Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Lovet meg selv at naiviteten aldri skulle nå slike høyder igjen. Nyttig lærdom, om ikke annet.

3 Likes

Har spurt om dette før, men forsøker igjen. Er det noen som vet hvor mye cash de har, og hvor mye de brenner pr Q.
Er jo en emisjonsbølge på børs i øyeblikket, og har nettopp 2 bak meg som kom i min portefølje…:blush:

OKS har estimert at selskapet vil ha cash til ut 2023. Som betyr at en emisjon kan forekomme fra sommeren av, selv om det virker på OKS som om DCG planlegger å tyne dette lengst mulig og at alternative finansieringsløsninger er minst like aktuelle. Verdt å ha i bakhodet at selskapet guider at inntekter av betydning skal tikke inn fra og med starten av 2024. Sammenfallende med når selskapet forventer å være tom for cash.

4 Likes

Jeg har nevnt det før i en post lenger opp å igjen så ser de for seg flere avtaler ala Limoneira fremover enn å tenke på emisjon.

4 Likes

Dette gjelder vel hovedsakelig USA.
For emiratene er det forsåvidt en åpning for inntekter som monner i god tid før 2024.

Med fare for at jeg bommer på viktige detaljer nå…

3 Likes

Godt poeng. Som i stor grad avhenger av at tidligere pilotprosjekter (som det finnes mange av) blir omgjort til mer omfattende betalte prosjekter.

1 Like

Ja, (negativ) trend blir gjerne selvforsterkende. Aksjemarkedet er fin sånn - begge veier.

Nødbrems for hva da? Egen Psyke?
Hvis man ikke trenger pengene på en stund, og fint klarer å sitte gjennom uvær, så er det jo bare å vente på at slottet på den fundamentale grunnmuren realiseres.

Dette blir ren synsing, og fremstår egentlig som gjetting.
Jeg vil heller påstå det motsatte. Med rett avtale, bryter den raskt gjennom ath.
Jeg vil også påstå at DC må være et av selskapene, eller det selskapet, på Oslo Børs som har klart høyest potensiale.

Det er en litt enkel antakelse, og ofte en vanlig feil, å se på kursen og dermed anta at selskapet går dårlig.
Mye har falt på plass for Desert siden notering for 1,5 år siden.
Det som tynger kursen er noe man gjerne ser gang på gang:

  • De som har satt seg inn i caset og virkelig tror på det, har i stor grad kjøpt seg inn for lenge siden. Få har betydelig krutt å dytte inn nå
  • Som alltid har ting tatt lengre tid enn hva endel tror. Det skyldes for DCs del delvis at administrative prosesser hos MDC har dratt ut i tid, at aksjonærene ( ink undertegnede) ikke har skjønt godt nok hvor tidkrevende salgsprosessen er for Mawarid mot myndigehetene i UAE. Og ikke minst - selskapet burde vært litt mer informativ om sistnevnte, slik at forventningene ble mer realistiske
  • Noen større har solgt stort volum i markedet mens man venter på gode nyheter. Sånt tynger kursen når det ikke er nok fundamentale nyheter som trigger nye kjøpergrupper
  • I tillegg…selskapet er på Growth, noe som legger grunnlaget for en mer volatil kurs

Eneste grunnen til å fokusere på kurs, er jo hvis man skal selge på disse nivåer, eller for å prøve å lære seg bedre timing på inngang til neste case/kjøp.
Jeg kunne helt klart fått flere aksjer hvis jeg kjøpte nå. At kursen har falt er det ikke noe å gjøre med. Det er vann som har rent i elven.
Det spiller sånn sett ærlig talt liten rolle for min del om kursen er 10 eller 40 nå. Jeg skal ikke selge på så lave kurser uansett. Og inntil nyheter kommer, så øker jeg jevnt.

Slik jeg ser det, så er det nå følgende risikofelt for kursen fremover:

  1. Vil inntekter kommer raskt nok til at de ikke trenger hente penger i markedet?
  2. Er selskapet god nok på å regne margin på prising av LNC/totalleveranse/partnerskap Mawarid? ( det vet vi faktisk ikke enda)
  3. Hvor god er strategien for DC/MDC/Mawarid i UAE og omkringliggende land? Det vet vi ikke. Det har egentlig ikke vært så mye info om dette, bortsett fra endel gode og utfyllende svar på QA. Samme tema har også vært gjenstand for spekulasjoner og antagelser her på TI. Sannsynligvis er det flere som bommer enn treffer. Jeg prøver å få mer innsikt i dette. Kommer tilbake hvis jeg finner ut noe som er interessant.
  4. Kan sanksjoner fra Eu mot Dubai og Emiratene skape problemer for DC? ( sannsynligvis i liten grad, men fasiten har vi ikke pt). Jeg tar det for gitt at DC har hatt dette på risikoblokka da de inngikk partnerskap med Mawarid, for det er ikke lyn fra klar himmel at det kunne skje. Jeg antar derfor at DC vil ha/har tiltak på plass som ikke blokkerer for salg av LNC til emiratene.
  5. Det siste er selvfølgelig kontrakter . Hvor lang tid før de kommer? Antall? Omfanget? Osv

