Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Endringer i konsernledelsen virker det som. Ordin Husa ut og Breistein tar jobben som COO istedenfor? Penger spart med eventuelt en mann ut, sikkert fint det :slight_smile:

1 Like

Det begynner, slik jeg har forstått det, en ny leder for Desert Control Usa 9 januar. Veldig kommersielt rettet.

4 Likes

Det stemmer sikkert. For øvrig er hjemmesiden til DCG oppdatert med den nye ledelsen. Kommet en ny mann inn.

Hyggelig start på nyåret, fanga opp at den nye sjefen for MDC er på bildet delt på denne saken på LinkedIn. For de som vet hva NCVC er, så er dette et utrolig sterkt hint om hva vi har i vente. Barari (datterselskap av Mawarid) skrev MOU med NCVC tidligere i år på en konferanse i Saudi, og nå jobbes det videre. Barari tar da altså med sjefen for Mawarid Desert Control (Moamen Younis) til dette møtet som nylig fant sted. For de som ikke kjenner til NCVC, så Google det, inngangsport til Spark, Vision, NEOM osv. Alle enorme milliardprosjekter.

Se også kommentar fra MDC ansatt på innlegget som bekrefter det jeg sier.

OKS har tidligere sagt:“There is strong interest from the government and key stakeholders in Saudi Arabia. Mawarid also has other nature conservation initiatives where LNC fits perfectly, and they signed an MOU for further investigation with NCVC at the event. As we prepare for the next stages of growing the business in the region, we will share updates on an ongoing basis.”

17 Likes

Passer som hånd i hanske.

3 Likes

Fredag hadde jeg en lang (ca 42 min) og god samtale med OKS.

Primærformålet mitt var å få bedre innsikt i MDC, Mawarid, prosessene i Midtøsten og rett og slett få bedre forståelse for roller, insentiver (follow the money) og ansvar. Mange på fora antar mye om salget i UAE, men få vet. Jeg tok tyren ved hornene, og har prøvd å få på plass et mer korrekt fundament for vurdering rundt dette.

Jeg noterte ingenting underveis.
Samtalen er (selvfølgelig) heller ikke tatt opp.
Informasjonen under er en oppsummering som best jeg kan etter egen hukommelse. Jeg garanterer ikke for korrektheten, men gjør mitt beste for å dele viktigste punkter.

Det var mange detaljer i samtalen, men hovedpunkter er disse ( mulig jeg kommer opp med flere i etterkant hvis noe blir avglemt):

UAE,MDC og Mawarid:

