Når de har lukket og så åpnet opp for SWIFT betalinger igjen?
Det er noen Russlandsfond som ikke eier russiske aksjer eller opsjoner direkte, men som handler med depositary receipts (DR) på europeiske børser. Har det større eller mindre institusjonell risiko enn å faktisk eie aksjer på Moskvabørsen når vesten lufter ideen om å blokkere banktransaksjoner? Jeg kan ikke nok om dette, bare nok til å påpeke at det er en potensiell risiko. Det kan hende at man bør sette seg inn i den finansielle strukturen til Russlandsfond og ikke bare kurs og sammensetning.
Om du i det hele tatt vurderer russiske aksjer nå er du modigere enn meg.
Etter å ha lest litt om risiko rundt å eie russiske papirer så tror jeg kanskje jeg holder meg unna
All past declines look like an opportunity. All future declines look like a risk.
Pensjon.
Har rundt 80k på pensjonskonto fra arbeidsgiver. I disse usikre tider vet jeg ikke hvor det er best og putte pengene.
Har tatt dem av bordet forløpig, men tenker litt på råvarer som korn, sukker, olje. Finnes det noen oversikt over råvarefond som kan handles ? Finner stort sett bare ETF’r.
Hvor lenge er det til du skal gå av med pensjon?
Er det en konto arbeidsgiver fortsatt betaler inn til?
Er det 10-20 år eller lengre før du skal starte uttak så tenker jeg at en kan finne ett eller flere fond, er det mindre enn 5 år til uttak så ville jeg redusert risiko til et minimum, OM fondet lå bra an. Hadde de derimot ligget langt nede i en bølgedal hadde jeg latt det stå en stund til, for evt få med en evt oppgang.
Dette er en konto arbeidsgiver fortsatt betaler inn på. Det er 15 år til den første utbetalingen kommer.
I mitt hode er fond enkelt og greit.
Jeg håper fornybarsektoren fortsetter å være en vinner i fremtiden. Sitter fortsatt i Storebrand Fornybar (som har byttet navn).
Men ser en på DnB Teknologi så ser det ut som en nobrainer.
Siste ti årene har det gitt en årlig avkastning 22,26%, fra start og de første ti årene steg det vel fra en kurs på 100 kroner til rundt 1000, hvis en leser grafen i vedlegget.
Så vet en at historisk avkastning ikke er garanti osv osv, men ser en igjen på om en går all in i bunn av en bølgedal og har minimum 5 års tidshorisont så er sjansen liten for at en går på en smell, sannsynligvis så tjener en greit.
Min pensjon har feks steget 2,24 ganger siden 16.mars 2020 til nå INKL INNBETALING UNDERVEIS, den har stått i Storebrand fornybar sgs hele tiden. Den har falt mye fra toppen i januar 2021, men på sikt så går det opp.
https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NGU
Takker så mye for tips
Jeg tar høy risiko, har fylt 58 nylig, håper å jobbe til 67, men det kan fort bli et sted mellom 62-67, men aller helst jobbe 60-80% med start nedtrapping en gang fra 62-65.
Slik sett så skulle jeg redusert risiko, tabben var å ikke hoppe ut januar-februar 2021, når den glapp så venter jeg heller.
Er uansett ikke krise, jeg gambler for å forsøke å oppnå 100% lønn fra 67-76 år😅
Noen som har tilgang?
Oppsummert var anbefalingen: globale verdibaserte aksjefond og norske aksjefond.
Satser på energi fond nå
Skal være forsiktig med sånt, men blackrock world Energy og Nordea Klima og miljø er de jeg satser på
Ja, burde formulert spørsmålet annerledes. Burde ha spurt om du har noen eksempler på energifond :-). Takk for eksemplene, skal ta en titt!
Burde ikke energi være frontrunnet allerede?
Yes, det toget har gått for lengst imo🤷♂️