Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Å det har de fått: «We also have some partnership with grower’s in Yuma, Arizona to see if that work with large scale production”
Edit: fra podden “Snelder with Garda”
(Fra 47:10)

Alle bør ha denne i bakhodet:


Når man vurderer mulighetene for at Limoneira tegner en større kontrakt med Desert Control.

Kan alltids legge til egne utregninger, skriblet på et pølsepapir

6 Likes

@bamse . Helt enig. Har selv kjøpt meg inn idag, men mange ubesvarte spørsmål.
Ser at det trenger rør for å pumpe ut LNC.

  1. Hvor lang kan disse rørene være, eller er det selvfall.
  2. Hvor automatisk er dette, eller må containere mates med LNC før utpumping.

Har mange spørsmål.men vi får ta det etter hvert å se om noen gidder svare.:blush:

1 Like

Må mates manuelt, men OKS har uttalt at dette ikke er så arbeidskrevende som man skulle tro. Uten at jeg husker detaljene i svaret (som var relativt grundig). Husker heller ikke om dette var svar på et spørsmål ifb med en kvartalsrapport eller om det var sendt privat fra noen. Forhåpentligvis er det andre som husker dette bedre enn undertegnede.

Ok og takk for hyggelig svar, det er jo positivt, så lenge bøndene får styre dette, men om de må ansette noen fra DSRT for å gjøre dette blir det jo feil.
Har stor tro på dette, men nå er det tapsavskrivninger og avsluttning på året som gjelder. Ser det i flere tech selskaper.
Tror nedgangen stopper her. Er jo ingen av T50 som selger så mye positivt.:blush::blush::blush:

Hvorfor føler du at det er et så stort problem at Desert Control tar seg betalt for å påføre LNC?

Hva snakker du om ansette?
LNC er en pakkedeal. Produkt og tilføring av produktet.

Du har kommet med flere spørsmål som har blitt besvart tidligere, men som du tydeligvis har ignorert.

Nei, du misforstår. Tenkte bare kostnadene hver gang de kommer for å påføre mer at det kan være til hinder. Men du har nok rett, vi snakker jo ikke om småskala. Blir jo bare en liten dråpe i havet når man fordeler det. :blush:

@Lofotaksjer
Jeg spurte han om dette, og mer i samme gate, på epost.

Har ikke svaret lett tilgjengelig akkurat nå, men som @Aaleby skriver så er dette mindre omfattende enn man skulle tro. De har også skisse til løsning(bruke standard utstyr på markedet) klar hvis det blir behov for å mate enhetene med leire enda raskere.

Dette blir jo bedre og bedre. Vi vet jo alle at prosessene i slike ting går tregt. Men vi krysser fingre. Ser i alle fall som bunnen er nådd for denne gang.
Vet noen hvor mange containere som er under produksjon, eller venter på å bli satt inn i markedet…

Jeg er på storbytur og leser forum innimellom… Har vært litt rask i min kommentar. Ser jeg svarte på noe annet enn det du egentlig spurte om.

Uansett - mitt spørsmål(august 22)var :
“A cluster with a production capacity of 60 000 liter per hour, needs to be fed with roughly 2-3000 kg of clay each hour. How do you feed the units with this amount of clay?”

Svaret:

" Operationally this is not a big challenge. The cluster is composed by 4 units (20-ft) containers and as per the unit economics operated by a team of 8 operators (2 per unit) and supported by a team lead and mechanical technician to ensure optimal uptime. As such the cluster works a bit like a 4-cyliender engine. The amount of natural minerals and clays may vary and for certain formulations be even less than your indication. But taking your example of 2,000 kg per hour divided by 4 units and 4 batches per unit per hour that breaks down to 125kg per 15 minutes which can be managed even completely manually, and gets even easier with simple mechanization"

Jeg fulgte opp dette med flere spørsmål a la:
“Takk for svar.
… Men blir det ikke mye manuell lemping/manuelt med (eksempelvis) 125 kilo hvert kvarter?
Er dette sekker a 20kilo? Føres inn maskinelt?”

Og fikk da dette :

"125 kilo var bare eksempel basert på tallene du delte. Som jeg nevnte er volumet mindre og det referanse tallet jeg har delt tidligere er at mens forsøk med bruk av leire uten nano prosesseringen vi gjør krevde opp til 100 kg per m2 landområde gradvis jobbet inn over flere år, mens vi med LNC teknologien til sammenligning bruker mindre enn 1 kilo mineraler per m2.

For de prosjektene av mindre skala vi har kjørt hittil har vi for praktiske formål benyttet 20kg sekker. For større prosjekter vil vi benytte det som kalles «big bags» som er på ett tonn per sekk, og på enda større skala bulk leveranse hvor vi setter opp silotank som kan mate hele cluster. Her et det standardløsninger fra industrien som er hyllevare som da kan fullmekanisere hele prosessen. Ikke noe poeng i å finne opp hjulet på nytt :slight_smile: "

7 Likes

Her er vel bilde av sekkene med leire fra Limoneira filmen:

9 Likes

Jeg antar også basert på den samme filmen at man her bare skal legge på et lag på overflaten med LNC som bildene under. Her trekkes det jo automatisk ned i jordsmonnet ved hjelp av tyngdekraften.


I motsetning til andre filmer/bilder man har sett hvor det påføres ned til røttene med ulike verktøy, eks:


Noen som vet årsak? Kan det være at fks citrus trær ikke har lange røtter? Eller handler det om hardheten på jordsmonnet?

2 Likes

Mener at påføringen skal virke i fem år før man trenger påfyll, så burde jo ikke være et problem at Desert stiller med egne operatører.

Uten pløying(?) er det snakk om 20+ år. Er iallfall sagt det for trær.

Det gjør jo ROI enda bedre👍

Finnes 60-70 millioner daddeltrær i UAE/Saudi. Man kan bare tenke seg potensialet:

5 Likes

Fra q3 pres

4 Likes

The root system of a lemon tree spreads wide in all directions, but it’s relatively shallow, sticking mainly to the top 24 inches of soil .

LNC-
Depending on what will be grown in the treated area, the soil is saturated down to root level (normally 30-60 cm down [11-23 inches]).
Altså mitt i sjiktet til disse plantene.

Vindrueplanter sprer seg også bredt mest i topplaget av jordsmonnet 3-15 inches.
Jeg håper å se noen samarbeider med vinprodusenter også ala Limoneira avtalen.

Forenkler det hele når man kun trenger å påføre på overflaten og lar tyngdekraften ordne resten.

8 Likes

Takk for svar!