Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

OK, skal skjerpe meg.
Det har vært en stigende trend siden 29 desember :rocket:
Snart kommer pengene til å velte inn :dollar::dollar::dollar::dollar:
Snart kvartalspresentasjon. Da skyter aksjen opp :chart_with_upwards_trend:

2 Likes

Helt seriøst bamse; mener du at dette er beskrivende for denne tråden, hauss av den typen?

1 Like

Nei, det er satt på spissen.
I dag mente jeg å kommentere Rockpus som lurte på om kundene er skeptiske eller forsiktige, noe jeg synes var en fornuftig tanke.
Det er sikkert noen som er skeptiske til å tilføre leire inntil de ser resultatene av prøveprosjektene.
Men det var fy fy, og som alltid kom min person straks i fokus.
Jeg er garantert ikke den eneste som blir drittlei her i tråden.
Prisverdig at du gidder å være her.
Jeg leser stadig mindre, og det blir neppe mer etter dette.
Tydelig at mange frykter enhver diskusjon.

1 Like

Blir som høna og egget; umulig å vite hva som kom først, for du er jaggu flink til å hive bensin på bålet selv også. Som gjør at andre blir stadig mer triggerhappy når du kommer med et nytt innlegg. What comes around goes around.

Ja, jeg har alltid likt å kaste ut brannfakler for å få i gang diskusjoner, det har du rett i.
Men jeg synes ikke jeg gjorde det i dag.
Jeg synes denne tråden er full av sutreunger som bare ønsker å lese om hvor flinke de er og hvor bra alt skal bli. Blir ingen diskusjon av det.

Det er helt greit å argumentere mot poengene mine, det er det jeg ønsker. Husker bl.a jeg skrev om Kina og deres kamp mot ørken. Da svarte du på en overbevisende måte på det jeg spurte om og jeg ble overbevist.
Men den andre sutregjengen blir bare fornærmet og skal ta den som våger å utfordre idyllen. Det gidder jeg ikke å delta i.

Det er givende å diskutere sak så fillene fyker. Men å diskutere anonyme nick og at den er sånn og slik blir litt for dumt.

Tror nok det er flere enn Bamse som reagerer litt på en litt udefinerbar «sint» undertone hvis man kommer med kritiske innlegg. Tror Rockpus har helt rett i at både potensielle brukere og landbruksmyndigheter er skeptiske til å ta i bruk nye produkter i frykt for irreversible skadelige endringer. Dette er jo en av grunnene til at DC gjennomfører så mange forsøk i ulike jordsmonn og med mange ulike planter. Mulig det også må endres på forskrifter og lovverk for å kunne ta i bruk nye produkter. I så fall kan ting ta litt tid.

Markedet venter på en avtale hvor det er åpenbart at marginene er gode, enten ved at arealene er store og enkle å behandle eller behandling gjennom eksisterende vanningssystemer. Var i utgangspunktet svært skeptisk til Limoneira-avtalen, men ble veldig positivt overrasket over at de har fått ned behandlingstiden per tre. Det betyr også at de kan få brukbare marginer på behandling av trær også. Har ikke mistet trua, men er forberedt på at ting kan ta litt tid…

10 Likes

Tar nok lengre tid enn folk tror,
DCG guider vel bare behandling av 1000 hektar i 2023. Jeg vet ikke hva det tilsvarer i inntekt, noen som har anslag? DCG forventer også ikke noen andre inntekter enn fra pre-projects i 2023, så ja dette tar lang tid. Håper inderlig de har en god plan hva angår finansiering.

Godt å se at noen oppfattet poenget riktig.
Tror for øvrig at vi kan være sikre på at at både Mawarid og Desert sin ledelse evaluerer status og vurderer årsak til tregt gjennombrudd i UAE. Mange av de potensielle flaskehalser kan nok komme til overflaten bare ved å prate med de riktige folka i området.

