Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Om ikke prisen er avgjørende, så er de kanskje redde for at LNC skal gjøre mer skade enn nytte?
Jeg skjønner dog at det er komplisert å utstede garantier for virkning, men kanskje de som et alternativ kunne utstede garantier for at LNC ikke skal medføre risiko for å skade jordsmonnet?

Jeg har ikke sett noe rundt at dette er en mulig problemstilling.
Hvor kommer denne tanken fra?

Kun en ren spekulasjon fra min side på hvor det kan være mulig at skepsisen ligger.

Synes ikke det høres ut som noen god løsning, hvordan skal man måle dette forutenom å kanskje ha en arbitrær terskelverdi som skal nås for å påvise effekt? I verste fall får man ikke betalt dersom en slik terskelverdi ikke oppnås. Man kan jo også se for seg at man havner i tvister hvor kunde mener effekten ikke er ihht. det som er garantert osv.

1 Like

Ja, det er en “jungel” av problemstillinger. Mange mulige feller

Har stor respekt for deg @rockpus mtp dine poster i flere tråder, men her er det nesten så jeg ikke tror hva jeg leser. Hvordan i all verden skulle LNC gjøre mer skade enn nytte for forbrukeren å videre at det kanskje kunne vært en ide å utstede garantier for at produkter ikke skal kunne skade jordsmonnet?

Produktet er testet gjennom utallige piloter å testingen pågår fremdeles. Mawarid har maraton testet det over flere år å «tatt halve selskapet» da de kom fram til at this is it. Limoneira oppnår resultater uten sidestykke å kommer til å betale fine penger for neste prosjekt de allerede har ytret på flere hundre tusen trær. I UAE/USA kan det komme melding any time om nye kontrakter.
Ja det er lov å være utålmodig å jeg skulle gjerne sett utvikling raskere, men lytt til selskapet. Det bygges et solid fundament nå i år å så vil det bli heftig kursutvikling i 24’

4 Likes

Jeg var innom Plantasjen og fikk hjelp av en dame som virket kunnskapsrik. Tenkte jeg derfor kunne spørre henne ut litt uten å nevne DC.
Spurte bare om hva hun tenkte om å tilsette leire i sandjord for å forbedre jorda slik at den bedre kunne holde på fuktighet.
Det mente hun ikke var lurt fordi jorda lett kunne bli “betongaktig”. Det kunne hindre planterøttene å få nok luft. Hun ville heller at jeg skulle legge gress på sandjorda og vanne gjennom gresset.

Dette gjelder nok ikke for “ørkenbekjempelse” som, jo er DC sin ide, men jeg tror kanskje mange vil være skeptiske til å tilsette leire til sandjord som er for tørr.
Vet det er små mengder DC tilsetter men det kan kanskje være en årsak til at ting tar tid (?)

Jeg har ikke fulgt DC så tett i det siste, men jeg har en anelse at det ikke er å stoppe ørken de forsøker å selge inn for tiden, men jordforbedring (?)

1 Like

Dette er fordi du kommer til å tilsette en enorm mengde forholdsmessig ift hva DC gjør med LNC.
Alternativt kan du sikkert få til dette på en god måte hvis du bruker 1 år ( eller 7) på å bearbeide sanden.

Fremstår spekulativt når bruk av leire i sandholdig jord er en gammel og etablert metode i Midtøsten for å motvirke tørke/stort vannforbruk… Problemet har vært kostnad i kroner og tid.

6 Likes

Tror kanskje du misforstår meg her. Jeg er jo 100 % enig med deg i at LNC er testet på alle mulige måter og burde for lengst ha god nok dokumentasjon! Alle vi som har satt oss litt inn i dette caset, vet utmerket godt at LNC ikke på noen som helst måte kan skade jordsmonnet.
Jeg spekulerer kun over hva som kan være grunnen til den merkelige skepsis som synes å være et hinder i UAE. Når man da antar at bønder i regionen kanskje er svært skeptiske til slike nye metoder, kunne en garanti for at de ikke skal risikere noe om de er villige til å prøve, kanskje vært en farbar vei.

Poenget med LNC er vel at den er så tyntflytende at den trenger ned til røttene, i stedet for å legge seg som en “betonghinne” på toppen?

3 Likes

Som @Hayen sier har man brukt leire i sand i lange tider for å motvirke tørke / bevare fuktighet. Problemet har vært at man trenger enorme mengder leire for å få effekt, opp til 100kg leire pr. kvadrameter sand, og så må det blandes og fordeles jevnt, noe som heller ikke er enkelt.

Desert sin patenterte teknologi er unik i det at man «spalter» leiren i bittesmå partikler (derav nano) – slik at man sitter igjen med små flak av leire. Disse flakene har en overflate på 25-2000 nm, og en tykkelse på 1-10 nm. Vi snakker altså her om bittesmå leirpartikler.

Disse nanopartiklene er negativt ladet, og binder seg med vannmolekyler som er positivt ladet.

Ikke bare får man da en homogen fordeling av leiren, man tilsetter luft i miksen (tenk Stratos med bobler) slik at massen ikke klumper seg. Med denne metoden reduseres både mengden leire, og mengden vann man trenger å tilsette sanden – rundt 40L vann og 1 kg LNC per kvadratmeter sand.

Desert er de eneste i verden som har patent på denne teknologien…! Er det virkelig ikke verdt mer enn 580 mnok? :exploding_head:

16 Likes

Alt dette vet egentlig Bamse. Smålig det han driver med nå syns jeg.

Skjønner ikke helt hva jeg har gjort galt, men hvis dere ikke liker annet enn lovprising blir det ikke mye diskusjon.

4 Likes

God gammeldags bais. Et dårlig forsjøk sådan.
Se til rockpus. Der har man flere diskusjoner verdt å ta.
Det du kommer med er så langt borti tåka.

Tror du amerikanske bønder eller kunder av Mawarid blir redde av å lese kommentarer her inne eller tror du kursen synker fordi investorer blir redde ?
Makan til tullball!
Det må jo være en årsak til at kursen er der den er. Årsaken er ikke meg. Sorry for at jeg blander meg inn.
Reaksjonene gjør det ikke mer fristende å skrive.
Tror forresten jeg har gjort det bedre i DC enn de fleste her inne. Håper for deres skyld at det går bedre fremover.
Årsaken til den svake kursutviklingen tror jeg er mangel på kontrakter og dermed frykt for emisjon.
Det er i alle fall ikke pga meg.
Hva mangel på kontrakter skyldes må gudene vite. Jeg kommenterte på det Rockpus skrev om. Det var visst en stor tabbe.
Jeezez

3 Likes

Mulig, det skyldes i hvert fall ikke mangel på haussing.

2 Likes

Haha, dette er faktisk humor. Tror jeg selv må ta en tur på Circle K for å gjøre litt research på Equinor :joy:

Jeg researchet Orkla på toalettet. Analysen er klar: det går rett i dass det papiret der…

Alt du skriver er tullball.
Sparker ned vidåpne dører som har blitt diskutert av samtlige her inne i et dårlig forsjøk på bais.

Ingen her som klandrer deg for børskursen. Skjerp deg.

6 Likes

Tidligere var Bamse en respektert debattant her på forumet, det er trist å se nivået han har falt ned til i det siste her på DC tråden :confused:

1 Like