Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Forsterker følelsen av en bra match:

Og sånn forøvrig, innsikten i LNC sin virkemåte er det lite å si på

I operativt modus:

17 Likes

Storebrand fond med uendret beholdning for desember. Da er det en ganske merkelig sjonglering de driver med mellom en rekke ulike konti. Vet ikke om alle endringene faktisk er en del av handelsvolumet.

Kan du utdype? Tenker du at disse nominee kontiene som av og til handler blir brukt av Storebrand?

Det virker som de sjonglerer mellom konti i JP Morgan, Morgan Stanley, UBS og DNB meglerkonto innlandet. Kanskje flere også. Med andre ord når du ser disse på aksjonærlistene for tiden, så virker det ofte som det har noe med Storebrand å gjøre.

Mavarid produserer vel ikke noe LNC? Deres oppgave er noe annet. Jeg gjetter på at det nesten er så galt som det kan bli å anta at Mavarid produserer så mye LNC de er i stand til. Det er i alle fall 11 produksjonsenheter og en mengde folk har blitt opplært til å betjene dem dersom jeg ikke helt har misforstått.

1 Like

Var ikke undertegnede som skrev den biten :wink: Mitt innlegg var et svar på nettopp det. Eller mer korrekt; feilaktige forventninger. Og det var postet for et halvt år siden.

Beklager hvis jeg var litt uoppmerksom her. Ved en feil hadde en e-post jeg hadde fått fra Telenor. Denne eposten viste til et innlegg i Småprat du hadde skrevet for ikke lenge siden og jeg gikk inn på oversikten over slettede innlegg og hentet innlegget og trodde jeg svarte på et svar du fikk fra en annen.

Har gjort et lite dypdykk i presentasjonen nå sist hvor bl.a Robert Masson& Edgar Gutierrez deltar fra henholdsvis Limoneira& university of Arizona å av egen investering blir jeg mer&mer bull på at DC kan ta en stor del av kaken i tidlig fase med LNC. Sett bort ifra Desert Control, kurs& volum….at det står så dårlig stelt til med vann «over there» er skremmende. Når Edgar ytrer «we and the farmers see such a challenge we haven’t seen for 130 years of farming. Limoneira å deres store prosjekt(Chile, Argentina og us = 15.000 acres for 170$ 1 acre foot of water contra farmers 2000$ for 1 acre foot of water på respektive farmers ground. De siste 20 årene har Colorado river mistet 5 mill acre feet of water fra 16,5 til 11,5. 90% av vannet blir brukt i production fra November til March. Resten er på sparebluss. Med den globale oppvarming pr nu mangler de 5 mill acre feet of water pr år!!! Det er snart slutt på Colorado river!! De ser det, men verden ikke.

De to første pilotene alene med paprika & vannmeloner så i dyrket sand en overlevelse de aldri hadde sett maken til med LNC! (Banking of soil moisture, increase intensity & decrease frequency å det alene er jo helt rått. Hvilket firma pr. nu med produkt kan måle seg med LNC?
I nuet har DC 31% av jordens klode til å gjøre piloter på.
Vi ble alle & verden tatt på senga av dette produktet når det ble lansert & det er i mange hvis ikke de flestes øyne fortsatt for godt til å være sant. Vi aksjonærer med trua får bare smøre på med krem å investere etter fornuft&lommebok, men det skal fremdeles lite til for å spå at bolaget vi har penger i vil genere økning av verdi samt validation of product for farmers.

Edit: begynner å gå tom for teskjeer! Å har kjøpt i dag å fått snittet ned til 19,01 🤌🤌🤌

9 Likes

Ikke bare det, men det er også snart slutt på grunnvannet som er vel så viktig for bøndene. Og det vil ta flere tusen år å få undergrunnsreservoarene fylt opp igjen når det først er tomt. På bare noen tiår har moderne industrialisert gårdsdrift nesten brukt opp rubbel og bit. Vann som stammer fra en istid 15-20 000 år siden. Man kan saktens spørre seg hvordan USA skal kunne opprettholde matproduksjonen i årene som kommer.

(Anbefaler dokumentaren Til siste dråpe om man ønsker å få seg noen grå hår av bekymring)

7 Likes

Den store arven fra “moder jord” er snart brukt opp. Kontoen nærmer seg tom, men forbruket fortsetter i samme takt.