2 Likes

Du har rett. USA har ikke de samme strenge regler og forskrifter som UEA. Derfor vil det gå fortere der, samt at myndighetene har midler som vil bli brukt rettet mot jordbruk og tørke.
Men, når tiden er inne…
Så kommer UEA.
Og, det kan skje når som helst. (Får vi håpe).Det har tross alt gått lang tid…

2 Likes

Det er nok rimelig å anta at gjengen i DC har tenkt på noe så elementært som forholdet mellom jord, luft og vann.

2 Likes

Helt seriøst og uten forsøk på sarkasme eller lignende :
Hvor kommer denne ideen /påstanden fra?

Det er så langt absolutt ingenting som tyder på at lnc har noen som helst negativ effekt på jordsmonn, snarere det helt motsatte?

Grunnen til at DC kjører mange tester/piloter /ab-tester er:
De ønsker et solid dokumentert grunnlag for at LNC fungerer godt for planten, hvilken reduksjon det gir i vannforbruk og hvor god avling redusert vanntilførsel gir.

“Irreversible skadelige endringer” er, så vidt jeg vet, en oppkonstruert problemstilling som kun eksisterer her på forumet.

4 Likes

Foreslår at du LESER hva jeg skriver en gang til. Har aldri påstått at LNC medfører noen form for irreversible skadelige effekter. Jeg skriver at det kan være en skepsis blant landbruksmyndigheter og brukere mot å bruke nye produkter da DE kan være engstelige for gjøre noe irreversibelt. Ta miljøsiden, hvor jeg har erfaring fra, er det et svært strengt lovverk i forhold til å gjennomføre tiltak av ulik art. Dette stammer fra en lang liste av tidligere tabber. Lite trolig at man kan ture frem som man vil i landbruket heller. Her er det sikkert store forskjeller i lovverk mellom land som Jens59 var inne på.

Skriver derfor også at EN av grunnene til at de tester ut LNC helt sikkert er for å vise, over en gradient av ulike jordsmonn, at det ikke er skadelig. Bør være et tillegg til de åpenbare grunnene du nevner» De ønsker et solid dokumentert grunnlag for at LNC fungerer godt for planten, hvilken reduksjon det gir i vannforbruk og hvor god avling redusert vanntilførsel gir.»

For å konkludere: jeg tror overhodet IKKE at LNC har irreversible negative konsekvenser! Tror bare myndigheter og brukere har en viss skepsis, og i tillegg være begrenset/styrt av lovverk i forhold til bruk av nye produkter. Tror noe av ventetiden skyldes dette.

Faktisk litt overrasket over ett så kraftig tilsvar på et innlegg man ikke gadd å lese ordentlig en gang.

6 Likes

Det er flott med for & mot argumenter, men jeg forstår ikke skepsisen som har dukket opp i dag.
Den patenterte teknologien gjør sand og forringet jord evnen til å holde på vann og næringsstoffer slik at man kan skape dyrkbar mark og for å redusere vannbehovet for de etablerte landbruksområder, skoger, trær og grønne landskap hvor forskningen har påvist opp mot 50% vannbesparelse der brukere kan bestille jordbehandlinger for landområder og spesifikk vegetasjon, trær og landbruksvekster.
Bekreftelsen er Mawarid samt at de har vunnet 70 internasjonale priser for grønn innovasjon.
De har vunnet Katerva prisen som blir omtalt som Nobelprisen i bærekraft knyttet til mat og vannsikerhet noe som igjen fører til at de får treffe investorer som ikke bare investerer i aksjer, men bidrar med enkeltsummer til prosjekter de tror på.
Ting tar tid for de tenker stort, holder fokus, de har startet smått, men handler raskt og designer alt for eksponentiell skalering. Salg og kommersialisering mot bærekraftspåvirkning og samfunnsansvar er såklart en kjempe utfordring.
Når forskerene fra ICBA har validert produktet for godkjent burde mye av dagens skepsis være borte. Det som blir spennende fremover er resultatene fra diverse laboratoriene mht næringsinnhold, sødme og holdbarheten i det som er dyrket. Det er sikkert også noe forbrukerene vil se svart på hvitt, men det burde være like rundt hjørnet.