  • Mdc har i praksis vært kun et nummer i offentlig selskapsregister frem til slutten av september. Ting tar veldig lang tid i emiratene. Nødvendige lisenser har manglet til da. Det har gjort at de ikke har kunnet ansette, bedrive salg eller andre aktiviteter i MDC før helt i slutten av september.
  • Salgsapparatet hos MDC teller nå tre personer
  • Salgsapparatet til MDC skal jage hoteller, golfbaner, private bønder ++++. De skal IKKE drive innsalg mot landområder Mawarid drifter på vegne av myndighetene (hvorfor - se lenger ned)
  • Manglende salg gjennom MDC er derfor helt naturlig : det har overnevnte årsaker ikke vært mulig å bedrive noen form for aktiviteter i selskapet inntil nå nylig
  • Mawarid drifter store landområder for myndighetene. Dette er typisk på 10-års kontrakter.
  • Det er hovedsaklig tre ulike offentlige instanser( han kom med alle navnene, men jeg husker de ikke) som sitter med eierskap/ansvar for landområdene Mawarid drifter.
  • Bruk av LNC på de offentlig eide områdene er en beslutning som fattes av de tre instansene( hver for seg) i forrige punkt, og som jobbes inn strategisk av toppledelsen i Mawarid. (igjen dette med tillit) Å bruke salgsapparatet fra MDC på dette er “bortkastet” da de ikke vil ha gjennomslag.
  • Driften av de offentlig eide områdene gjøres av Mawarid ( f.eks 16 mill trær), men kostnader som f.eks vannforbruk tas av myndighetene. Og der ligger insentivet for myndighetene til at LNC blir brukt - sparte vannkostnader. Idag er det typisk spesifisert at trærne skal ha vann mellom 9-12 hver dag og x antall liter, ny runde vanning i y timer på ettermiddagen osv.
  • Mawarids insentiv for å selge inn LNC er at de får mer å jobbe med ( tar margin på arbeidet), noe som gir de økte inntekter.
  • Tillit er en utfordring i UAE. Alt trikses med. Dette gjelder også sertifisieringer. Derfor er det ikke nok for Desert å komme med objektive og gode data fra ICBA. Folk i UAE er så vant til å bli lurt( blir lovet gull og grønne skoger, men så er det bare juks&fanteri), at de må se resultater selv. Og det er derfor Desert har behandlet enkelte områder med trær langs veinett (offentlig eid), slik at myndighetene selv skal kunne få sett at dette fungerer på “sine områder”.
  • De små salgene som så langt er gjort i UAE, og som har betydelig potensiale på sikt, er gjort av Desert Control Middle East LLC selv i UAE , dvs selskapet de har brukt pre Mawarid Desert Control. Disse salgene virket det som at er en forlengelse og/eller en konsekvens av pilotene de har holdt på med tidligere i Dubai/UAE.
  • DC har over lang tid jobbet med å endre lisensen til Desert Control Middle East LLC ( med fare for at jeg husker feil og at han egentlig sa MDC). De prøver å endre selskapet fra å være fra innenfor ‘trading’ til ‘manufacturing’ ( husker ikke eksakte betegnelser). Dette tar vanvittig lang tid og de bruker et selskap i Norge, som er spesialist på UAE, til å lande dette. Likevel tar det tid. Endring av lisens gir sparte kostnader.
  • Innovasjon Norge har vært til god hjelp hele veien.
  • Mawarid går gjennom en forandring fra å være et familieselskap, til å ha blitt solgt til et annet selskap. Hvis jeg husker rett, så er de nå på børs. Alt dette gir endel endringer internt i Mawarid, men skal ikke ha en praktisk effekt for Desert og fremdrift.
  • Det er nå ingen hindre for verken salg eller leveranse av LNC i UAE. Enheter er klare og de har operatører klare
  • Det gir stor fleksibilitet å ha Mawarid til å behandle landområder med lnc. Mawarid har 11 000 ansatte og kan bruke av de fleksibelt ( leie inn til MDC) ved behov. Dette er en mye bedre løsning enn f.eks å ha fast antall ansatte i MDC. Av denne årsak, og fordi Mawarid får inntekten for arbeidet som går med til å behandle landområdene med LNC, var det naturlig at endel ansatte ble overført fra Desert Control i Midtøsten til MDC.
  • En gjenganger i samtalen er at Desert prøver å gjøre alt riktig. Veldig opptatt av å ikke ta snarveier som av en eller flere årsaker er/kan være dårlig på sikt. De er også veldig opptatt av å følge lover og regler til punkt og prikke.

USA

  • Ny manager for Desert Control USA begynner 9 januar. Han er visstnok veldig kommersielt rettet
  • I februar kan LNC få en form for godkjennelse i Arizona. Konsekvensen av dette, vil være at bønder får 1500 USD per acre hvis de bruker LNC.
  • Generelt fremstod han veldig positiv til tankesett og hvor raskt ting går i USA. Han nevnte f.eks at de har en helt annen tillit til data fra ICBA.

Redigert:
Lagt til ‘Arizona’ ( viktig detalj) for andre punkt under USA

42 Likes

Stor kudos for å både ta praten med OKS og være så transparent i ettertid. DC kunne nok med fordel matet markedet mer med teskje, men uansett gull verdt å få en slik innsikt.

