Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Alt er relativt, men personlig velger jeg å prøve å sitte tyngre enn tyngst når den viser styrke, sikre gevinst underveis og ta ned risikoen i mellomperioder. Som gjør det lettere å sitte i ro uten at man kaster all gevinst over bord. De verste uværsperiodene kan være relatert til makro og da er det ikke gitt at det er et sjakktrekk å prøve å time bunnen.

Er ingen TA-guru, men føler at man har vel snevert blikk om det legges for mye vekt på dagen i dag. Med halve omsetningen kontra før helgen, etter en relativt spinnvill oppgangsperiode. På en generell rød børsdag. Den typen affiserer lite, selv om jeg solgte 25% før helgen for å minske eksponeringen.

Med den store interessen blant de institusjonelle bør det være begrenset hvor langt ned den faller. Gevinstsikring og sell on news må man tåle. Og neste forventningsrally er nok ikke alt for langt unna med tanke på alt som er guidet til Q1.

4 Likes

AimForClimate har ikke mange følgere på Twitter, men en viktig kar følger med på hva som skjer/vil skje :grinning:

2 Likes

Tråden har vel heller vært særs treffsikker. Så langt.

4 Likes

Hvorfor har du ikke skrevet før når du har hatt aksjer en stund, men velger først å skrive en dag det faller ?
Synes du kursutviklingen har vært skuffende på tross av gevinst ?

2 Likes

I likhet med slike:

Som tråden har vært belemret med over lang lang tid. Ovenfra og ned holdninger, som virker å mene at det er feil å kalle en spade for en spade dersom vinklingen er fortjent positiv.

4 Likes

Å se på prisutviklingen til aksjekursen som rettesnor, i stedet for utviklingen til selskapet, må jo medføre at man ikke tør å kjøpe «billige» aksjer og lar være å selge «dyre»?

Selskapet er i mine øyne bedre i dag enn på fredag fordi vi vet mer. Og det vi vet er meget positivt. Dermed er det billigere i dag. Det er godt mulig det skal bli billigere. Men jeg gjetter på at det finnes god støtte nedover mot 30-tallet både blant de som har solgt for billigere inngang og de som opplever at toget kommer tilbake til perrongen med en ny sjanse.

7 Likes

En utrolig skuffende dag. Men det var som forventet. Hypen her inne er helt ekstrem og som meldt, ble ikke presentasjonen noe å rope halleluja over. Dere må begynne å roe ned for det er en ekstrem eufori her inne…

1 Like

100%:norway:

Vi har alle ulike syn.
Jeg vil heller kjøpe enn selge når andre ryker på stopp-loss.
Ørkenspredning, vannmangel, matmangel og klima vil nok være her en stund til, selv om noen ryker på stopp-loss :rofl:

3 Likes

Altså jeg skjønner meg bare ikke over enkelte folk. Hva vil du mer over dagens presentasjon? Hva var det i meldingen som ikke står til dine forventninger? Venter spent på svar.

2 Likes

Du gjør den klassiske tabben å betrakte kortsiktige kursbevegelser til å forklare innholdet i fundamental informasjon.

7 Likes

Eneste som forventa noe spicy fra i dag er Du og snuppa. Kan ikke si jeg klarer å spore så jævlig mye haus og halleluja stemning her for denne dagen. Men det er flere her, inkludert meg som har sett frem til denne dagen KUN for å høre hvordan ståa er og veien videre. Ikke kom her og gråt over “tapt” gevinst og spre usikkerhet i samme slengen.

8 Likes

Var det knyttet fundamentale forventninger eller kursrelaterte forventninger? Vis gjerne et eksempel hvor noen trodde at dagen i dag skulle bli en kursfest. Jeg har forbannet mandag tjuende over lang tid, høylytt, nettopp fordi utfallet trolig ville bli sell on news med en markant nedgang. Solgte 50% dagen før børsmeldingen av den grunn. Var heldig og kom meg inn igjen på kr 36 med like mye. Og flere andre har også spilt ned den kursmessige betydningen. Utallige ganger.

Fundamentalt sett var det derimot en festdag. Som er hvorfor fallet i prosent er 100% uten betydning.

Problemet? Du er mest av alt en provokatør. Og det lyser en lang vei.

4 Likes

• Expanded to the U.S. and established Desert Control Americas Inc. Hired first U.S. employees, finalized agreement with the University of Arizona, and started local assembly of the first mobile LNC production unit to support the upcoming pilot projects in the United States
• Successfully executed stage two of the MoU with Abu Dhabi based Mawarid Holding Investment. Entered strategic partnership and concluded agreement to launch a dedicated new sales and distribution company for LNC in the United Arab Emirates

Et lite utdrag av julaften for meg.

9 Likes

Var det gjennomgangstonen, at folk snakket om ATH, iom at du hevder at tråden er så ubalansert? For sannheten er at de fundamentale forventningene hadde 95% av fokuset.

