Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Vurderer å flytte en del av aksjeporteføljen til fond, alt mellom 100k-900k. Tidshorisont 1-3 år.
Fra før har jeg i disse fond:
Handelsbanken Bærekraftig Energi
Invesco Global Equity Income A USD Acc
Storebrand Renewable Energy N
Tin Ny Teknik A og F
Nordnet Indeksfond Danmark B

Tror ikke jeg vil ha mer i ovennevnte og vurderer nå:
Nordnet Indeksfond Global ESG
Tellus Globala Investmentbolag
KLP AksjeGlobal Indeks V
KLP AksjeVerden Indeks

Takknemlig for input

Dersom du har lang horisont og helst bare vil investere og slippe å tenke mer på saken så er et globalt indeksfond med lav forvaltningskostnad alltid en god idé. Man skal jobbe hardt for å slå en global indeks over tid selv om man eventuelt har maks uflaks på timingen.

Klp sine globale indeksfond er rimelige i Norge, og kan kjøpes med ASK, men det finnes flere aktører. Sjekk at ikke banken din tar høy plattformavgift i tillegg.

1 Like

Edit: historikken taler for seg.

https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NGU

Ser ut som referanseindeks har levert betydelig mer avkastning

Ser det, men snitt på 18 % på 20 år, 24% siste 10 år og ikke noen skikkelige kriseår. Dårligste senere år er 2018 på 6%, da slo det index med 3,5%.

1-3 år tidshorisont = rentefond. :partying_face:

Kan godt hende du får positiv avkastning i aksjefond men risikoen pga kort tidshorisont gjør at du aldri vil få noen «autorisert» anbefaling på aksjefond

2 Likes

Rentefond har vel ikke vært noen fest siste 3 år heller? Kan like godt sitte med cash til 1% p.a.

1-3år er sparebank med beste rente :slight_smile:

2 Likes

Han spurte etter anbefaling i fond, så da tenkte jeg enten rentefond eller aksjefond.
Med så dyr prising i markedet (basert på multipler) kombinert med relativt kort tidshorisont så er det bedre med 1% i året enn risikere -30% hvis du trenger pengene om et år. For folk som tåler tapet eller er villig til å ta risikoen med kortere tidshorisont, og er ganske sikre på at markedet skal videre opp, så er det fint med aksjefond.

Poenget mitt er at man bør være forsiktige med anbefalinger i aksjer når man har satt seg ut et tidspunkt der man trenger pengene.

3 Likes

Har noen kroner stående på en sparekonto for guttungen. Med en mulig korreksjon i markedet har jeg lyst å putte disse i et fond.

Når det kommer til oversikt på slikt har jeg null peiling på hvilken fond som kan være aktuelle.

Guttungen er 6 år. Så dette vil jo stå iallefall 12 år frem i tid.

Noen forslag? Noen produkter jeg kan ta en kikk på?

Aksjefond. Så er det å treffe da. Når min datter ble konfirmert satte jeg totalt nær 20000 på Skagen Vekst, Global og Kon-Tiki i 2005, de stod der til 2020. De var da verdt nær 110.000, via mange opp og nedturer.
Langsiktighet og rentes rente er interessant øvelse.
Søk opp Odin sparekalkulator, den er fin å leke seg med.

Jeg har ikke oversikten over mange fond, men sjekk ut DnB Teknologi, de har en historisk stabil snittavkastning på rundt 20%, tror ikke du gjør mye feil der.
Er redd galopperende energipriser vil skremme bort mange fra fornybarsektoren kortsiktig.

Er du ute av Storebrand fornybar energi?

Indeksfond slår aktive fond 85% av tiden.

Det er en selvoppfyllende profeti så lenge det dyttes enorme mengder pensjonssparing inn i indeks hver måned. Nesten som et pyramidespill til slutt.

1 Like

Sett opp månedlige trekk i et globalt indexfond med lav kostnad. Slett appen. Last den ned igjen om 15 år eller når du har bruk for pengene. Går helt sikkert bra👍

2 Likes

Nei, men har startet å vekte ned. Hadde jeg forutsett energipris krise hadde jeg gjort det tidligere.:blush:

1 Like

Har du noen eksempler på indeksfond som har gitt rundt 20% avkastning årlig siste 10-20 år?

Har du funnet ett av de 15% av fondene med bedre avkastning enn indeks? De finnes jo.

Jeg er ganske sikker på at fonds avkastning følger forvalteren mer enn navnet på fondet.

1 Like

Nei de har gjort det dårligere enn referanseindeks

https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NGU

Storebrand vekst har gjort det bedre enn indeks totalt, men så ser man siste 12 mnd

Også ser jeg

Alf Inge Gjerde

Porteføljeforvalter

FORVALTET FONDET SIDEN 01.07.2021

Og tenker, åja, så nå er det et helt annet fond?

1 Like