Usa sliter med todelt problematikk som både du og @anon6994212 nevner. Grunnvann tømmes (anbefaler igjen dokumentaren på Nrk “Til siste dråpe”) og at det rett og slett kommer for lite nedbør, spesielt som snø, i USA.

Timingen for å lansere lnc kunne (dessverre) knapt vært bedre.

5 Likes

Går de helt tomme for vann, så hjelper vel ikke en gang LNC?

Alltids mulig å omgjøre saltvann, hvor en av fordelene med LNC er at det minsker saltinnholdet i jorden. Nå er det noen tiår til det er helt tomt, men restriksjoner må innføres lenge før man kommer så langt. Det meste tyder på at tiden hvor der var mulig å stikke hodet i sanden er i ferd med å renne ut, for godt. Allerede i år vil myndighetene begrense uttaket fra Coloradoelven drastisk. Og det er nok bare starten.

2 Likes

Da satser vi på at de stikker LNC i sanden i stedet for hodet! :grinning:

2 Likes

Jeg har tidligere snakket om web siden som tilbyr AI.

Morsomt leketøy. Linken følger her.
Jeg spurt AI om:

Are there Any nations in contact with company Desert Control regarding preventing decertification

Yes, numerous countries are in contact with Desert Control regarding preventing decertification. These countries include the United Arab Emirates, Saudi Arabia, Qatar, Kuwait, Oman, Bahrain, Jordan, and Iraq.

Og

The univercity of Arizona have been cooperating with Desert Control, have they been successful.

Yes, they have been successful. University of Arizona researchers have been working with Desert Control, a company that develops innovative solutions to combat desertification, since 2016. The collaboration has resulted in the development of a sustainable, low-cost method of capturing, storing and utilizing moisture in the soil to reduce desertification. The method has been successfully tested in pilot sites in Arizona, Mexico, and Chile.

Og.

Er Mawaid en bra forhandler for Desert Control i UAE og kan de lykkes?

Ja, Mawaid er en bra forhandler for Desert Control i UAE. Mawaid har stor erfaring med klimatisering og aircondition-teknologi, og de har et sterkt fokus på å tilby kostnadseffektive løsninger som er tilpasset den unike klimatiske situasjonen i UAE. Med Mawaids dedikert kundestøtte, effektive løsninger og innovative teknologier, har de alle de riktige ingrediensene for å lykkes i markedet.

——————————-
Prøv selv om dere har spørsmål.
NB.
Trodde jeg måtte spørre på Engelsk, med den svarer på alle språk.

5 Likes

Det hadde vært interessant å visst hvor mye forbruket av vann må reduseres for å komme i balanse med nytt tilsig til grunnvann.

I realiteten et umulig regnestykke når bønder blir tvunget til å hente opp grunnvann stadig dypere i et forsøk på å kompensere for minskende tilgang til vann fra Coloradoelven. Som er én av mange besparelser ved bruk av LNC; mindre vannforbruk->lavere drivstoff/energiutgifter.

Typisk er at bøndene støtter seg i større grad til grunnvannsforekomstene i tørkeperioder. Som sikrer ressurssterke tilgang til nok vann uansett hva. Som å pisse i buksa for å holde seg varm i lengden.

1 Like

Kom det frem noe interessant (DC relatert) i Limoneira presentasjonen ?

Ligger her:

https://investor.limoneira.com/static-files/73ee7636-4910-410f-b33d-6545340a1fcf

Ikke som jeg kan se, men det er strengt tatt ikke så rart heller.

Hovedsakelig av to grunner: bruk av LNC handler om å bekjempe utfordringer av negativ art. Som Limoneira neppe føler for å ha fokus på i en slik presentasjon. Og samarbeidet med DC kan ikke sies å ha særlig tyngde før en investeringsbeslutning er tatt.

Fult fokus på vannforbruk om ikke annet. Det er da noe å ta med seg mens vi venter.

Their overall mission is to increase awareness of agriculture’s use of water.

As California continues to move aggressively on its water conservation policies, we must bring awareness to our customers on the importance of water rights and water security for the benefit of all our community, including the agricultural community. I look forward to working diligently with our statewide farming community.”

2 Likes