Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Tilleggspunkt

Emiratene, Dubai, hvitvasking og sanksjoner:

  • De har hatt dialog med banker og ressurs(er) over lang tid. Åpenbart både vært og er på ballen. OKS så ikke så veldig mørkt på dette . Det blir ikke en blokkering hvis det gjennomføres, men en ekstra overvåkning av transaksjoner. Desert gjør det de kan for å være så transparent som mulig. Inntrykket er at ingenting tyder på at evt tiltak vil medføre en form for showstopper for DC.
13 Likes

Det viktigste jeg får ut av dette: alt gir mening, som forventet egentlig. Regulatoriske utfordringer kombinert med grundighet gjør at TTT. Og den grundigheten er kanskje den viktigste årsaken til at kursnedgangen ikke har generert så mye som en svetteperle hos undertegnede. Vissheten om at DC under OKS sine vinger er alt alt annet enn jalla, som betyr at man stort sett alltid får servert pleusible årsaksforklaringer til fartsdumper som måtte ha oppstått underveis.

Kulturen i både UAE og USA er ulik den vi finner i Norge. Men mest fremmed er nok Emiratene med svært stor margin. Som gjør det utfordrende når vi alle benytter norsk tankesett til å kalibrere egne forventninger. Det er kanskje det man kan lære mest av fra året som har vært.

8 Likes

Respekt! Takk :+1:

1 Like

Fearnley har fortsatt trua. Har ikke selve rapporten som det refereres til. Noen som har og vil dele?

3 Likes

Ikke så mye som skrives om Desert, dette er hva jeg finner i artikkelen:

“Agilyx får følge av cleantech-selskapet Desert Control, som meglerhuset påpeker har startet med flere mindre kommersielle prosjekter i De forente arabiske emirater og USA. I løpet av andre halvår 2023 forventes det flere store utbygginger.”

2 Likes

Jeg sikter til om noen har rapporten fra Fearnley. Kan jo stå noe mer der. FA har jeg selv.

Ah, beklager.
Tenkte det var en + artikkel i FA, sjekket ikke.
Nei, Fearnley sine rapporter har jeg dessverre ikke.

1 Like

[quote=“bamse, post:2323, topic:33940”]
Heldigvis er det ingenting som tyder på at LNC ikke virker. Behovet blir ikke mindre heller. Spørsmålet er når og til hvilken pris.
[/quote] Jeg synes det du her nevner er helt sentralt. Dette er situasjonen i et nøtteskall etter min mening. Vi kan ikke forvente større salg i USA i år, men det fremstår som temmelig åpent hva som kan skje i Emiratene i år.

Man kan ikke garantere for større salg i år (utover til Limoneira, hvor man bør kunne ha lov til å ha gode forhåpninger), men mulighetene for at det dukker opp signifikante kontrakter er så definitivt tilstede. Sett på bakgrunn av at selskapet har vært åpen om at det finnes flere interessenter og at det er guidet at inntekter av betydning skal være på plass f.o.m Q1 2024.

1 Like

Absolutt mulig med flere “Limoneira” kontrakter i år.
Desert hadde “field day” i juni. Limoneira kontrakten kom 5 måneder etterpå.

Desert hadde en ny field day i desember,og i etterkant har Limoneira brettet ut hvorfor lnc er så fordelaktig for de.
Data fra Yuma har også modnet, og utover året vil man få enda flere resultater fra andre vekster. . Det er også kjent at Desert i 2023 skal ha flere forprosjekt a la de 50 trærne som de behandlet for Limoneira.
Større kontrakter kan komme i år, men kapitalstrømmen fra de vil nok i stor grad slå inn først neste år.

I tillegg har man en X faktor i at bønder i Arizona kan få 1500 usd i støtte per acre fra februar av.
I kulissene lurer også muligheter for finansielt krydder/støtte/prosjekt gjennom Inflation Reduction Act.

