Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Ja dette er jo for all del bare lek med tall for moro skyld og for egen motivasjons del, må ikke ta det for seriøst. :grin:

Men nesten 15% historisk årlig avkastning har jeg hatt (om enn i et forvaltet fond), så jeg er sikkert blitt for godt vant :laughing: Jeg sammenlignet i morgentimene KUN et aktivt Norden-fond og et indeksnært Norden-fond, og de hadde så og si identisk utvikling siste 10 år (13% annualisert på begge). Så heeeelt på bærtur var det jo ikke når man ser bakover.

Fremover er derimot som kjent en helt annen øvelse. Der bommer vel de fleste over tid, inkludert meg!

Holmes: spenstig å spå utvikling 12 år fremover, der er ikke jeg på langt nær :blush: I den perioden kan vi rekke både en verdenskrig og en gjenoppbygging (hvis det er noe å bygge opp igjen etterpå…) :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Jeg er helt for å roe ned forventningene til folk. Å forvente 10% årlig avkastning er skummelt om man baserer fremtidsplanene sine på det. Men å forvente liten/null/negativ avkastning de neste 12 årene er like skummelt av samme grunn.

Her er 12-års gjennomsnittlig avkastning fra S&P 500: 1937 er gjennomsnittlig avkastning fra 1926 til og med 1937, osv.

image

Som du ser er det veldig sjelden man har negativ eller ingen avkastning over en 12-årsperiode. Det er kun de harde trettiåra eller to resesjoner i løpet av 12 år som får avkastningen til å bli så dårlig.

Reell avkastning er i praksis lavere pga. inflasjon i visse tidsperioder (jeg har dataene et eller annet sted om folk er veldig interessert), men alternativet for å unngå inflasjon er definitivt ikke å putte pengene på sparekonto. Rentepapirer er jo alltids et alternativ om man ikke takler risikoen med å ha hele porteføljen i fond (eller nærmer seg pensjonsalder), og det er jo fair. Men det er “ingen” som forventer at rentepapirer skal slå aksjefond over en 12-årsperiode.

4 Likes

Det man også må huske på da er at s&p er nå kanskje på sitt dyreste noensinne

Dette kommer vel an på hva du tenker på når du sier “dyreste”, men jeg hører vanligvis Shiller PE/CAPE når man snakker om prising av markedet. Et raskt Google-søk etter “shiller PE S&P 500” viser at denne målingen av pris var høyere på 2000-tallet:

Er den høy? Ja, sammenlignet med historisk trend er den det. Men du må ta hensyn til at P/E og shiller P/E har steget drastisk fordi verden var i lockdown i ca. et år. Covid har ikke akkurat vært en inntektsbringende greie for bedrifter. Effektene av det forsvinner nok ikke helt i år, men det er ikke unaturlig å forvente at bedrifters inntjening i år blir bedre enn i fjor, og at inntjeningen neste år blir bedre enn i år. Med mindre aksjemarkedet stiger kraftig vil nok P/E ligge på ca 20-25 neste år, og Shiller P/E vil synke som følge av det.

Men det er ikke rart folk får litt høydeskrekk. Om du føler P/E er høy kan du se etter verdifond som følger en indeks. En haug av ETFer følger MSCI World Enhanced Value for eksempel, eventuelt kan en vurdere ETFer som følger small cap value om du ønsker mer risiko.

Da det er sagt er det ikke selvsigende at Shiller P/E vil falle over en lengre tidsperiode. Per nå er trenden at den stiger svakt, og det kan hende at historisk P/E er veldig lav sammenlignet med fremtidig P/E. Jeg er personlig skeptisk til at den vil stige, men det er ikke uten grunn at en sier “past performance is no guarantee of future results”: Vi vet rett og slett ikke hva som er en fornuftig prising av aksjer uten å vite hva framtidens priser faktisk er.

4 Likes

Åh unnskyld meg, «nest høyest» noensinne. Men denne gangen blir nok alt så meget annerledes enn i 2000.

Jeg er enig med deg i at det er fristende å tro denne vil falle tilbake til litt mer fornuftige nivåer. Jeg selv tror verdiaksjer vil ha bedre avkastning enn hele markedet, og har vektet porteføljen min deretter – delvis på grunn av dette. Og jeg tror også at markedet vil gi dårligere avkastning de neste 12 årene enn de siste 12 årene. Men å påstå at markedet vil gå i dass og ha lav/null/negativ avkastning de neste 12 årene tror jeg er veldig urealistisk – vi har som sagt rett og slett for lite data til å være sikre på det, og vi vet ikke om Shiller P/E er historisk sett lav sammenlignet med hva den vil være om 12 år.

image

1 Like

kjøp indeksfond!

EDIT " A FEW MOMENTS LATER" :man_facepalming:

2 Likes

oversikt over gebyrer :money_with_wings:

3 Likes

Hei. Kan man ligge til fond i portefølje oversikten?

Endelig litt bedre dager i fondporteføljen - her er fordelingen nå

2 Likes

gi mere data

Har mer BGF World Gold på en annen konto, men ellers kan du se en grei oversikt her - lå en del minus på noen av disse og derfor gledelig å være i pluss på alle, men har nok enda mye mer å gå på de neste par årene :rocket: :rocket: :rocket:

5 Likes

Har du alcur via Nordnet?

Nei tror ikke man får den i Norge dessverre (bor i Sverige og har Avanza)

2 Likes

Legger til litt Brasil i fondporteføljen her :cowboy_hat_face:

Brasil er rundt COVID bunnen så er en del oppside her om sentimentet snur.

3 Likes

Risiko ved “Indeks Fond”

annet eksempel…

Alternativ strategi…? Utbytteaksjer :wink: :+1:

3 Likes

Kan man inngå kompromiss ved form av utbytte-fond, eventuelt hvilke kan anbefales?

Eks;

https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000PLTL

Det som er det hele poenget er å skaffe avkastning på pengene sine,- en gjør en stor forskjell på å gjøre lang og dyp planlegging og re-search før en iverksetter noe beslutninger.

For det er dessverre mange som stresser med avkastning og gjør feilaktige trekk basert utav sin “skyldfølelse” for å ikke å ha investert i en aktiva som man hørte/leste om dagen før…

Hva hvis jeg sier at det finnes en indikator som sier når du skal redusere og at den har fungert bra på 2000,2008 og 2020 krakkene? Også sier den samme indikatoren når du kan sitte tungt lastet.