6 Likes

Tilleggspunkt

Emiratene, Dubai, hvitvasking og sanksjoner:

  • De har hatt dialog med banker og ressurs(er) over lang tid. Åpenbart både vært og er på ballen. OKS så ikke så veldig mørkt på dette . Det blir ikke en blokkering hvis det gjennomføres, men en ekstra overvåkning av transaksjoner. Desert gjør det de kan for å være så transparent som mulig. Inntrykket er at ingenting tyder på at evt tiltak vil medføre en form for showstopper for DC.
13 Likes

Det viktigste jeg får ut av dette: alt gir mening, som forventet egentlig. Regulatoriske utfordringer kombinert med grundighet gjør at TTT. Og den grundigheten er kanskje den viktigste årsaken til at kursnedgangen ikke har generert så mye som en svetteperle hos undertegnede. Vissheten om at DC under OKS sine vinger er alt alt annet enn jalla, som betyr at man stort sett alltid får servert pleusible årsaksforklaringer til fartsdumper som måtte ha oppstått underveis.

Kulturen i både UAE og USA er ulik den vi finner i Norge. Men mest fremmed er nok Emiratene med svært stor margin. Som gjør det utfordrende når vi alle benytter norsk tankesett til å kalibrere egne forventninger. Det er kanskje det man kan lære mest av fra året som har vært.

8 Likes

Respekt! Takk :+1:

1 Like

Fearnley har fortsatt trua. Har ikke selve rapporten som det refereres til. Noen som har og vil dele?

3 Likes

Ikke så mye som skrives om Desert, dette er hva jeg finner i artikkelen:

“Agilyx får følge av cleantech-selskapet Desert Control, som meglerhuset påpeker har startet med flere mindre kommersielle prosjekter i De forente arabiske emirater og USA. I løpet av andre halvår 2023 forventes det flere store utbygginger.”

2 Likes

Jeg sikter til om noen har rapporten fra Fearnley. Kan jo stå noe mer der. FA har jeg selv.

Ah, beklager.
Tenkte det var en + artikkel i FA, sjekket ikke.
Nei, Fearnley sine rapporter har jeg dessverre ikke.

1 Like

[quote=“bamse, post:2323, topic:33940”]
Heldigvis er det ingenting som tyder på at LNC ikke virker. Behovet blir ikke mindre heller. Spørsmålet er når og til hvilken pris.
[/quote] Jeg synes det du her nevner er helt sentralt. Dette er situasjonen i et nøtteskall etter min mening. Vi kan ikke forvente større salg i USA i år, men det fremstår som temmelig åpent hva som kan skje i Emiratene i år.

Man kan ikke garantere for større salg i år (utover til Limoneira, hvor man bør kunne ha lov til å ha gode forhåpninger), men mulighetene for at det dukker opp signifikante kontrakter er så definitivt tilstede. Sett på bakgrunn av at selskapet har vært åpen om at det finnes flere interessenter og at det er guidet at inntekter av betydning skal være på plass f.o.m Q1 2024.

1 Like

Absolutt mulig med flere “Limoneira” kontrakter i år.
Desert hadde “field day” i juni. Limoneira kontrakten kom 5 måneder etterpå.

Desert hadde en ny field day i desember,og i etterkant har Limoneira brettet ut hvorfor lnc er så fordelaktig for de.
Data fra Yuma har også modnet, og utover året vil man få enda flere resultater fra andre vekster. . Det er også kjent at Desert i 2023 skal ha flere forprosjekt a la de 50 trærne som de behandlet for Limoneira.
Større kontrakter kan komme i år, men kapitalstrømmen fra de vil nok i stor grad slå inn først neste år.

I tillegg har man en X faktor i at bønder i Arizona kan få 1500 usd i støtte per acre fra februar av.
I kulissene lurer også muligheter for finansielt krydder/støtte/prosjekt gjennom Inflation Reduction Act.

12 Likes

Kommer i julestemning av aksjekursen…
Ikke årets julestemning 2022, men fjorårets, 2021…:santa:t2:

2 Likes

Nyheter i vente ? :grinning:

Det hjelper å rope på @Hpbjorn av & til :wink:

11 Likes