For øvrig - det er naturlig med mange meninger i negativ retning når kursen faller. Det er alltid en risiko med å være inne i en aksje. Men - det er også en betydelig risiko med å være ute. Man kan gå glipp av enorme oppturer. Og derfor sitter jeg, og øker jevnt. Jeg har satt meg inn i caset så godt det lar seg gjøre uten å være helt “nerd”.

  • Behovet er opplagt , og prekært for stadig flere
  • Markedet enormt stort
  • Produktet fungerer veldig godt i "alle " sandtyper og for "alle " vekster
  • Businesscaset er veldig godt for mange kunder selv med dagens pris på lnc
  • Energisk og transparent ledelse med gode verdier

1,5 år etter notering på Growth kan det være greit å kjøre en øvelse i retrospekt.
Selskapet har fått på plass enormt mye i denne perioden.
Ingenting tyder på at det blir kjedelig kommende 1,5 år

12 Likes

Jeg synes du redegjør særdeles bra i et langt og interessant innlegg.

Og du berører også det jeg selvsagt hadde i tankene, hvorfor være med opp til disse store høydene for så å være med ned i de dypeste daler etterpå uten å ha agert underveis i form av salg.
Og det er nok essensen i det mange av oss blir “offer” for mange ganger. Man har så sterk tro på aksjen(ene) vi sitter i at man lett blir blindet.
Med fasit i hånd vet man jo selvsagt alltid hva man burde gjort anderledes.
Men, turen i DC har vært fryktelig svak etter at den toppet på rett over 40 for et snaut år siden. Jeg tror heller ikke at bunnen traff idag, frykter at den kan falle ytterligere den nærmeste tiden. Vanskelig for min del å vite når og eventuelt om det kommer en emisjon, men pt skal det vel en del til for å unngå det antar jeg.
De har ansatt betydelig med nye ressurser etter hva jeg har fått med meg, sagt på en annen måte, de må hvertfall snart lande noe som gir et betydelig tilskudd på inntektssiden om man skal unngå en emisjon før sommeren er omme.
Tviler på at cashburn framover blir mindre enn hva den var i q3.
Selskap i vekst bruker ofte mer cash enn forutsett, sånn er det nå bare og ting tar ofte lengre tid enn forutsatt for slike selskap.
Ønsker deg og dere lykke til med Desert, håper uansett at det snur oppover igjen kursmessig og at selskapet hanker inn noen hardtslående og levedyktige kontrakter.

5 Likes

Med såpass dårlig stemning på DSRT tråden nå i romjulen tyder mye på at vi er veldig nær en bunn - om enn midlertidig. Teknisk så iaf jeg god R/R idag så kjøpte selv på 13,10. Rimelig oversolgt på hourly, daily og weekly.

Fortsatt god jul og godt nyttår folkens!

6 Likes

Takk for det. Det var litt tilfeldig at ditt innlegg ble utgangspunkt for div kommentarer. Betrakt det som et generelt innlegg ikke nødvendigvis direkte rettet mot deg.

Det blir uansett ikke tema før tidligst neste sommer. Veldig mye kan skje før da.

Ja - de har ansatt.
MEN - de har også overført betydelig antall ansatte til MDC nå i Q4 (?).
Kostnadsbasen er redusert.

Lønnskostnadene ( se rett over) bør iallfall bli lavere fremover. Det sagt - de skal øke på med noen ansatte i USA.

Diskusjonene på tråden bærer i stor grad preg av drøvtygging og stirring på kurs.
Ting kan/vil forandre seg fort med nyheter.

4 Likes

Det å tviholde på aksjer mens kursen raser, har vel mange av oss smertelig opplevd?
Når man mener å forstå og kjenne selskapet ut og inn, kan det være lett å bli overbevist om at du som langsiktig vurderer riktig og at alle dem som selger ned kursen tar feil.
Den eneste klokskapen man virkelig kan stole på i aksjemarkedet er etterpåklokskapen!

Hadde det vært Equinor med 60 % økning på ett år , ville jeg vært med på resonnementet, men drøy dobling for et mini-selskap med et eventyrlig potensiale…det kaller ikke jeg “stor høyde”.

