Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Neida, men man klarer seg fint med cash og indeksfond trading. Det gir mye mer enn 5% i året

1 Like

Er det noen som har sett noe på India/ har fondstips?
De holder seg vel utenfor alt av sanksjoner, samtidig som de får billig energi fra Russland som gjør at landet bør kunne være en habil kandidat fremover?

Fondsfinans global helse satser jeg på nå.
Fondet er i pluss i år så da tenkte jeg det kunne være bra bet også i urolige tider.

Har lyst til å være eksponert mot Indias økonomi, tek og industri gjennom et fond. Er det noen her inne som har kunnskap og kan anbefale et fond som gjør dette?

2 Likes

FLXI er så vidt jeg vet den billigste etf i Europa med kun indiske aksjer. 0.19% kost, bredt diversifisert over nesten 200 selskaper.

Jeg skjønte ikke helt fra spørsmålet ditt om du vil ha eksponering mot hele den indiske økonomien, eller bare tech og industri. For bransjefond med bare indiske aksjer tror jeg du må se på amerikanske etf, f.eks INQQ (internettfokusert). Om du sorterer på India på etfdb.com så kan du lese gjennom det som finnes selv, det er ikke mange.

Dette er ikke en anbefaling.

1 Like

Var ganske dårlig formulert. Jeg ønsker eksponering mot hele den indiske økonomien. Takk for godt tips!

2 Likes

Noen som har noen tanker ang valutasikring av indeksfond i disse dager?
Dollaren står i 10,33 nå, og har steget 27% siste året.

2 Likes

Jeg kjøper valutasikret indeksfond nå, dollar svekker seg jo når markedet går opp og slipper da å tape den differansen.

5 Likes

Jeg har valutasikret det største fondet mitt. Jeg tenker det er større fare for at krona styrker seg enn svekker seg betydelig fra der vi er nå.

2 Likes

Historien viser gang på gang - lettere å selge på topp, men steinvanskelig med inngang igjen. Det må nesten tas over tid. Selv rensket jeg ut globale indeksfond rett etter nyttår og traff bra der, men er bunnen nådd - eller har nedturen bare begynt?

Frister ikke å kjøpe mer nå når forrige innbetaling smalt ned 6% på et par uker, men det er da man skal tenke på det som kaffe på tilbud - ikke at kaffen var dyr uka før?

Selv sparer jeg hver måned og gjør ekstra innskudd når markedet faller en del, slik det har gjort i år.

Det er vel “fasiten”, men så langt i år har det vært lurt å selge i januar og sitte hele veien ned.

Ut fra alt jeg hører i håndverker- og entreprenørbransjen er det i februar 23 og utover det virkelig begynner å dra seg til. Null nye ordre og mange kontrakter som er kansellert. Men hva det har å si for fond er vel vanskeligere å si.

1 Like

Er vel ingen fasit, man må nesren gjøre det man selv føler seg mest komfortable med.

Det kan jo fort snu, men tror som du aier at byggenæringen vil få det tøft neste år. Men renten vil styre det meste.

2 Likes

Synes Nifty 50 ser sterk ut og har gjort det greit gjennom 2022.

https://invst.ly/zekgb

Tatt inn Nordea India i fonds porteføljen

Dette fondet har gått opp 33% i år

BlackRock BGF Natural Resources Growth & Income Fund USD
Akkumulert 5 år 90%

1 Like

Til dere som investerer i aktivt forvaltede fond: har dere tanker om forvalteren bør ha penger investert i eget fond eller ikke? “Skin in the game” som det kalles. Det første lett tilgjengelig artikkelen jeg fant med faktiske tall er desverre litt gammel, men der siteres at 51% av forvaltere ikke har et øre i fondet de forvalter. Vet dere hva status er for de mer kjente norske fondene?

3 Likes

Jeg tenker at det er bra at forvalterene har noe investert. Men det blir feil å kreve at de “skal” være “full investert”. Hvor stor formue har de? Hvor diversifisere er deres formue? De er eksponert mot fondet både gjennom lønn og eventuelle innskudd. Det må være mulig for fondsforvaltere å ha en fornuftig risikoprofil. Har du alle pengene dine i et aktivt fond? Den eneste gangen man kan si at det er akseptabelt å ha alle aktiva i et “asset” vil vel være et globalt aksjefond.

PS. Thomas Nilsen I First Veritas er vel ganske godt eksponert mot sitt eget fond.

4 Likes

Jeg er helt enig i at ingen burde kreve “full” investering. Forvaltere vil også gjerne ha en bolig for eksempel, samt at mange fond ofte gir mer mening som supplment til indeks enn det gjør som eneste asset.
Men har du et minimum? Jeg tenker selv at jeg ville vært veldig skeptisk om ikke forvalter hadde noen % av formuen i eget fond.

1 Like

Personlig er det ikke noe jeg ser på.

Fond porteføljen på snaue 2 millioner nærmer seg pluss for året :muscle: mest PM gruver der nå.

2 Likes