2 Likes

Her er takhøyden stor, men du må vise takhøyde for argumenter mot deg også.
Du synes å hevde at dagens fall er basert på noe fundamentalt ?
Hva ?
Hvorfor vil de ikke lykkes ?
Hvorfor er1,4 mrd for dyrt ?

3 Likes

Hvis kursen uten mer informasjon i markedet faller til 33 kr vil jeg anse den som 20 % billigere enn på 42 kr. Og oppsiden er plutselig mye større og nedsiden mye mindre. Bare opp til 42 er det da over 25 %.

Desto lavere den faller uten ny informasjon, desto billigere blir den. Min tese er at markedet nesten alltid tar feil. Enten den ene eller den andre veien. Det som er vanskelig er selvsagt å vurdere om ens egen fundamentale forståelse er korrekt. I dag bekreftet selskapet at jeg har en god forståelse av hvor det befinner seg.

5 Likes

8 prosent er jo ingenting? Om du må begynne å sutre på 8 prosent nedgang, da har du ikke vært borti mye børs-baluba. Tålmodighet er en daytraders verste fiende.

4 Likes

Prisbevegelsen i dag: En diger bearish bar på høyt volum, nesten 8% ned. Sånn sett var dagens presentasjon ingen suksess for DSRT. Det er lett å tenke at nyheter allerede var prisa inn og at markedet hadde håpa på mer.

DSRT er den aksjen jeg selv er tyngst lasta i, og jeg har tro på selskapet. Men jeg er ikke gift med DSRT og kommer til å gå ut mens jeg ennå har en solid gevinst, hvis det blir nødvendig. At man er villig til å gi slipp på god gevinst fordi “man skal være med på hele reisen” er en holdning jeg har vanskelig for å forså.

Prisutviklingen = realitetene. Resten blir fantasier.

Det er verd å merke seg at aksjen falt betydelig samme dag som oppdateringen. Optimisme er fint det, men denne tråden har lenge vært ubalansert.

Antydningen du kommer med om at jeg ikke er inne i aksjen og skriver for å få den til å falle videre syns jeg er lavmåls. Det hindrer rasjonell debatt.

Jeg er klar over at det var noen her som opererte under flere nick, men det kan ikke føre til at alle innlegg som ikke er direkte hausete møtes med mistenkeliggjøring. Uten en viss balanse mister tråden verdi, i alle fall for meg. Du får tro akkurat hva du vil og eventuelt kaste bort energi på det.

Jeg sitter fullasta i aksjen, har ikke gått ut med noe som helst, men har et stopp-loss inne, godt under hvor vi er nå.

Det var knytta mye forventning til meldinga i dag, og prisen går ned med nesten 8%. I stedet for at man diskuterer mulige grunner til dette (tekniske så vel som fundamentale) fortsetter hausingen som om ingenting har skjedd (med noen hederlige unntak, som innlegget til Tekk). Jeg ser ingen grunn til å selge nå eller bli spesielt skremt. Jeg valgte imidlertid å påpeke at det kan være lurt å sikre at man går ut med gevinst hvis ting snur — med andre ord å være med på oppturen uten å være med på særlig mye av nedturen.

Jeg opprettholder påstanden min om at denne tråden er ubalansert. Bare det å påpeke at stop-loss kan være lurt blir mistenkeliggjort.

Folk omtalte på forhånd i dag som en mulig “totrinnsrakett”, “vår julaften” o.l. Jeg registrer at takhøyden for ytringer i denne tråden ikke er av de største.

Good luck with that.

Slett ikke. Jeg har sterk tro på det fundamentale.

Men det kan være verd å forsøke å avlese noe av psykologien i markedet og det tekniske ut fra prisbevegelsen i dag:

  • Dette var en av de kraftigste nedgående på en dag i DSRTs historie, såvidt jeg kan se. Det sammenfaller med en presentasjon. Hadde markedet venta seg mer, hva i så fall, hvorfor var så mange skuffa? Eller er dette en mer ufarlig variant av buy the rumors, sell the news?
  • Antagelig spiller det en rolle at markedet ellers er blodrødt og nervøst.
  • Kanskje spiller varsla renteoppganger inn når det gjelder et vekstselskap som DSRT?
  • Hvilken rolle spiller det tekniske? Prisen var noe strukket til oppsida og en konsoldiering over noen uker vil være helt naturlig (og ufarlig).

Jeg har ikke fasit på hva som er forklaringen, men jeg merker meg at det var en kraftig nedgang i dag og mener det er verd å analysere hvorfor i stedet for å bare gjenta hvor sterkt det fundamentale er.

4 Likes

Markedet håper alltid på mer :roll_eyes:, og da snakker jeg spesielt om den delen markedet som er aktivt her inne :joy:.

2 Likes