Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Jeg har 50/50 Tin Ny Teknik og Storebrand Fornybar Energi, haha!

Øker hver mnd og har fortsatt tro på begge blir bra på lang sikt.

3 Likes

Hvilken leverandør av PKB (pensjonskapitalbevis) er billigst og har best fondsutvalg? (Inkl. alle gebyrer/plattformutgifter)

Jeg gikk over til 100% rente i fjor høst. Noen forslag til fond (PKB-kontoen) i ruglete tider? Går det an å spare i råvarefond (gull, sølv) eller andre ETFer med pensjonsmidler?

1 Like

Har plassert pensjonsmidlene i disse to fondene som et prøveprosjekt. Muligens sølv og gull vil være noe og ha ?

BGF World Gold A2
AuAg Silver Bullet B

Ser noen nevner rentefond, hvilke fond er noe og satse på ?

Bruker Nordnet til min pensjonskonto fra arbeidsgiver…

2 Likes

Endelig en grønn dag i fondsporteføljen :sweat_smile:

3 Likes

Dersom man sammenligner ETFer som følger MSCI World Index med tilsvarende norske indeksfond, har ETFene i euro gjort det noe dårligere over tid.

Er dette noe som kun kan forklares med valuta? Eller er det andre faktorer som gjelder også?

Tracking error. Det finnes flere måter å replisere en index, og de kan gi forskjellige avvik. F.eks. å holde fysisk alle aksjene, vs å holde et utvalg (sampling) eller andre instrumenter som til sammen skal gi samme resultat (synthetic).

Forvaltningskostnad kan òg gi en liten forskjell.

Takk for svar.

Fondene jeg tenker på er KLP Aksjeglobal index v og Lyxor Core Msci World. Kan ikke se nevneverdig forskjell i tracking error, som må bety at valuta står som forklaring Nok/Euro.

Har vanskelig for å tro at dette vil ha så mye å si.

Jeg regner med tracking error utgjør en veldig liten feil for de fondene ja. Det var mer et innspill dersom du hadde regnet på dette og ikke fikk den siste desimalen til å gå opp.

Valuta kan utgjøre ganske mye. Jeg vet ikke hvor man enkelt kan sammenligne MSCI-indekser i NOK vs Euro. Men just-etf har en funksjon for å se på avkastning for det samme fondet i forskjellige valutaer (euro, gbp, chf, usd) over tid.

Se etter en liten drop-down-meny med valuta i returns-avsnittet.

2 Likes

Gå over til kombinasjonsfond med overvekt i rentepapirer er vel lurt nå?

Leter etter et grønt fornybar fond - med uendelig horisont… månedlig sparing.

Vurderer en av disse, men kjenner ikke sektorene godt nok til å klare å ta et valg:

DNB miljøinvest
Fondsfinans fornybar energi
Handelsbanken bærekraftig energi
Storebrand fornybar energi

Ser de har svært varierende kostnad, holding og naturligvis forvaltere… som har betydning.

Noen som har gjort research på disse? :slight_smile:

1 Like

@Silvertailfox Vi kan jo fortsette fondspraten her😉

2 Likes

@Silvertailfox Svelland finnes ikke i fondslisten hos Sbanken

Alcur har vært en trygg og fin investering siden jeg kjøpte, skal øke litt her denne måneden igjen. Tror dessverre ikke denne finnes i Norge.

Hva slags avkastning kan man egentlig forvente i et globalt indeksfond med 100% aksjer? Ser Aksjenorge spår i overkant av 5% årlig avkastning, andre spår 8% og noen 10% i snitt.
Dette er så klart et generelt spørsmål.

Ser det ofte henvises til at avkastning for det tiåret vi har lagt bak oss kan vi ikke forvente i fremtiden. Samtidig har jeg googlet og undersøkt litt hva historien viser, og amerikanskje indekser kan vise til 8-10% avkastning siden de startet opp. Da har jeg tenkt at ingenting kan speile bedre enn historien med store oppganger og store nedganger, verden går på mange måter i sykluser. For min del er dest mest interessant med langtidssperspektivet, 20-30 år.

Hva mener dere om saken?

Angående amerikanske indekser så har de bra avkastning over lang tid. Men kikker du eks på S&P 500 el Nasdaq 100 fra år 2000 og fremover så ser du at det gikk 12-15 år før de la nivået fra år 2000 bak seg. Justerer man for inflasjon så lå de egentlig fremdeles i minus etter 15 år. Dette viser bare at tidspunktet man kjøper på har mye å si. Opp gjennom er jo også drøssevis av fond nedlagt. Og de er ikke lett å finne historikk på og er selvfølgelig ute av alle lister over fond. Når fond viser dårlig avkastning over for lang tid blir de nedlagt og så opprettes det ett nytt tilsvarende fond med et nytt navn bare…Er mange idag som ikke har opplevd andre tider enn lave renter og stort sett bra børser bortsett fra kortere perioder. Greit å ha i minne at vi kan risikere nedtur som varer i flere år.
Når dette er sagt så mener jeg det bør være helt fint å investere i indeksfond idag så lenge man har en veldig lang tidshorisont. Vil dog anbefale å ikke kjøpe alt på en gang. Tror det kan være lurt å kjøpe jevnt og trutt over lang tid istedet.

1 Like

Umulig å si sikkert, selvfølgelig. Credit Suisse har en god oversikt over avkastning på ulike aktivaklasser over tid og hva vi kan “vente” i fremtiden: Credit Suisse Global Investment Returns Yearbook 2022 (pdf).

Selv fokuserer jeg på det jeg kan kontrollere: min egen sparerate og inntjeningspotensial.
Jeg “forventer” en viss premie for å ha 100% aksjer vs. den risikofrie raten + inflasjon, men størrelsen på premien har jeg ingen innflytelse over og det er derfor ikke relevant for meg.

2 Likes

Ikke svar på spørsmål, og nei, jeg har ikke selv investert i DnB Teknologi, men sjekk historikken.

Jeg har selv satset alt på Storebrand Fornybar når det gjelder pensjon, er nå 58 år. Gikk gradvis inn julen 2019, har cirka 2,5 ganger så stor portefølje 2,5-3 år, dette inkludert innskudd underveis, har ihvertfall dobler seg.

Indeks fond er sikkert flott, men 5 prosents årlig avkastning har ikke jeg tid til😉

Osebx

i år
+5,09%

1 år
+11,42%

3 år
+49,48%

5 år
+73,9%

Det var samme i 2008 vel, men når hele syklusen er over behøver det ikke se like pent ut

1 Like