12 Likes

Kommer i julestemning av aksjekursen…
Ikke årets julestemning 2022, men fjorårets, 2021…:santa:t2:

2 Likes

Nyheter i vente ? :grinning:

Det hjelper å rope på @Hpbjorn av & til :wink:

11 Likes

Noen har nok snappa opp noe bull for DCG angående dette idag!

Noen som finner mer om innholdet i strategien?

« During the meeting, ministers approved the National Strategy for #desertification which will shape efforts to safeguard the country’s #naturalresources until 2030. The framework includes 33 initiatives aimed at preserving #ecosystems, improving the condition of arid and #drylands, and mitigating the impact of #climatechange

12 Likes

Vanskelig å ikke legge sammen 1 +1 her. Rart om lnc ikke spiller en rolle.

Cop28 er som kjent i emiratene til høsten.
Tar det for gitt at UAE vil vise seg frem med gode lokale tiltak til da. Ørkenspredning er vel et naturlig satsingsområde.
Skal de rekke å få på plass noe konkret, så er det vel på tide å iallfall fatte beslutninger om ikke lenge.

6 Likes

@Hayen og @Secundum hjalp nok kursen på starten av dette året vil jeg tro :muscle: Takk for gravingen og kommunikasjonen :clap:

Er jo en selvfølge at den informasjonen som @Hayen skaffet til veie ble mottatt som viktig, avklarende og svært positiv.
Men jeg synes det er svakt av selskapet å ikke gi så avgjørende informasjon ut til samtlige aksjonærer, så lenge det er tydelig at det er bekymringer til manglende fremgang i UAE som har vært hovedårsaken til den svake kursutviklingen.

6 Likes

Helt enig. Selv undertegnede, som har forventet en markedsreaksjon grunnet for høye forventninger


ble overrasket over at MDC fortsatt var som et tomt skall et halvt år etter denne børsmeldingen

OKS har riktignok vært klar på at ting vil ta tid og at man først kunne påregne en kontrakt av betydning til Q4 22, men realitetsorienteringen har nok likevel vært alt for lettfattelig. Sånn sett må selskapet ta sin klare del av skylden for volatiliteten det siste halve året. Imo.

3 Likes

Ha i bakhodet at undertegnede kan glippe på noen detaljer rundt dette. Det er ikke alltid ting blir gjengitt helt korrekt av et mellomledd.

Men han var tydelig på at aktiviteter i selskapet var forbudt inntil nødvendige lisenser var på plass. En gjenganger i flere sammenhenger var bruk av ordet ‘lisenser’ , ikke ‘lisens’.
Så selv om ‘business license’ kom i mars, så trenger ikke det innebære at alt nødvendig var på plass.

Jeg har for så vidt en teori, om at Desert har jobbet med innsalg og forberedende aktiviteter i Desert Control Middle East Llc. Når så Mawarid Desert Control Llc er helt på plass, så overføres de relevante ansatte innenfor dette fra DCME til MDC. Rent praktisk spiller det ikke stor rolle om de ansatte er i x eller y, men det gir et forsprang tidsmessig ift å vente til MDC er helt klar.

Kan forstå poenget, men så er spørsmålet hvor dypt selskapet skal gå inn på dette i presentasjoner. Det vil nok i stor grad fange interesse kun for den harde kjerne her på Ti. Presentasjonene har vært i overkant omfattende selv uten dypdykk i detaljer om selskapsstruktur, ansvar, insentiver osv. Jeg tenker nok at han hadde utledet dette på samme måte ved evt spm på en QA.
Jeg vil for øvrig hevde at informasjonen var ganske langt fra grensen til å være sensitiv.

3 Likes

Mye kunne etter mitt syn vært løst mtp forventningsoppbygningen i markedet dersom dette hadde blitt kommunisert ifb med børsmeldingen i mars. Selskapet hadde forsåvidt sitt på det tørre at det var grønt lys for igangsettingen av den kommersielle fasen, men at ikke alle lisenser har vært på plass har så vidt meg bekjent ikke vært kommunisert tidligere. Som er informasjon av vesentlig betydning. Forbedringspotensial om man spør meg.

2 Likes