Det er mer å betrakte som en liten knaus rett ved parkeringsplassen til Mt Everest.

Lett å ha en mening om dette i etterkant. De fleste som er aktive her på tråden har hatt det fundamentale som motivasjon for å investere i caset og da er det nærliggende å forbli investert så lenge selskapet leverer som man bør kunne forvente. Kursutviklingen på kort sikt er ikke en fasit på om man har feilet på dette punktet. Det er ikke jakten på røde flagg som har gått skeis (jmf PCIB). Men som trader vil man helt riktig ha gjort et ytterst dårlig håndverk.

DC har vært særs volatil fra første stund, som gjorde det umulig å bli med helt opp til kr 40 om man var redd for dype daler. Heller ikke rart at et umodent case med skyhøyt potensial svinger så mye når det nettopp har vært potensialet som har drevet kursen og ikke inntekter som man kan regne på.

Og man lærer gjerne av erfaringer underveis, som at den første turen ned til kr 16-17 ikke var tilfeldig og gjør sine valg deretter. Selv om valgene ikke nødvendigvis handler om troen på caset, men en erkjennelse av hvordan markedet tolker det fundamentale her og nå. Samtidig som det skal sies at det er lettere for undertegnede å agere opportunistisk enn for en som @Hayen, som sitter med betydelig flere aksjer.

2 Likes

Ser at @Zlon ikke forsto hva jeg mente. Var kun et forsøk på å beskrive hvordan jeg personlig har brent meg mange ganger i markedet.

Når det gjelder det å være langsiktig fordi man tror på fremtiden til et selskap, så er det ikke nødvendigvis alltid like lurt å være konstant investert. Noen ganger er berg og dalbaneperioder så opplagte, at det kan være fornuftig å gå midlertidig ut helt eller delvis, selv om man fortsatt er langsiktig optimist på selskapets vegne. Er det ikke dette f.eks. @Aaleby gjør i her?

4 Likes

Begge kan ha rett. Hva som er riktig kommer an på tidshorisont og strategi, og varierer fra person til person. Selv tilhører jeg gruppen som er ferdig handlet, og skal sitte på aksjene til selskapet er modent (med mindre det fundamentale endrer seg).

4 Likes

Tror du har glemt halve historien så jeg vil skrive om litt :
Men - det er også en betydelig risiko med å være ute. Man kan gå glipp av enorme oppturer og enorme nedturer. Man kan faktisk gå glipp av å miste alt (konkurs).

Når en aksje faller jevnt fra 40 til 13 og volumet forsvinner er det mange som sitter med tap og føler seg innelåst i aksjen og vil ut. Disse vil trolig holde igjen kursen fra å stige noe særlig. Det må derfor komme nyheter om betydelige inntekter for å løfte kursen.
Jeg tenker derfor at av alle @Hayen`s punkter er det ett som skiller seg ut :

Hva kommer først av inntekter & emisjon ?
De har vel allerede sagt at inntektene først kommer i 24, så da kan man jo tenke sitt.

1 Like

Hovedsakelig Storebrand fond som kjøper det retail selger om dagen :slight_smile:

2 Likes

Har følgt DCG fra deres launch fra sidelinjen. Visjonen til selskapet er jo en world changer, men det føles for meg at kr 13 og en value på kr 580 MNKR er alt for høyt da det er priset på inntekter frem i tid.
Vi ser flatt over hele børsen/ Europa det siste året att disse selskapene med gode visjoner og vekst blir knall hardt straffet da inntektene ikke er tilstedet og at livets rett for slike selskaper er liten.
Jeg har kjøpt en lytte post i går her, men det er kun for å følge kursen mer daglig. Skulle jeg gått inn nå måtte det vært short, ned mot 5-6kr.

Hvor høyt en aksje som dette prises i en slik periode som nå, er jo også avhengig av hvor stort det fremtidige potensialet faktisk er, og ikke bare hvor lang tid det forventes å ta før inntektene kommer. I et slikt perspektiv er faktisk dagens prising av denne aksjen svært rimelig fordi det tenkte potensialet er så enormt.

Ja, hva med acc, den gang aow, hynion, Argeo etc som ble lansert der hver og en kjøpte på launch day.
Det er ikke gitt att en lykkes. Jeg kan fortså høyere prising i olje, fisk etc der det er mer sannynlig at en kan lykkes frem i tid. Men til og med disse har vært totalt feilrpriset i den tiden vi er i nå.
Se Argeo f.eks som jeg mener nå er en klar BUY da det har kjørt emi og har kapital over dagens verdi. 8kr til 1,7 på ett år med mulig inntekt på 200 MILL i 23. Brutalt for mange som kjøpte på bølgen der alle kjøpte med lansering.

1 Like