Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Do tell.

“Warren Buffett”- Indikatoren du tenker på?

jo,den synes å ha fungert :grinning_face_with_smiling_eyes:

Tja, hvis man skulle vært ute når den indikatoren viser at det er dyrt, så hadde man vært ute altfor mye.

1 Like

Selge på ca to standard avvik over trend hadde vært ok

Så sitte gjennom 2008 og 2020 krakket?

Ja om man skal selge fordi det er dyrt (man jo selge av andre grunner også). Jeg satt stort sett gjennom 2020 krakket med mine aksjer bortsett fra at jeg også var litt short.

Det er ganske spesielt å bare velge seg en indikator da. Jeg liker å jobbe med flere investeringsideer som jeg allokerer en del av kapitalen til. Den buffett indikatoren kan være en kilde til noen investeringsideer…

Er en ivrig deltaker i bear-tråden som faktisk har kommet med et tips som har slått til på 2000, 2008 og 2020 krakket. Det er i tillegg en rimelig objektiv kilde som er lett å få tak i dataene fra. Synes det er ganske morsomt. Og ja, vi er i faresonen nå. :stuck_out_tongue:

1 Like

…så du nedturen ifjor? :sweat_smile:

Jeg gjorde ting laaangt fra riktig i 2020 krakket, men jeg gjorde det godt nok til at jeg tjente mer i 2020 enn jeg gjorde i 2015-2019.

Hadde jeg fulgt oppskriften til han jeg referte til over, så hadde jeg sittet igjen med to ekstra årslønner, ikke en ekstra :stuck_out_tongue:

… jeg var i pappaperm når krakket stod på btw, så det var enkelte dager hvor jeg overhodet ikke fikk fulgt med på aksjemarkedet på dagtid. Jeg fikk rett og slett litt noia. Så jeg jeg solgte en posisjon i Kitron jeg hadde kjøpt på bunnen for 8kr for 8,5kr. Hadde jeg sittet 1 år lengre, så hadde jeg kunnet cashe ut på 22kr :stuck_out_tongue:

1 Like

Litt på siden, men det er interessant å tenke tilbake på egen atferd når frykten var som verst i 2020. Vi sto overfor en situasjon som i mine øyne fint kvalifiserte til «(maybe) this time its different». Jeg solgte aksjer jeg fundamentalt sett har tro på i ren frykt for at verden ikke ville bli den samme igjen på åresvis (Kitron, Kid, Photocure). For en idiot, tenker jeg nå😂

1 Like

Det du beskriver der er realitetene for majoriteten av aksjonærene som er hobbyinvestorer. Psyken tar de, og man kaster kortene fordi alt rundt er bekmørkt.

Alle kan si at de etterlever å selge på topp og kjøpe på bunn, men det stritter i mot alle menneskelige følelser. Man har ikke lyst til å selge når alle andre kjøper, og definitivt ikke kjøpe når alle andre rømmer!

Så hva er «trikset»?

Nr 1: Spar månedlig overskuddslikviditet hvis man er vanlig lønnsmottaker, og ikke slutt å handle / spare fordi det faller.

Nr 2: Har du en del midler, sett en betydelig porsjon bort til et miljø som forvalter etter avtalt strategi og la forvalterne og aktivaklassene rebalanseres i tråd med det som er deres investeringprinsipper. Disse miljøene var typiske kjøpere av aksjer i februar og mars 2020, de solgte ikke!

Nr 3: Face it, enkeltaksjer er gambling og når man er sin egen herre over beslutningene på om man skal kjøpe eller selge etter hvert som tidene svinger går det ofte helt feil. Lykkes man med enkeltaksjer har man ofte en GOD porsjon flaks, eller man er rutinert og sta nok til å ut utnytte feilprising og se forbi støy. Dit tar det gjerne ti år å komme eller mer.

Hadde en kamerat som solgte Aker BP for godt over 10 MNOK under 100 kroner i fjor. Prøvde å si at han bare måtte holde ut, men han klarte ikke. Han tenkte kun på aksjene hele tiden, alt annet ble sekundært. Dyr lærepenge, men det viser at til tross for velmente / gode råd og kunnskap om hva som lønner seg, går folk stadig vekk i vifta fordi psyken tar de.

Jeg tenker at 70 % av avkastningen markedet gir og tar skyldes psyke. Resten er makro og fundamentals.

Lærer man seg å holde ut og prøve å forstå psykologien kan man komme langt i markedet. Det er grunnen til at jeg personlig har vært bull på 2021 gjennom hele året. I tillegg har det fundamentale vært til stede, og det har hjulpet på.

Jeg ser frem til å lese om når de mest negative skal begynne å flagge sine kjøp når neste nedtur kommer. Hvor flinke er man til å være kontrær når lyset er slått av og virkeligheten er full panikk?

6 Likes

Skal du følge den oppskriften nå? Hvilke konkrete grep tar du i din portefølje i forhold til signalene fra indikatoren?

Hvilken avkastning har du fått de siste 3 mnd og de siste 6mnd? Hva eier du nå?

Lurer på hvordan det hadde sett ut bare med å ha Yara fra 2007 til 2021? Utbytte og aksjekurs til sammen.

utbytteinfo er en “gammel” traver som kikket på tidligere :grinning_face_with_smiling_eyes:

her for yara(siden er under oppdatering)
http://utbytteinfo.com/singlestock.php?Stockid=219

Dette er neppe så interessant for så mange, men en hyggelig observasjon til de midlene jeg har satt bort til et profesjonelt miljø, som har kraftig overvekt til fremvoksende markeder versus modne, så har denne porteføljen levert 7.5 % siste 6 mnd versus MSCI World (som er ex EM) på 6.3 %.

Ser man til MSCI ACWI, som inkluderer alle verdens indekser inkludert EM, så er den kun opp 2 % siste 6 mnd. Ergo har de aktive forvalterne levert en betydelig alfa og porteføljen som helhet har gjort det samme da den jobber i motvind gitt undervekt mot indeksavkastningen som skapes i USA. Dette gir en herlig oppside når markedene blir mer selektive for hva de ønsker å eie, og verdiaksjene og de billigste markedene blir å foretrekke fremfor vekst.

Det markedet jeg opplever som det beste i år er direkteinvesteringer som ikke er på børs. Der har det vært finansieringsrunder og nye verdsettelser som er opp over 100 % for året samlet i det jeg er med på og har medført at året har vært veldig sterkt.

Jeg tror veldig på deltakelse i direkteinvesteringer da de er mer skånet fra aksjemarkedets psykologi og irrasjonelle svingninger, og man er first hand på strategi, selskapsutvikling, marked og posisjonering mot konkurrende virksomheter. Minuset er selvsagt at det er ekstremt tids- og kapitalkrevende, og man må forvente å stille løpende med kapital for å funde virksomhetene frem til ting går av seg selv. Hvis de overlever!

4 Likes

Hvilken kilde og datasett er det som har gitt disse indikasjonene?

1 Like

Men hvordan ser dette ut med utbytter? Man får utbytte i indeksfond også, det bare reinvesteres i fondet. Feks i 1917 har du rundt 20 år med 0% avkastning i grafen, men utbytte i 1917 var på 10%.

1 Like

du får ta frem penn og papir og søke frem de aktuelle selskapene som da var i portefølgen til indeksfondene og begynne å plusse på de justerte utbyttene… :wink:

Hei.

Hvilket fond er det som anbefales nå? Vil indeks være et lurt sted å starte sparingen? Har et par familiemedlemer som skal starte nå. De er unge og har lang horisont.