Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Noen som har sett på noen gode kandidater til biotek fond her? XBI er jo på halvert siden toppen i feb 21. Vurderer en liten prosentandel i et biotek fond i pensjonsportefølja.

1 Like

Dersom lave omkostninger er viktig for deg så er dansk index, eller eventuelt norden index overvektet i retning farma og biotek, mye pga Novo Nordisk, men også Novozymes, Genmab, osv. Nordenfond er kanksje lettere å finne enn et rent Dansk fond fra norske tilbydere, men med resten av Norden med blir bio/farma-fokuset svakere. OMX 25 for Københavnsbørsen finnes også som etf fra XACT med kost 0.2%.

Dette er kanskje ikke eksakt det du var ute etter, men nesten garantert billigere. Verdt å ta med i betraktningen tenker jeg.

2 Likes

Sjekk diverse REIT, ikke fond men gode utbytter :slight_smile:

Ja, samler på diverse her. Har en god trade ide med JBG SMITH Properties og diverse andre

1 Like

Har 3 reit selv, får månedlig utbytte i 2 av de :slight_smile:

Btb Reit (kanadisk eiendom, betaler hver måned ca 7% utbytte og har investert i gode eiendommer under pandemien)
Orchid Island Capital (høyt utbytte og høy risiko, betaler hver måned ca 14% utbytte)
Two Harbor (høyt utbytte og høy risiko, betaler hvert kvartal ca 12% utbytte )

Denne kan du jo også ta en titt på, om det er ETF du ønsker:

Xact högutdelande

1 Like

DNB Health Care A

1 Like

Brasil tipset over var ikke så dumt, men jeg feiget dessverre ut selv, +10% i år

2 Likes

Brasil har vært fint det - gikk inn i slutten av desember:-)
Fondet utbetaler utbytte.

image

image

1 Like

Vurderer denne nå…

2 Likes

Her står det at han har forvaltet fondet side. Juni 2020, det var da fondet ble vanlig aksjefond, han forvaltet fondet før det også, men da var det kun for Storebrand sine kunder.

1 Like

Flyttet en hel fripolise inn i fondet i slutten av januar 2019.

Deilig avkastning sett under ett siden da(ca 190%),men vært rufsete en periode nå, spesielt siden årsskiftet.
Valuta har ikke akkurat hjulpet.

1 Like

Hva er fordelen med å ha et dist-fond som betaler fortløpende utbytte? Da må en jo også skatte forløpende kontra at fondet reinvesterer. Rentesrente må da bli rimelig ugunstig?

Skatter ikke fortløpende på ASK og i forsikringsspareprodukter som pensjonskapitalbevis, egen pensjonskonto, IKZ o.l.

Jeg har dette oppsettet på min PKB - mater utbyttene fra ETF’ene inn i Landkreditt Utbytte og DnB Tek.
Satser på at rentesrenteeffekten blir brukbar:-)

image

1 Like

Hvis du mater utbyttene inn i noe annet så hsr du åpenbart mer tro på det enn det opprinnelige utbyttefondet. Hvorfor da ikke bare eie Landkreditt Utbytte og DnB Tech uten å “gå omveien” om dist?

Det har med timingen på kjøpene å kjøre.
Energi var relativt gunstig å handle i juli 21, og Brasil kjøpte jeg på «opphørssalg» i desember.
Men, ja - jeg har mest tro på Landkreditt Utbytte og DnB Tek på lang sikt.
De to utgjør over 50% av aksjeporteføljen min.

1 Like

Allerede gått 15% i år
Dette fondet må jo være et godt valg fremover ?

https://www.blackrock.com/sg/en/products/229918/bgf-world-energy-fund-a2-usd

https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04K8F

If oil is the future…

Noen med gode råd?

Hjelper familie med noen fond som har stått i mange år og ser omkost er ganske høy. 1,5 til 2%.

De har Eika Spar, Eika Norden og Eika Norge.

Er det dumt å tipse om å bytte til f.eks. Klp aksjeglobal og klp aksjenorden i stedet med 0.18-0,5%. De ligger i samme trader…

EDIT: Endte med
Eika Spar > KLP Aksjeglobal 80/DNB Norge Indeks 20
Eika Norden > KLP Aksjenorden
Eika Norge > DNB Norge Indeks A

Bedre avkastning siste år på alle og mye lavere kostnad.

2 Likes

Nå man skal satse på Russlandfond? :cowboy_hat_face:

Banken bare: spesialservice for deg slipper deg inn på gårsdagens kurs

1 Like