Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Ja, enig i det.
Så er det også en kjent sak at ting har tatt endel lenger tid enn selskapet antok. Mulig de ikke hadde sett for seg at det var relevant å informere om.

Redigert :
Så tenker jeg vi skal ha med i vurderingen, at Desert har vært et selskap med få personer i toppledelsen. De er et lite og ungt selskap med begrensete ressurser som prøver så godt de kan. Jeg tenker vi skal gi de litt slakk. Ikke er de børsnotert heller.

2 Likes

Helt klart forbedringspotensiale. Dette burde vært formidlet mer.

1 Like

Det selskapet trenger å guide om er inntekter, og når de sier at man ikke kan forvente noe av betydning før Q4, så kan aksjonærer skylde på seg selv hvis man forventer at ting skal skje fortere. Egentlig viser jo dette at info fra DCG er pålitelig og at de ikke hausser for kortsiktig oppgang på børs.

11 Likes

Men flere av oss hadde jo om ikke forventninger, men forhåpninger om at dette skulle så smått skje FØR det ble kommunisert nå på q så jeg skjønner ikke helt hvor du vil med at aksjonærene kan skylde på seg selv :thinking:

Mulig jeg er treig i nøtta etter en lang dag, men det er klart jeg skulle ha tippet på andre tall i kupongen. Catch my drift? Enlighten me :wink:

1 Like

Vet ikke helt hva du sikter til på forrige kvartalspres, men i etterpåklokskapen så har ikke selskapet selv hausset store inntekter gjennom året. Forhåpninger hadde selvsagt jeg også, men jeg aksepterer det faktum at DCG ikke har villedet.

Good news, både Storebrand og DNB fond øker på listene som ble sluppet nå nettopp.

6 Likes

For å si det ganske så kort så ble vel inntekter av eventuell betydning «utsatt et år» Det var vel først nevnt at det ville begynne så smått å rulle etter q2 22’ å videre inn mot q3 22’ Så kom siste q å plansjene for inntekter mot q3 23’ å videre inn mot 24’ lagt ut. Derfor mener jeg det blir feil å si aksjonærene kunne takke seg selv når man sitter med «fasit» i hånd.

Flott at fondene øker :raised_hands:

1 Like

Det er jo en vesentlig forskjell for vurdering av aksjen å forholde seg til en guiding om at antatt salg av større volum ikke vil kunne forventes før i slutten av året, og det faktum at det faktisk ikke var mulig i det hele tatt med salg fra Mawarid før fra slutten av september!
Hadde markedet visst dette, ville man unngått alle spekulasjonene om hvorfor det gikk så tregt med salget og derav påfølgende kursfall. OKS kunne vel ikke unngå å få med seg disse spekulasjoner? Da kunne en liten opplysende melding om status forklart det hele…

1 Like

Nå er jo september en stund før slutten av året…
Og uansett er det utenfor Deserts handlingsrom hvor raskt eller sent myndighetene i uae jobber. Man kan ikke gi DC skylden for at ting tar tid hos nødvendige offentlige instanser.

Helt ærlig - jeg synes det har blitt mye storm i vannglass her siste døgnet. Små momenter blir tillagt altfor stor vekt.
Det konkluderes også vel enkelt.

2 Likes

Slutten av september er jo ved inngangen til Q4…
Jeg mener ikke å gi noe skyld til Desert for treg saksgang. Poenget er at den informasjon som markedet forholdt seg til, tilsa at alt var klart for salg flere måneder før dette. Men det var jo altså ingen grunn til å begynne å vente på salgsordrer fra forsommeren av.
Om jeg forholder meg til min egen begrunnelse for kjøp og salg, så hadde dette vært av vesentlig betydning for meg å visst både i forhold til timing for kjøp og salg. Jeg hadde i alle fall ikke hatt noen som helst grunn til den gryende bekymring jeg fikk etter hvert som flere måneder gikk uten vesentlig salg.

Redigert: Bommet litt på kvartalene…

5 Likes

Tålmodighet er en dyd.

Hvorvidt DCG vil lykkes i den grad menigheten forventer, vil framtiden vise

Store planer i UAE…

NTB-AFP

16:25:48

Dubai vil «doble» økonomien de neste ti årene

Dubai vil gi internasjonal handel og investeringer et løft og planlegger å doble størrelsen på økonomien innen 2023.

Emiratets leder, sjeik Mohammed bin Rashid al-Makhtoum, la onsdag fram store planer for Dubais økonomiske satsing, som har fått navnet D33. Målene han delte på Twitter, er verdt til sammen 32 milliarder dirham eller snaut 87 milliarder kroner med dagens kurs.

Planen vil doble størrelsen på Dubais økonomi det neste tiåret og befeste stillingen blant de tre fremste verdensbyene, skriver sjeiken i en av meldingene. Målet skal nås gjennom 100 omstillingsprosjekter, legger sjeik Mohammed til.

I løpet av de neste ti årene planlegger bystaten, som er en del av De forente arabiske emirater, å øke utenrikshandelen med 44 prosent og føye 400 byer til listen over handelspartnere.

5 Likes

Merkelig handel i dag.

Har notert meg det samme. Ser ut som det er aktører med ulik agenda. Oppturen så ut til å starte med pumping over to dager(mandag og tirsdag), mens det idag ser ut som det er en aktør som forstyrrer agendaen til den/de andre med å akkumulere.

Ja, en omskiftelig dans mellom algoritmer som vil forskjellige veier. Fint volum, da.

1 Like

Fare for at noen fusker litt og sitter på begge sider av bordet for å få det til å fremstå som om det er volum? Målet er å selge, og man lurer andre til å kjøpe fordi man tror det er faktisk volum?

Får i alle fall ikke inntrykk av at volumet er reelt.

En aksje omsatt er en aksje omsatt, uavhengig av om det er en algo eller et menneske på andre siden? Jeg tok noen lodd her i dag, synes selv det var merkelig spread men fikk både over og under 15… jeg kjenner heller ikke aksjen så godt… :slight_smile:

3 Likes

Google wash trading, så skjønner du hva som kan ha skjedd. Jeg synes ikke at all handelen i dag virket reell.

Generelt altfor mye triksing med omsetning og ordrebok
Og det har ikke blitt bedre med skjult meglerandel og utbredt handel på dark pools.

Hva gjelder sistnevnte, så er det fullt mulig å kjøpe større volum i dark pools, for så å dumpe mindre volum på kjøpersiden på børsen i den hensikt å redusere referansekursen (omsatt kurs ose), eller motsatt.

Jeg vet hva det er (og det vel ikke lov). At noen algoer handler frem og tilbake ser man ofte i papirer med lav likviditet. Jeg kan i allefall bekrefte at xxxk av volumet i dag var reelt :wink:

5 Likes