3 Likes

Er det så vanskelig å skjønne at hvis alle var overbevist om at det bare er positivt å tilføre leire så ville LNC ha solgt seg selv. «Too good to be true» har vært skrevet mange ganger.
Hvorfor blir mange da så hårsåre hvis noen prøver å forstå hvorfor ting tar tid?
Er dere sutreunger eller investorer?

Det er ingenting som bare er positivt. Alt har positive og negative aspekter og det ville vært merkelig (og skremmende) hvis bønder hoppet på uten å vurdere konsekvensene. Derfor prøveprosjekter.

Leire gir bedre evne tilå holde på vannet men samtidig gir det dårligere drenering, mer kompakt jord og mindre luft i matjorda, ikke alle planter har røtter som greier å trives i leire. Nå er det sikkert mange som gråter allerede og som tror jeg prøver å baisse for å senke kursen, så jeg foreslår at dere heller leser selv : (Hayen, du trenger ikke skrive at mengdene er små. Det vet alle. Poenget er at man alltid må vurdere positive og negative aspekter før man handler. Ikke verre enn det)

Edit:
@Andre10k og @nyrud har mye å berike debatten med ser jeg :rofl:

1 Like

Jeg tenker du må løfte blikket ut fra Plantasjen - tankesett, Se på/forstå hvordan jordsmonnet er der LNC er aktuelt å bruke, og i tillegg gå gjennom ca siste 20 foiler fra q3 presentasjonen.
Da ser man at plantene som får LNC trives tildels vesentlig bedre enn de som ikke har fått.

Det er vel ikke behov for å dra debatten ned i et slikt ordspråk? Å stemple andre med sånne uttrykk kan vanskelig kalles veldig modent

De som er kritiske med spekulative/oppkonstruerte påstander, i en slags innpakning om at dette er definerte reelle problemstillinger, må vel kunne tåle å møte motargumenter/motstand

7 Likes

Takk for første del av innlegget her, tipset om å se foilene fra q3 presentasjonen, er nyttig.

Men hvis jeg forstår problemstillingen dere diskuterer så er det i bunn og grunn at ting tar tid. Er det spekulativt eller oppkonstruert? Kan noen liste opp alle tenkelige argumenter for at fremdrift i UAE går tregt?

jeg synes det kan se ut som @bamse med flere har et poeng her, så jeg tenker da at kanskje flere debattanter burde tenke på hva han diskuterer. Istedet for å prøve å ufarliggjøre argumentene og person?

Ang bamses anekdote fra plantasjen, ja det er søkt, og lite relevant. Fair enough. Men hvorfor tar det tid?

4 Likes

Unnskyld, kunne ikke dy meg. Men, dette blir en legendarisk påstand her på tråden. Heretter kalt «Bamsemums».
Og, du gir deg ikke….
Ta en pause.

2 Likes

Selskapet har ventet på lisens som de omsider fikk i September.
Dette burde de har formidlet bedre ovenfor markedet, syns jeg.
At det enda ikke har løsnet siden det er kjedelig, tungt marked i UAE å trenge seg inn i som utlendinger.

Hvorfor bamse mener det er et ekkokammer for hausere stiller jeg med undrende til.
Får lære seg å scrolle oppover, eller holde seg til bjørnetråden.
Nytter ikke å bare skyte inn tomme påstander fra tid til annen.

2 Likes

Denne er betydelig eldre enn september. Snakk om utydelig informasjon i ettertid. De får ikke ut året før jeg hiver aksjene for å si det sånn. Desert Control on LinkedIn: LNC now available for adaptive desert farming in the UAE

Det er jo riktig det som står, at lnc er (var) klart for i “adaptive farming” :

  • produksjonsenheter på plass
  • operatører med kompetanse tilgjengelig