje.
Jeg ville ikke vært særlig bekymret.
Forøvrig så har kronekursen også en tendens til å svekke seg opp i mot euro og dollar når det blir nedgangstider, og det fungerer også som en buffer mot tap.
Er bare å sammenligne valutasikrede globale indeksfond opp i mot usikrede globale indeksfond de siste 10 årene på avkastning.
Kjøper stadig litt indeks og EM. Har gitt opp å calle topp. Time in market osv…
En tosidighet av det å holde og kjøpe som er litt interessant er det psykologiske. Jeg vet man ut fra mange eksperters tanke bare skal gasse på hvis man har cash og sitte gjennom «hell or high water», men det er ikke lett i praksis.
Ei heller å se på høy prising (er det høy prising?!?!) som i dag og vurdere om en skal å gå inn eller vente.
På den annen side - sitter noen med store verdier i fond uten å selge så er det også det samme som å kjøpe hver dag. Ingen slipper unna.
Jeg tror at man i visse perioder bør ha mer fokus på «angrep» og i andre perioder er det lurt å legge mer tid på «forsvarsspill». Akkurat nå er de fleste av mine spillere trukket tilbake til egen banehalvdel og midtbane, og bare beholdt et par angrepsspillere som kan overraske andre veien.
Vi vet faktisk ikke om det er høy prising eller ei. Altså, CAPE (eller P/B eller hva enn du foretrekker) på S&P 500 er utrolig høy sammenlignet med historisk CAPE. Men om det er fordi de historiske CAPE-verdiene har vært utrolig lave eller fordi vi nå er i en “boble” vet vi ikke før vi vet de framtidige CAPE-tallene.
Men selv om CAPE går nedover i fremtiden betyr ikke det nødvendigvis at aksjer gir dårligere avkastning enn det å være i cash eller rentepapirer. Det kan hende det bare betyr at bedrifter som Tesla og andre vekstaksjer faktisk begynner å få inn de framtidige inntektene man priser inn i aksjeprisen akkurat nå. (Hvorvidt dette er realistisk eller ikke er en annen sak…)
Noen av fondene jeg eier har steget rundt 30% i verdi siste 12 mnd. Går man flere år tilbake ligger de rundt 20% årlig verdistigning i snitt/annualisert.
Det fondet jeg har hatt lengst (rundt 15 år blir det vel) har hatt et snitt på røffly 15% årlig verdistigning.
Planen min langsiktig er å allokere gevinster fra aksjemarkedet inn i indeksfond og la rentesrenteeffekten jobbe til min fordel.
30% opp på 12 mndr er nok unntaket, men la oss si at jeg får plassert 2 mnok i indeksfond og oppnår 15% årlig (dvs det jeg historisk har oppnådd over mange år). La oss også si at disse pengene får stå urørt i minst 10 år eller lenger - f.eks. 30 år, når jeg blir pensjonist.
Da er tallene så store at man kan bli svimmel og lure på om man har talt ett siffer for mye. 2 mill blir til store penger relativt fort!
Har riktignok ikke lagt inn 0,25% årlig fondsgebyr i regnearket, men differansen blir marginal selv om man tar hensyn til gebyret. Formueskatt underveis vil også spille inn. Men uansett artig å leke litt med tall og forhåpninger
Indeksfond og 15% avkastning høres vel friskt ut, vil tro 5-8% er mer realistisk.
Ja, det er nok der man kan forvente å ligge, men det kommer an på hvor langt tilbake man ser, eller skal se. Det er lett å lage et regneark - en annen ting å sitte tungt i markedet i 10-30 år med krig, dommedagsprofetier og elendighet. Mister man de 20 beste dagene i løpet av et tiår er man fort langt nede med indeksfond. (Men det fremstår som den beste måten å gjøre det på om man ikke vil sikte mer smalt - med desto mer risiko)
Husk at grunnen til den gode avkastningen de siste 12 årene er lavere renter og enkel tilgang på kapital, det har medført at man allerede nå har tatt ut all avkastning og vel så det for de neste årene. Spesielt i utviklede markeder kan man forvente seg liten, ingen eller negativ avkastning de neste 12 årene om man sitter helt i ro med indeksfond.