Se fondet over 15-20 år og du vil oppdage at fondet har hatt svært god avkastning
DnB Tek. har en defensiv profil med overvekt i telekom (verdi), og har fått juling for det de siste par årene.
Men, vi får se nå som tidevannet trekker ut…hvem bader naken? (Buffet sitat’ish)
Nordnet Indeks Tek er ned 10,65% hiå pr 20.1
DnB Tek er ned 3,27% i samme periode.
Jeg kjører DnB🙏
Det er fond som har gått 50% siste 12 måneder, det jeg lurer på er om du vet om fond som har gått rundt 20% de siste 10 til 20 årene
Aner ikke? Har ikke oversikt over denslags. Har bare lest forskningspapirer. Ser ikke relevansen?
Noen som har et par gode utbyttefond?
Jeg spurte lenger oppe, du kom med et eksempel for siste 12 måneder, det var ikke relevant for det jeg spurte om.
Hadde vært interessant om det var gode indeksfond som leverer over tid, år etter år.
Indeksfond leverer i snitt bra, men alle krakket i 2000, 2008 og 2020.
Jeg dro fram fondet over fordi det har byttet ansvarlige for 6mnd siden og har levert crap siden da.
Jeg går all in Storebrand fornybar energi på fonds delen min. Satser alt på at fondet finner vinnerne når alt snur igjen en gang.
Det ser ut som de har byttet porteføljeforvalter, ikke noe du bryr deg om?
Hvor står det?
Phillip Ripmann har styrt så lenge jeg har hatt fondet.
Landkreditt Utbytte er ganske ok. Eika Egenkapitalbevis også, men det kan vel kun kjøpes via Eikabanker?
Begge har 4 stjerner hos Morningstar
Vi snakket om Fornybar fondet. Fortsatt Ripmann som forvalter det.
Ut i fra det du skriver regner jeg med du ser etter rene aksjefond. Med mindre du ønsker høy risiko eller kun eksponering mot en spesifikk bransje, så vil jeg ikke anbefale å investere alle pengene i kun ett bransjefond. Dette fordi både kostnad og risiko er unødvendig høy sammenlignet med avkastningen man historisk kan få med en mer langsiktig diverifisert portefølje. Med fond som følger en gitt sektor eller bransje, blir det også viktigere å se hvordan flere fond har gjort det over tid både mot referanseindeks, hverandre og i forhold til avgiftene de tar.
Videre diskuteres det alltid hvorvidt man skal investere i aktive eller passive fond. Et aktivt fond har fordelen ved at de kan gjøre flere kortsiktige og langsiktige strategiske valg for å både redusere nedside og gi meravkastning sammenlignet med et indeksfond. Dette gir en høyere forvaltningsavgift. Historisk har allikevel svært få aktive fond slått referanseindeks. I dagens marked med kortere horisont vil antagelig et aktivt fond ha sine fordeler, men med 12 år eller mer viser allikevel statistikk at du antagelig bør se på brede indeksfond med lav kostnad. Med det sagt, så er det ingen noen grunn til at man ikke kan ha en kombinasjon av disse. Mitt tips er å prøve holde kostnadene nede, noe som blir viktigere og viktigere jo lenger horisonten er. Selv har jeg en tommelfingerregel på maks 0,4% for en fondsportefølje som helhet med tidshorisont på 10 år eller mer. I tillegg vil du måtte ta stilling til om du ønsker valutasikring eller ikke.
Med din tidshorisont bør du vurdere å gradvis investere disse pengene fremfor for ett engangskjøp. Det er allerede en pågående korreksjon i markedene. Pengene kan selvfølgelig stå på sparekonto i påvente og håp om et ytterligere 10-50% fall, men timing er vanskelig. Dersom markedet skulle få et større fall, har du antagelig igjen midler på sparekontoen som kan investeres samtidig som du får gode innganger både på vei ned og opp. Dersom du velger å se på aktive fond, se på fondenes historisk avkastning lengre enn de siste 3 årene og se hvordan de har gjort det i forhold til referanseindeksen. Ellers fordel pengene utover på både tid og markeder, og ikke glem kostnader. Begynn f.eks. med å se på norske tilbydere av fond. Med din horisont er et forslag følgende fordeling:
- 70-100% i ett globalt indeksfond (se KLP, DNB, Storebrand osv. )
- 0-30% i 0-2 aktive-, indeks- eller faktorfond, rett mot f.eks. Europa, Norden, Norge e.l.
- 0-10% i 0-2 bransjefond (tech, energi, fornybar, eiendom, small cap, helse eller lignende)
Jeg svarer ikke helt på spørsmålet ditt om spesifikke produkter, men dette er etter min oppfatning viktigere med din tidshorisont enn å foreslå spesifikke aktive fond basert på de opplysningene du oppgir.
Støttes! @rosk82
Fondsparing handler mye om “Time in the market beats timing the market”.
Finn fond med lav avgift og god trackrecord , og spre innvesteringen via DCA-metoden slik som pottit foreslår her.
Om du er DnB kunde kan jeg anbefale deg å ta en titt på DnB Global Indeks for hoveddelen av sparingen, og DnB Teknologi som et av de to mindre posisjonene
Jeg AuAg Silver Bullet og BGF World Gold. Ønsker også å legge på indeksfond etterhvert.
Men hvilke indeksfond benytter folk seg av?
Jeg er ute etter et globalt og et nordisk/norsk med svært lav forvaltningskostand. Noen forslag/tips?
Jeg lurer også på det samme, men ingen av de norske utbyttefondene jeg har funnet betaler utbytte.
Jeg har bare funnet fond som reinvesterer utbyttet inn i fondet.
Noen som har erfaring med amerikanske eller europeiske ETFer/fond som betaler ut utbytte?
Lurer på om det kan være godt tidspunkt å gå inn i Blackrock World Tech nå
Men det er jammen meg dyrt å kjøpe seg inn
Nettopp dette jeg er ute etter, en utbyttemaskin hvor jeg får utbetalt utbytte
KLP fondene